Har lige rykket toppe og cylindre af min motor, der sad en "toppakning" mellem cylinder og topstykke, men de er ikke med i det nye pakningssæt ?? skal de ikke være der?
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
Har lige rykket toppe og cylindre af min motor, der sad en "toppakning" mellem cylinder og topstykke, men de er ikke med i det nye pakningssæt ?? skal de ikke være der?
Det ville måske hjælpe hvis du skrev hvad for en motor du har. Men hvis der er en (toppakning) er det en 25/30 ps
Hmm, det tænkte jeg ikke på, men det er en F.motor 40ps, en ombytningsmotor fra vw og der sidder en ring i topstykket?
Der skal ikke være nogen pakning. Det er en afstandsring der blev brugt på ombytningsmotorer for at kompensere for at topperne er afdrejede.
Den nemme løsning er blot at bruge den igen.
Jeg ville kontrollere om stemplerne vender ca. en millimeter før top. Hvis de gør det ville jeg samle den uden ringene for at få lidt højere kompression. Så ville jeg lægge en shimsskive under vippetøjet og køre med det. Det vil give lidt mere trækkraft hvis ellers motoren er frisk.
Er det kun de gamle motorer der kan sende kulilte igennem varmeanlægget der skal ha "toppakning" ?
Ja det som nogen tror er en toppakning er en ekstra sikring mod kulilte med det gamle varmesystem. Den ligger jo reelt heller ikke i toppen.
Dem du taler om er stålringe, ikke ?
Tak Frank.. det lyder fornuftigt..
Jo det er stålringe, der var både under og over cylinderne
De nederste skal du genbruge ellers flytter du på den kant hvor stempelringene har kørt op til. Det er ikke sikkert det går godt.
Er det nødvendigt at shimse vippetøjet op ved 1mm vendehøjde? Hvor meget plads er der på en standart motor mellem stempel og øverste cylinder kant?
Nej det har ikke noget at gøre med vendehøjden, som sådan. Han skal kontrollere at den har vendehøjde for ikke at stemplerne vil slå mod topperne. En 1300 kan sikkert sagtens køre med 0,7mm. Hvis så det er OK og han vælger at samle den uden shimsene, så bliver stødstængerne for lange. Det svarer jo til at man fræser topstykket for at hæve kompressionen. Blot at shimse vippetøjet er måske ikke helt korrekt. Men det ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at gøre på en std. motor.
What Frank said. Men jeg ville ikke turde gå under 0,95 i vendehøjde.
For mange år siden kom jeg ved et uheld til at samle en motor med 0,7 mm på en side og 1,05 i den anden side. - den havde "tændingsbanken" ved 4000 omdr. og opefter - troede jeg. Da jeg fik den skilt ad opdagede jeg så min brøler, og kunne se, at stemplerne havde kysset toppen, dog uden at noget havde taget skade. Nu stoppede jeg osse efter ca 25 km. Så ka´man lær´det, ka´man.
T
Nå jeg troede ikke en 77mm. havde brug for så meget. Men okey -
Jeg lytter og lærer... Jeg har lavet en del motorer af den slags med vand i, både Opel, Bmw og vw, men det er ikke helt det samme har jeg erfaret. Så tak for at i gider at dele ud af jeres viden og erfaringer (((: Go weekend
You must log in to post.