Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bagtøj "svinger" ud! (sænket bil)

Tags:
No tags yet.

125
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med evt. løsning på problem med bagtøj

Har en type 1 fra 1959 som er meget sænket, 2 takker bagved samt smallet forbro foran.

Har for nyligt fået lange aksler bagved og nu føles bilen som om den "svæver" utroligt meget på kørebanen og at bagtøjet gerne vil svinge ud.

Jeg er helt med på at køreegenskaber for så sænket biler er dårlige, men vi er nogle få som syntes det ser "godt" ud:-)

Jeg er sikker på at hvis man hævet bilen til normalt højde ville det løse sig, men er der andre løsninger som kan afhjælpe dette problem? Håber at høre nogle seriøse løsninger som ikke handler om at hæve bilen til standard?

Mvh
Lyng

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Solmex Member
Skrev for 12 years siden | | | |

er den blevet sporet efter du skiftede bagtøj?

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja den blev sporret lige efter der blev sat ny gearkasse og bagaksler på!

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Dvs. du har indbygget en komplet gearkasse med lange aksler. Du har ikke fået lavet en uheldig sammenblanding af dele fra forskellige årgange så lejerne, og dermed baghjulene, ikke bliver holdt på plads ?
Hvilken "sporing" er den indstillet til bagi, når den nu er så sænket som den er ?
Hvis bilen er så sænket at den ikke har nogen affjedring bagi, vil den slå med røven (overstyring)
Mindre sporvidde foran vil også give overstyring.
En type1 der er sænket bagi burde have mindre tendens til overstyring, Af samme grund sænker VW jo også bilerne i 67-68 (13-1500 motor) Men jo ikke så meget at de ikke kan fjedre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank

Det med lejerne har jeg ikke tænkt over, hvad vil det sige? Nu lyder jeg nok tolalt dum, men jeg ander ikke hvad det vil sige, kan man lave fejl der?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Baghjulslejerne sidder jo et et hus eller konsol i enderne af akselrørene. De passer præcist i og bliver så holdt på plads af det samme lejedæksel som holder ankerpladerne og som indeholder pakdåsen og slyngskiven. Hvis man blander dele fra flere årgange bliver lejerne ikke holdt i sideretningen og derved vil hele akslen med tromlen og hjulet så kunne flytte sig til siderne.
Emnet har været oppe før. Folk tror det er slør i lejerne.
Hvad med sporingen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank

Jeg bliver i tvivl om jeg så har gjort det rigtigt, havde ikke overvejet at søge efter sådan en tråd før nu!
Det kunne meget vel være det, det føles næsten som hjulene var ved at falde af den ene gang jeg ramte et stort bump på vejen og bagenden hoppede ud til den ene side.
Sporingen blev lavet af et værksted, så det har jeg ikke tænkt videre over, men det vil jeg lige tjekke op på.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

har du ikke nerver til at at leve farligt - så sæt IRS på den - så virker tingene næsten som standart selvom den er meget lav - men kun næsten..

men ja - - - hva med sporingen ????

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) nissen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

der står jo han har sporet den

-------------------------------------------
jnstyre@hotmail.com
tlf 27505174
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, der blev jeg fanget igen på uvidenhed, IRS? er det en gearkasse type eller?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Independant Rear Suspension - 4 leddet baghjuls ophæng inkl gearkasse ja ...

nu så jeg lige din video igennem - og du skriver NO SPRINGS IN THE FRONT ????

det er nok der dit problem ligger - det er fedt at køre skam sænket - men det skal laves ordentligt så det virker - så kan man godt køre super lav.

kan se på værkstedet på videoen den er lavet ved Angora - sønderbæk ved Randers - bestiller man den fulde pakke der plejer det at virke ok.(men du har måske sparet lidt???)

og har auto værkstedet 4 hjuls sporet den når den var så lav - har de med garanti snydt dig.
de mål han har passer ikke med noget som helst - så det er sikkert sat 0 0 i sporing på forbroen og så ikke noget viderer - det er evt en ommer med mindre han ved lidt om det.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

SP Sørensen fra Angora har lavet forbroen og sat den på samt sænket den bagved, Jeg syntes ikke jeg havde de samme problemer med den gamle gearkasse (1200 med korte aksler) i hvert fald ikke i samme grad som nu hvor jeg har en 1500 på med lange aksler.
Det er rigtigt at uden fjedre foran har den "svævet" lidt før, men ikke noget der ikke gjorde at den kunne køre nogenlunde.

Tak for svar vedr. IRS, den kendte jeg ikke.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hvorfor har du så iøvrigt ikke bare beholdt de korte aksler ???

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

De sad på en gammel split gearkasse, tror jeg nok det hed? så man skulle skille gearkasse ad for at få dem af.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

IRS løser ikke problemet på en bil der ikke kan fjedre. Lad være med at gå i gang med det.
Ja "sporet" Men hvordan og hvilket værksted kan spore en bobbel ? Og slet ikke en der er skamsænket. Og hvis de har gjort det uden at se at baghjulslejerne sad løse, hvor seriøst er det så ?
Og nu vil jeg snart gerne have svar på om der er blandet dele fra flere årgange på de bagaksler ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank

Det prøver jeg lige at finde ud af, fik Spring (GBOT)til at lave det, og han virker sku som en gut der ved hvad han laver :-), så jeg hører ham lige ad om det kan være det som er sket ved en fejl.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad med at gå igang selv, så ved man hvad der bliver lavet -
Hvordan holder man bærearmene fast når der ikke er nogen fjedre foran ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

IRS løsningen var et foreslag inden jeg opdagede manden køre uden affjedring Frank - men uanset hvilke gode råd man kan komme med nu - skal affjedringen jo virke først og fremmest.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det var også meningen, men Jakob lavede en fin motor til mig, og så kunne jeg lige så godt få sat gearkassen på samtidig som kunne "trække" den nye motor.

Tror ikke det har så meget med forbroen at gøre, da det primært virker som bagenden der vil ud til siden når jeg møder et bump, rattet flytter sig ikke og forhjulene bliver hvor de skal.

Der er vel ikke noget der holder bærearmene fast som sådan andet en stængerne foran, når man køre uden fjedre.

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej Ib, men nu strander vi snart. Lyng ville jo netop ikke have råd af sure gamle mænd der mener at biler skal kunne fjedre for at kunne køre :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

stængerne ???

jo bagenden er afhængig af at forenden opfører sig som den skal - uden fjedring er der noget der ikke virker som det skal - kunne man spare sine forfjedre væk havde vw nok gjort det på de 22 millioner biler de har lavet ;0) ik ? :0)

____________________________________

haha korrekt Frank ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok det er når du rammer et bump på vejen at bagenden hopper til siden. Det er fordi den ikke kan fjedre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ville man kunne se om karkasserne på dækkene er gået (hedder det det?) det ville vel også virke sådan eller hvad?

Kørsel: med omkring 90-100 km/t på flad almindelig tør motorvej med god asfalt var der ingen problemer, der virkede det helt normalt, men da jeg ramte noget dårligt asfalt på motorvejen med reperationer og små huller og det begyndte at regne, blev bilen pludselig helt ustyrlig og hoppede ud med bagenden så jeg kun kunne køre omkring 50-60 km/t.og det føltes som om man var på glatbane med bilen og bagenden lige som ville ud til siden hele tiden. (dækkene har masser af slidbane og har vel kørt omkring 500-1000 km)

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Lyng Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hov så ikke lige det andet svar omkring fjedring..

Vil det kunne afhjælpes af bedre støddæmpere bagved? køre med standard nu her?

dsc01251.jpg

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Når du kører på flad vej kan du klare dig med det den kan give sig i dækkene.
Lavprofildæk og manglende affjedring gør sådan ved en bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

125

Reply »

You must log in to post.