nårh nej det er det der 1303 halløj du kører med med clamps på torsionsrøret - det er rigtigt - det er bolt on. ligesom straightaxel - og kører også med 36mm møtrik til axlerne.
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
nårh nej det er det der 1303 halløj du kører med med clamps på torsionsrøret - det er rigtigt - det er bolt on. ligesom straightaxel - og kører også med 36mm møtrik til axlerne.
Ib: 944 er også clampet på torsionsrøret.
En af fordelene ved clamps er at du efter sænkningen kan justere både toe-in og camber så du får de rette køreegenskaber. Når både sænkning og sporing er på plads kan man altid give de der clamps et par svejseklatter hvis man har dårlige nerver. :-)
ja ja det var ikke negativt ment ;o) det var en konstatering af det var den type du havde. Arne har kørt med det længerer end jeg har kørt bus og over 200 km/t - det skal sgu nok holde ;0)
Det eneste jeg synes er 'turn off' med type1 / 944 irs løsningen er de buttede A-arme, de kan jo næsten ikke være i trekanten.
Hvis alt går vel, så bolter vi også A-arme på torsionsrør med vores earlybay løsning.
Men mere om det i en anden tråd, senere.
R.
Ja det hele er bolt on, skide nemt det passer lige på om man vælger det ene eller det andet sæt forud sat:
-Fingerne vender rigtigt.
-Man har det rette værktøj.
-og alt skal tilpasses
o.s.v. er det samme som en Type 4 motor passer lige i en type 1 he he
Allan kigger op og ser min løsning så kan han se hvad arbejde der er.
Og jeg er faktisk lidt overrasket over Ib liste, den passer sku men overrasket over alle de dele som egentlig er med i ombygningen.
mvh jesper
Er der også problemer med 15" splitbusfælge?
det ved jeg faktisk ikke - men skriv det lige når du finder ud af det ;0)
Jacob, jeg er altså ikke enig. Nu har jeg målt, skruet, slebet og skåret frem og tilbage i dag. Jeg kan simpelthen ikke finde anden måde at lave støddæmperbeslaget på, end ved at skære det gamle støddæmperbeslag og fjederstopsgummibeslag væk, og så flytte støddæmperbeslaget ca. 4-5cm bagud på vangen, og svejse det fast der.
Vi snakkede også om det igår aftes, men jeg kunne ikke finde anden udvej end at skære det hele væk og svejse på igen. Har du fundet ud af hvad løsning du ender ud med mht. støddæmperbefæstigelsen?
Jeg er også spændt på at se om du får nok plads at arbejde med inde ved torsionsrørs-clampen, så du kan justere camberen korrekt - men det tror jeg nu nok du har.
Støddæmperen kan jeg dog ikke finde anden brugbar løsning på, end det ovennævnte.
Der er mange forskellige IRS løsninger både med 944 arme og type1 arme - forskellen er KUN inde hvor de boltes på torsionsrøret - og begge løsninger kan laves (næsten) uden at skære/bukke i tværbøjlen mellem vangerne. Den løsning jeg bla. har er forsat 12mm indad, i forhold til fjederpladen. Det gør jo selvsagt at den kommer tættere på tværbøjlen.
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lave et kit hvor 944 bærearmene sidder i samme position som de gængse type1 kits der er lavet. Det er vel bare op til ham der designer kittet, og dermed overvejer løsninger med frigang mellem skærmkant/hjul, samt hvad type trækaksler der skal anvendes. Umiddelbart kan begge bærearme monteres på nøjagtig samme måde.
Det er rigtigt at den helt store fordel med clamps omkring torsionsrøret er at man kan justere cambervinklen, ved at justere disse beslag rundt (op/ned) om torsionsrøret.
Toe kan man dog også justere på svingaksel biler, det er ikke specielt for IRS løsningen. Ellers ville den sgu også komme til at køre lidt spændende :-)
Jeg har indtil nu skåret (eller ombukket ;-)) og svejst følgende steder:
- Tværbøjlen mellem vangerne
- Bremserørsbeslaget på bærearmen, idet det kom for tæt på vangen ved fuld fjedring. På den løsning uden 12mm spacer mellem fjederarm og bærearm, der er problemet endnu værre.
- Fjederarme
- Bærearmsmonteringen ved fjederpladen rammer mod øverste del af torsionshuset ved fuld fjedring, og skal derfor "cleares".
- Det org. støddæmperbeslag skåret af, og flyttet bagud 4-5cm på vangen.
- Det org. gummistopbeslag fjernet (for at støddæmperfæstet kunne være der)
- Føringsrørene for varmekablerne skæret fri ved gearkassegaflerne, så de derved kunne flyttes mere på oversiden af bærearmen for at give frigang for denne ved fuld fjedervandring.
osv. osv.
Alt efter hvor "færdiglavet" ens kit er, så er der selvfølgelig visse punkter man kan springe over, eks. fjederarme osv.
Jo mere jeg måler efter, og checker div. ting for frigang og sikkerhedsmargen - jo mindre "bolt on" bliver mit sæt :-) Men det bliver skidegodt alligevel ;-)
der er jo visse ting der er værd at skære for - som jeg ser på det - og ville til en hver tid gøre det igen - også i en sjældnerer model end jeg har nu - har jo skåret hul i taget - så lidt fra eller til går nok.
Skal nok se det med egne øjne,hvis man skal forstå det i snakker om,har aldrig roet med bagtøj på de gamle busser,er nok nød til at besøge ronnie nå han skal i gang med at lave irs.
You must log in to post.