Type 1 motor vil ikke starte. der er nyt batteri men kan næsten ikke dreje motoren rundt så den
kan starte.
Nogle bud på problemet?
1960 Buggy
T: 23 28 78 34
Nordjylland
Type 1 motor vil ikke starte. der er nyt batteri men kan næsten ikke dreje motoren rundt så den
kan starte.
Nogle bud på problemet?
dårlig stelforbindelse - eller deffekt starterbøsning, vil du ha bedre bud skal du forklare lidt mere om hvad du har gjort og prøvet og hvad din bils "situation" er.
men de to bud er gode bud.
Hvis der er både gnist og benzin så starter den. Find ud af hvilken af delene der mangler.
...og få styr på stelforbindelserne som Bornholmeren skriver.
Har haft den startet men den kan næsten ikke dreje motoren rundt.
begge kabler fra batteri til starter og starter bliver varme
dårlig stelforbindelse - eller deffekt starterbøsning, vil du ha bedre bud skal du forklare lidt mere om hvad du har gjort og prøvet og hvad din bils "situation" er.
men de to bud er gode bud.
Er motoren svær/hård at tørne med håndkraft alene? Hvis den tørner okay - så lyt til Bornholmers råd :o)
Som de andre siger.. evt. en bolt der er faldet ud af starteren(altså en af dem der holder starteren fast), eller starteren eller bøsningen er færdig.
Havde selv samme problem for en lille måned siden.. vi pillede starteren af og rensede den godt og grundigt på den flade der er i forbindelse med gearkassen også på gearkassen. så kan du også smøre starterbøsningen på samme tid. Desuden sørgede vi for at der var ordentlig stel både fra batteri til stel og fra gearkasse til stel.. Det virkede :-)
starter bøsningen skal ikke smøres - andet end når den monteres, også tøres grundigt af igen - det står i den orginale reperationsbog...
du gjorde det for at være go ved ´din bil - det gør man jo tit - men det er en fejl i dette tilfælde.
bøsningen er lavet i noget kobberbronze - og skal fyldes med olie og trykkes ud til det siver ud i siderne, monteres også renses - derefter smører den sig selv de næste 20 år.
holder sikkert fint med smørrelse et stykke tid - men forkorter levetiden væsentligt i dette og kun dette tilfælde.
Takker for svar :-) vender tilbage når jeg har prøvet jeres forslag af.
Du er nødt til at finde ud af hvorfor den starter bruger så meget strøm at kablerne bliver varme.
Er motoren stram at dreje rundt på kileremmen ?
Eller er starterens lejer (bøsninger) så slidte at ankeren begynder at gå trægt ?
Når ellers dine forbindelser er i orden har du kun disse to muligheder -
Har nu haft lidt tid til at kigge på det.
Motoren er stram at dreje rundt via kileremmen. Skal have fat med begge hænder.
Ved fuldt opladt batteri (nyt varta Silver dynamic 52ah og 520 A) kan den dreje motoren og starte. Når den har gået lidt kan den stoppes og startes igen. Det gjorde jeg igår.
I dag ville den så ikke dreje motoren.
Har ikke nået at kigge nærmere på starteren og stelforbindelsen.
Så ville jeg tage tændrørene ud. Så skal motoren dreje næsten uden modstand.
Så har jeg haft tid til at kigge lidt på det igen.
motoren drejer lidt lettere rundt når tændrørene er ude. synes dog der er lidt hårde punkter.
I 2007 kom der nyt 1600 cylindrekit, topstykker og 284 knast. motorkode er AS
Jeg har pillet starten af. hvor meget slør må der være sidevejs? Den kører fint rundt når aksen er i midten, men
presses den til siden bliver den hård at dreje. opdagede at det er en 6v starter!
Skal vist ha renset fladen hvor starteren monteres. hvad med startbøsningen?
Nu er jeg ikke en gammel haj i faget.. Men har lært at en 6 volt starter køre fint på 12v.. Det er ikke en selvbærende starter, derfor sløret, den kører i en bøsnin der sidder i gearkassen, så hvis ikke bøsningen er smadret, skulle der ikke være noget slør når den er mont. er der stort eller lille svinghjul på din motor ?
Ved ikke hvilket svinghjul der der. Kan det ses uden at skal ha motoren af?
Bøsningen er da ihvertfald ødelagt. Skift den ud, så tror jeg det kører for dig.
Tak for svar - den bliver bestilt og skiftet, så satser jeg på det virker :-)
Det er vel en 6v bøsning, jeg skal have ? - da starteren er en 6v (9 tænder)
Nogle der ved hvor den kan købes i nærheden af Aalborg?
Ja det er korrekt, og sørg nu for og rense det maling af så du har ordentlig stelforbindelse :)
Det bekymrer mig lidt at du siger 6 volt og AS motor. Nu kører du vel med den rigtige starter fra 1968- og gearkasse ?
Jeg har bøsningen hvis ikke du kan få den andre steder i Aalborg. Men har huset ikke taget skade så du ikke kan montere bøsningen ?
21728554
Jeg kan se du er fra Åby.. Jeg bor ved Nørhalne.. Jeg har 12v starter og bøsning, hvis det viser sige at du køre med forkert starter i forhold til svinghjul..
Da jeg pillede starteren af så jeg bare der stod 6v på den.
Billederne er taget lige efter jeg tog starteren ud. Har ikke rørt ved bøsningen.
Frank: Hvad mener du med at huset har taget skade? Hvor kan jeg se hvilken gearkasse jeg har?
Broholm: Får lige undersøgt, hvordan det hænger sammen.
Steen, nu må du sku lige stramme ballerne og kigge på det, hvis vi skal diagnostisere via en PC og et billede. På billedet ser det ud til at bøsningen er meget ødelagt. Og at hullet, som bøsningen skal sidde i, måske også har taget skade. Læs: Så kan du ikke klare dig med en ny bøsning, for pokker!
Op til ca.1966 kører en VW med 109 tænder på svinghjulet og 6 volts starter.
I 66-67 skifter man til 130 tænder, men fordi tandkransen er ca. samme diameter er tandprofilen ikke den samme. En 130 tands har finere tænder.
En 6 volts op til 66 har en tydeligt tykkere aksel, så bøsningen i gearkassehuset passer naturligvis til denne diameter.
Med overgangen til 12 volt og 130 tænder bliver starterens aksel mindre og derfor også bøsningen i huset. Både udvendig og indvendig diameter. Så man kan ikke blot bytte rundt. For at gøre forvirringen total bliver 6 volt også 130 tands og lille diameter bøsning i 67-68.
DERFOR. Hvis vi skal hjælpe dig er du nødt til at finde ud af hvad din hobbybil består af. En AS motor bør være 130 tands, med mindre den er ombygget med et originalt 109 tands svinghjul beregnet til brug på en krumtap der egentligt er 130 tands. Det findes nemlig også :-)
Mål nu lige diameteren på din starters aksel og find så ud af om din gearkasse er ødelagt eller der er lidt bøsning tilbage. Så tag resten af bøsningen ud og mål hullet, bare sådan cirka. Det kan jo være at nogen før dig blot har puttet en nyere 6 volts starter i en gammel 6 volts gearkasse.
Har før, dog på golf, sat bøsningen i med lejesikring fra loctite hvis huset var slidt, det har holdt fint i den tid jeg har fulgt køretøjet...
Frank, Tak for Info om hvordan tingene hænger sammen. Rart når man er nybegynder. :-)
Kan se den kan være sat sammen på flere måder.
Jeg kan godt se bøsningen er væk og hullet har taget lidt skade.
Målet på aksen på starteren er 12,5 mm. Hullet i gearkassen er ca 13,5-14 mm - så en bøsning i den størrelse, må forhåbentlig kunne løse problemet?
Det er ikke lykkes mig at finde ud af hvilket svinghjul der er på den endnu. Når det måske i weekenden. - tager nok imod dit tilbud om at give dig et telefonopkald
Lidt Info fra starteren: 505 bosch, ef <- 6v 0,5 ps, 001 207 001 005, 1139110216