Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lerning by do´ing?

Tags:
No tags yet.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har INGEN forstand på motor... Så det sagt. og det ku jeg godt tænke mig og lave om på, og efter og ha´ siddet og SAVLET på http://www.gbot.dk har jeg virkelg fået blod på tanden!
så nu kommer mine spørsmål, hvad er den bedste "begynder motor" og starte på?
jeg overvejer og finde en dp1300 og skilde ad og renovere, og "optimere" der hvor jeg/man kan.

Er det den bedste måde og gøre det på? bare kaste sig ud i det og så huske hvordan man skiller det ad, og så samle det igen?

Skal jeg starte i de små (1300ccm) eller skal jeg lave en 1600ccm eller en 1914ccm nu hvor jeg er gået igang og har tænkt mig og bruge lidt tid/penge på at bygge en motor selv.?

Nyboe

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En 1600 motor er et fint projekt, men vær forberedt på at der ikke er ret mange stumper fra en gammel motor der kan genbruges, så det kommer til at koste nogle penge at lave det ordenligt.
Start med at finde en blok der kan bruges, jeg vil anbefale dig at købe en ny da stort set alle gamle brugte blokke er slidt op.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En mulighed er at købe en af de brugte tunede motor der er tilsalg herinde. De har jo taget den første afslrivning. Og så gå den efter. Hvis den som udgangspunkt indeholder spec. Til dine ønsker. Det hele et afhængig af hvormange hk og penge du vil bruge. Jeg ville nok lave en std. Type 4 motor. Så starter du ud med større oliekanaler. Større lejer. Større porte i topstykker samt 70-100 hk. Foræret fra fabrikken.

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er grundlæggende enig med Niels_Kristiansen i at en type 4 er et godt projekt, men vil dog mene at at tuning og ombygning af en type 4 nok ikke er det oplagte "begynderprojekt".
Det er noget nemmere og billigere at bygge en god og solid 1600 med lidt ekstra krudt i. Den kan samles af standard stumper og der skal ikke laves en masse tilpasning og kreative løsninger.

Hvad er dit budget sådan ca.? (det er ofte det der ender med at sætte begrænsningen)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

10 til at starte med. men det ene plejer jo og tag det andet... så det er jeg forberedt på.

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Okay, så er mulighederne begrænset til et absolut minimum.
Jeg vil foreslå dig at lave en renovering af en standard 1600 så, det løber i mindst 10.000,- inden du er færdig hvis det skal laves ordenligt.
Hvis du er heldig og har en god motor som udgangspunkt og laver et par gode handler undervejs kan det være der og er råd til en udstødning og et par karburatorer. (men så skal budgettet nok udvides lidt.)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

de 10 er som sagt et løst tal. og udover køb af motor. lejer osv løber det så hurtigt op?

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/engine_letters.php

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det korte svar er JA! ;-)
Som skrevet tidligere så er der ikke meget i en gammel motor der kan genbruges. Enten skal stumperne renoveres eller udskiftes.
Jeg nævner bare i flæng:
- Med 95% sikkerhed skal der en ny blok til (eller en ordenlig renoveret hvis du kan finde det)
- nye cylinger/stempler
- renovering af plejlstænger med nye bøsninger osv.
- renovering af toppe (fjedre, ventiler, sædearbejde) eller nye toppe hvis de gamle har revner. Evt. maskinarbejde for at opbore og afrette
- Med sikkerhed nye løftere og måske en ny knast
- lejer hele vejen rundt.
- pakninger
- kobling.
- nye tændingsdele
- Nye varmekasser hvis de gamle er rustet op
- renovering/ny karburator
- Renovering af køleblik, evt. nyt hvis det gamle er rustet
...find selv på flere ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis det var mig (og det var det jo for snart mange år siden), så ville jeg finde mig en kørende motor og splitte den ad for at samle den igen og shine den op udvendigt.
Det koster kun et pakningssæt, og lidt maling, skruer og dimser.
Så får du lært noget om hvordan tingene ser ud indvendigt, hvordan de fungerer, og får en motor du bare kan køre med indtil du så bygger den næste - måske optimerede og større motor.

Uvurderlig viden kommer af at få sorte fingre. :-)

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Lars4100 Inactive
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg byggede min ræsermotor op fra bunden med det bedste, og endte op med at ha brugt ca 65000, måske mere inden den stod færdig (235hk 258nm)

Så man når ikk så langt, hvis at der ikk er så mange penge ville jeg starte med at lave en rigtig go afbalanceret bund... Så har du et godt udgangspunkt

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Et godt bud er ca 300,- pr hk. Men de sidste er dyrest

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg vil give vwanders ret. Find dig en kørende motor og skru den fra hinanden. Saml igen og få den til at køre godt.... Det er der rigtig meget læring i. Men jeg vil måske gå så langt og sige at det ikke er nok at gøre det med en enkelt motor.... Du skal igennem et par stykker før man får den brede forståelse. Jeg har suget en del på min fars erfaringer og evner omkring udmåling af tolerancer osv på blok, krumtap osv. Man skal bare have tungen lige i munden og huske at måle alle tolerancerne. Haynes er god at have da alle tolerancerne er beskrevet, men der findes jo 1300 motorer der ikke har kørt jorden rundt og som holder tolerancerne- der er ikke mange men de findes, og det er et fint udgangspunkt da det gør det rimelig ligetil med lejer osv. Køb originale lejer, pakninger, løftere osv. Så skal det nok blive godt. Alternativt kan du jo betale dig fra at få målt dine dele igennem hos f.eks Thorkild fra osted. At starte med tuning kan blive dyrt hvis du laver fejl. Det er bedre at ødelægge et std. Topstykke, blok, stempel/cylinder osv end noget du har betalt kassen for. Et andet godt sted at træne er en af de 1200 pumpemotorer med få timer på klokken.

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

I min (lille) verden giver det ikke ret meget mening at splitte en slidt motor ad og samle den igen med slidte dele. I bedste fald kører den lige så dårligt efter operationen som før. I værste fald kommer den slet ikke til at køre igen.
Det er ikke svære at samle en motor med nye/renoverede stumper end det er med slidte stumper. Det er jo stadig 100% standard vi snakker om og der er gode beskrivelser i både Haynes og andre bøger og det er også fuldt lovligt at spørge på Vwnettet. :-)
Min pointe er at, hvis man bruger mange timer på at renovere en motor og skifter de dele der trænger så får man både en masse viden om motorbyg og en fin motor man har glæde af i mange år. Hvorimod hvis man ikke skifter de dele der trænger men bare samler skidtet igen har man stadig brugt ligeså mange timer på projektet og er sikkert også blevet klogere, men man står stadig med en nedslidt motor som ikke kører godt og er i princippet ikke nået et hak videre.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

men nye lejer, og den slags "småting" løber vel ikke så hurtigt op.

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej, men nye lejer er meningsløst i en motor der er slidt op. Det er bare spild af penge.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Køb den motor martin har til salg til 6500 den har hele pakken

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

gir ham lige et kald.


Reply

You must log in to post.