Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Porsche / VW motor.

Tags:

(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Var ude og kigge på nogle gamle pumpemotorer i dag, og der stod også nogle af disse Porsche motorer.
Umiddelbart er der visse ligheder til en VW, men kan de uden videre bygges over i f.eks en Bobbel? Det skulle vist være 56 hk`s modeller.
Men nogen der kan fortælle lidt mere om disse modeller?

billede0397.jpg
billede0398.jpg
billede0399.jpg
billede0400.jpg
billede0402.jpg

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

De er fede :-)

Der er et nummer og årgang på dem - eks. årgang 1966 nr. 616/33

Kan i princippet bygges over på en VW, men kræver lidt mere arbejde.

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Cruus Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ellers kan Fvee fortælle dig lidt mere ..

-------------------------------------------

Cruusr600 @ hotmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis det er noget du planlægger at gå i gang med, kan jeg også hjælpe. Har selv været igennem en ombygning af 356 til VW. Bemærk: En industrimotor kræver bl.a. mere knast og kompression for at blive rigtig god.

Prøv iøvrigt også at se dette her link:

http://www.356a.com/industrial.htm

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og hvordan er det så med at få plads til lyddæmperen i en bobbel ? Og ventildækslerne ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvordan er det så med knast, er det noget specielt Porscheværk der skal bruges eller kan man bruge noget til type 1?

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis man bruger den org. 356 udst. så kan man få plads til den hvis man korter den lidt op i hver ende.

Det er kun få detaljer man kan bruge fra VW. bla. strømfordeler.
Motorerne er vidt forskelligt opbygget.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ventildækslerne kan kun være i en bobbel, såfremt man laver en udskæring i bagspidserne. I en Ghia er det ikke noget problem.

Udstødningen har jeg rykket en smule frem (ind mod motoren), for at den kunne være under bagstykket. Om det er nødvendigt på en bobbel, ved jeg ikke..??

Uanset hvorledes de er opbygget - som industri, har de lav kompression. Men man kan få et bigbore cylinder kit med højkompremerede stempler.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad endte du egentlig med at gøre ved kobling og svinghjul Henrik?

Har set at Ahnendorp kan lave et 180mm svinghjul om til 200, så det er nok den løsning jeg ender med. Tror jeg... Men ville gerne lige høre om dit syn på sagen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis det er eksotiske Porschegrej man skal købe - bliver så ikke temmelig pebret? Det er jo ikke for effekt man bygger sådan en motor men mere "old School" tuning/ vintage tuning.. Eller er jeg helt skæv på den? Men der er selvfølgelig også en hvis blærerøvs effekt i at kunne sige jeg har en Porsche 356 motor i min vw.. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det tror alle ikke vw kyndige jo når man kan lidt mere end standart - når man så svarer - nej sådan en porsche er for langsom og for tung - så nikker de mistroisk til og brummer jah jah - og går viderer med troen på at porsche stadig er det vildeste man ka få til en vw. ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man må aldrig undervurdere blærerøvseffekten! ;-)

Men når det så er sagt... Så henter man altså nemt 80-100 bundsolide hk ud af sådan en motor der, uden at det går hen og bliver eksotisk.
Man skal selvfølgelig være lidt mere opfindsom end hvis det "bare" var en type1 motor der skulle bygges i.
Når alt kommer til alt, så ender den nok med at have kostet det samme som en tunet type1 motor. Pålideligheden og blærerøvseffekten er så bare det større på 356 motoren ;-) win win :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ha ha - du er bare en kæmpe "show off" Rasser, men det hører vist til den nordjyske race.. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Porschen er bestemt en bedre motor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Min kobling er stadig en 180 mm. Men med en kraftigere trykplade (stage 1 tror jeg nok den hedder..), og så har jeg fået monteret en ny koblingsbelægning, lidt tykkere end normalt, for at udligne dybte forskellen i svinghjulet (i forhold VW svinghjul).

356 motoren har nogle store topstykker, som giver god køling.

Kan huske at jeg, i sommers, kørte et stykke på motorvejen. Rigtig godt vejr og den fik bare alt hvad den kunne trække over 5-10 km. Og det er den eneste gang jeg har oplevet at temperaturen nærmere sig 100 gr. Da jeg så satte farten lidt ned igen, gik temperaturen igen ned til de ca. 80 gr. den havde ligget på før.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tillader mig lige at svare (og annoncere lidt Griin) Henrik købte en 180 mm Stage 1 trykplade af mig. Så er der styr på kalorius !

Mht. pris på en ombygning. Så har de helt ret. Totalt set er det fuldt ud ligeså dyrt at ombygge og tilpasse en 356 motor til en type 1, som at bygge en god type 1 motor fra bunden af. Men, som nævnt har Porschen lidt mere blærerøvseffekt, som man ikke skal kimse ad. Den ER osse bedre rent termisk ift. en type 1 motor. Men ikke meget, medmindre man bruger alu cylindere.
356 motoren er noget mere bøvlet at bygge end en type 1.
Mht. knastaksler, kan man selvfølgelig bruge Porsche´s egne. Der er jo mindst 4 forskellige. Men Elgin laver gode knastaksler til dem. Jeg kan skaffe dem. Men jeg mener faktisk at Porsche Værkstedet ligger med nogle forskellige modeller.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg hældte sådan set også til løsningen med en stærkere 180mm trykplade, men gik lidt fra det igen idet jeg var bange for at koblingspedalen blev for hård. Jeg kan huske da jeg kørte med min gamle type1 motor, der blev jeg tit irriteret over hvor hård koblingspedalen føltes (200mm KEP Stage1)
Hvad er din erfaring med det Henrik, kunne du mærke meget forskel efter du skiftede, eller er det ikke værd at snakke om?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

356 anv. heussermann typ. kobling 180&200mm. Brug dem i stedet for alt det andet.

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kan ikke mærke nogen nævneværdig forskel på pedalen. Har ikke haft bilen på rullefelt med den nye kobling (men der kommer vel danoday igen..), men umiddelbart glider den ikke længere (og den gamle kunne holde indtil 100 HK på rullen).

Muligvis er en Heussermann bedre..?? - men min beskedne energi rækker kun til så få koblingsskift som muligt...

(permalink) Thomas HK. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan forstå motoren skal tilpasses en del, så kan regne ud det løber lidt op inden man er køreklar.
Motorerne jeg kiggede på kostede 18000-20000 kr ifølge sælger, og han havde vist en 5-6 stykker tilbage af dem. Hvis nogen skulle have interesse i dem.

-------------------------------------------
thkbike@hotmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Thomas.

Dine antagelser er helt korrekte.

- cylindersæt.
- knast
- pakningssæt.
- indsugsmanifolder.
- karburatorsæt.
- kobling.
- udstødning mv.
- evt. dynamo og tændingsanlæg.

+ plus en masse arbejde... Så ja, det løber op (som al renoveringsarbejde så ofte gør...).

Og skal den have det helt rigtige look, skal den jo også udstyres med et originalt sidestrømsoliefilter.

Selvom den eneste VW type 1 motor, jeg, i min lange tid har tunet, var en 30 HK, er jeg ret sikker på, at, man kan opnå mere effekt for mindre penge, med en VW type 1 som udgangspunkt. Så et 356 motor projekt skal nok være drevet noget af lidt "show off", som Rasser er inde på...

(permalink) FrostyRacing Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har også en "næsten" ny 356 industri motor på lager og tilsalg.
Hilsen Per

-------------------------------------------
http://www.aircooled.dk
Er fra AA

Reply

You must log in to post.