Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilken plade i bunden af bussen ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) sra Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvilken slags plade/materiale er bedst at bruge i bunden af en bus, når man skal til at at lægge gulv ?

evt vinyl gulv oven på.

-------------------------------------------
Tlf: 26 39 37 07
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tja, jeg bruger finer plader.

i min westy er det ca 9 mm, det er det org fra 68.

i min split har jeg valgt 15 mm, delt ved bagsæde, så det er til at løfte op.

ang. vinylgulv:
kender du madmatz?
http://www.madmatz.org/

Der køber jeg snart et kit fra.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er lidt i samme situation - overvejer selv et madmatz vinylgulv. Hvad ligger i under finér pladen? Kork, dæmperpap eller ingenting?

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har en 12mm spånplade i min, med linoleum på. Den er lige tynd nok til at skrue noget fast i, x-finer havde nok været bedre. Jeg har ikke noget under, men hvis det kommer ud, kommer der noget støjdæmpning under (dæmperpap)

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, finer som man bruger på trailere i 9mm er det som jeg er ude i med vinyl ovenpå.. Men er bare lidt i tvivl om der skal noget nedenunder til at tage støj eller om plade og vinyl dæmper nok i sig selv.. Men det kan vel ikke skade at dæmpe yderligere når nu man er igang, men hvis nu der skulle komme fugt under pladen så vil man jo gerne kunne komme af med det igen? :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er nok vandfast finer du er ude i Stodderkonge, jeg ville nok gå op i 12 mm.
Det bruger JBL også.

Jeg har ikke noget under træplader, der kan opstå fugt efter tur i regnvejr.
jeg har også lagt træplade over motoren, og der har jeg filt i mellem, men måtte skære det op efter en ordentlig gang regnvejr, så nu kan jeg tage det ud og hænge til tørre :-=)

Tror ikke jeg nogensinde får min 100 % regntæt..det ville ellers være bedre.

På andre busser har jeg set rust opstår, pga folk lukker af ved at lægge liggeunderlag eller lign, imellem trægulv og karrosse.

Det er derfor vw's org måtter har vaffel mønster nedunder.

Mon der er fragt at spare, hvis vi bestiller sammen hos Madmatz ?

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det hedder støbe krydsfinér - og er også vandfast - fåes i bauhaus til 399 for en 12 mm plade - under pladen ligger man noget bitumen plade - jeg vil ikke anbefale at varme det fast , da rillerne i bundpladen giver bunden af bilen god ventilation. inden du lukker bunden - så sørg for bundpladen er tilstrækkeligt rustbeskyttet.

bitumen kan enten være tagpap eller anden lyddæmpende plade uden klæber på.

og SØRG FOR AT DE ORGINALE DRÆNHULLER ER DER - OG AT DE ER ÅBNE ELLER IKKE TILSTOPPEDE - DETTE ER MEGET VIGTIGT FOR AT UNDGÅ TÆRING AF BUNDPLADEN FRA OVERSIDEN !!!!

_____________________________________________________________________________

Oven på denne støbekrydsfinér plade kan man ligge en valgfri beklædning - tæppe. linolium, parket, sisal, gummi , dørkplade, kunstgræs - whatever - bunden er iorden.

resten er bilen kan sagtens isoleres med klæbe bitomen eller anden lyddæmpning. så længe det ikke er fugtabsoberende. bruger man ligeledes feks masonitplade til lodret beklædning - så husk det SKAL være oliehærdet masonit - de alm masonit er fugtabsobrende - oliehærdet koster dog dobbelt så meget - men godt betalt.

dette tips er fremavlet af snart 20 års brug og kørsel i gamle folkevognsrugbrød.
og den første jeg lavede køre stadig rundt med det samme - og det funker.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Olie hærdet masonit tjek, dæmper pap/asfalt/bitumen tjek, vandfast finer i 9mm tjek, der er ikke nogen
der erfaringer med kork plade? Det er jo ret vigtigt at det kan ånde og komme af med fugten igen..
Ronnie det ved jeg sgu ikke? Men jeg skal nok have en omgang sort/hvid ternet vinyl.. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

er drænhullerne iorden kan den rillede bundplade sagtens ånde det den skal - grunden til jeg bruger krydsfinér er at man kan skrue ting fast i det lidt bedre end man nok kan med feks kork eller andre porøse matrialer.

kork ville dog vægtmæssigt nok være mere egnet. men vægt kan jo løses med en større motor ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Korkpladen var ment som underlag til den vandfaste finér og istedet for bitumen.. jeg dropper larmende udstødninger og masser af kubik - istedet skal der køres stock 1600 med dertil hørende udstødning.:) Vil hjertens gerne kunne føre en samtale mens vi er på tur. Ha ha

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

i en splitbus skal man almindeligvis bekymre sig mere om vindstøj end motorlarm - men med den rigtige lydisolering kan selv en stenalderbus være helt rar at køre i ;0) og tror desværre ikke kork har den helt vilde indflydelse på resonansstøj - så var det nok mere brugt end det er....

hemmeligheden til en støjsvag udstødning på en bus er at rørhalen går fri af bilen - men især bagkofangeren, dvs den går forbi - også selvom det kan se lidt tosset ud.
fuldstændigt som en orginal afgang gør det.

mht til samtale støj - så gammel er du sgu da heller ikke vel ???

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Enig. I en bus der skal bruges, skal der være tyst. Jeg er også selv igang med den store lyddæmpningstur på bussen.

Off topic: Ronnie, hvor er svaghederne i forbindelse med utætheder/vand i kabinen. Kan jo ligeså godt prøve at komme det lidt til livs inden det hele er foret til i tjærepap, filt og skumgummi ;-)

Tror også jeg hopper på en 9 eller 12mm krydsfiner. Tror ikke den riflede bundprofil er den der resonerer mest (kan man kalde det det?), pga det ikke er et stort stykke plade. Man kan høre hvordan det reagerer når man banker på det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Vi må prøve at bytte lidt rundt, og prøve hinandens busser her til sommer, så kan vi se hvad der virker, og hvad der ikke gør.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

rasser skrev:
Off topic: Ronnie, hvor er svaghederne i forbindelse med utætheder/vand i kabinen. Kan jo ligeså godt prøve at komme det lidt til livs inden det hele er foret til i tjærepap, filt og skumgummi ;-)

den største årsag til vand i kabinen på en splitbus er vel nok våde passaseger - men derefter er det nok safari ruder - også friskluft indtaget i taget - det kan godt tage en del ltr i stærk blæst med regn - resten kan vel reddes med lidt friske gummilister.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja fugten vi selv afgiver evt når vi sover/opholder os i bussen skal jo ud, det sætter sig vel som konden? Hvis ikke det kan komme ud ligger det vel i bunden af bussen? Vi må bare smide en affugter i bussen med jævne mellemrum.. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nu bruger de fleste af os vel nærmest vores biler til summercruise - så problemet er ikke så stort som det lyder vil jeg tro.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mht bundplade så virker det som om at 9mm er rigeligt i forhold til cargo dørene. Hvis det er standard i en bay så burde det også være godt nok til en split?

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lidt input.....
Jeg har også vendt forskellige løsninger i bussen
Jeg har intet i bussen som kræver fastgørelse ned i en plade, alt er fastgjort med få bolte gennem bundpladen.
Jeg endte op med en meget kraftigt gummibelægning i et stykke fra en maskinhandler, ca 6 mm, den er så kraftig at den holder sig ovenpå profilerne i bunden, og kan tages ud om vinteren, og efter meget våde køredage...det virker fint for os, og bunden får masser af luft.
Intet tegn på begyndende rustproblemmer nu på 5 sæson.
ovenpå gummibelægningen har vi tæpper...
Bagerst op mod motor og tank er der varmet plader på, det tager noget støj, men et par ordentlige kabs og en phyton skærmer de ikke for ...
Ungerne har istedet lært at række hånden i vejret, og så tager jeg gassen af :)
Vindstøj er der masser af, og med et par bagagebærer på taget bliver det ikke mindre....
Men enig...pas på kondens ...det er der meget af ...efter 1.sæson hvor jeg havde tætnet og isoleret overalt, endte jeg med at fjerne det hele igen...da der var der skimmelsvamp i bilen, alle de kritiske steder..
Så pas på med isolering i hulrum og andet, det varmer men suger masser af fugt... husk hyppig udluftning.

Glæder mig til at se jeres fede busser....god arbejdslyst :)

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Godt tip med den gummiplade til bunden - det tror jeg godt jeg kunne finde på at kopiere!
Skal bare lige ha fundet et sted de kan købes....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) jbl Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvor sidder de originale huller i gulvet, som man skal være opmærksom på? Har i-svejst nye bundplader, så...
Jeg laver også med trailer-plader på alle vandrette flader i bagagerum, kabine og under bagsæder. Har købt nogle grønne plader (til alm. trægulv) til at lægge mellem trailerplade og bundplader. Ved ikke om de virker lyddæmpende, eller om de får den modsatte effekt med fugt-sugende - men jeg røver (tror jeg).

Jannik

-------------------------------------------
+45 42 40 00 10
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Folk skal egentlig selv prøve deres ideer af!
Hvis man husker ikke at lukke af for luft og vand, så er der frit slag.

Jag laver altid dampspærre på alle lodrette flader, så ødelægger vandet i dørene ikke dørpappet.

Der er ikke noget støjmæssigt vundet ved at efterisolere nedad, kun fugt fanger.
Støjmæssigt gav det rigtig meget at isolere mod motoren og loftet og foran.

Men som Ib og Clausen siger, så vil der altid være masser af kondens og vand der løber i fx fordøre, så det vigtigste er at alle drænhuller er fri..og det gælder også i bunden.

Rasser; sidste sommer kørte jeg 200 km i pisseregnvejr og modvind, der viste bussen mig alle sine utætheder.
Der kom endda vand ind af friskluft indtaget, det blev kastet op af forruderne..slam
Men især ved 2 popouts og bagklappen kom der vand ind af. (jeg havde ikke safarier på der)
Der kom ikke noget vand ved de 4 klapdøre og fordøre, og tror da også at bagklappen kunne blive tæt, hvis jeg tvistede den lidt.

Jannik, hullerne sidder ved væggen.
Hvis du er hurtig kan du nå at se dem, før jeg spænder midterbænken fast, smutter til Lübeck på mandag i splitten, så der monterer jeg måske bænken.

Lige nu larmer min bay mere end min split !
Men det ændrer sig nok, når jeg giver bay'en mere isolering mod motor.
For det er tydeligt at høre at det meste larm i splitten kommer fra forruderne, det er selve konstruktionen der larmer...modsat bay'ens rundere forrude.

Stodderkonge..nu laver Madmatz fliser i et hav af lækre farver og så går du efter sort/hvid..det kan du da få i Røverkøb :-)

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Rasser Bauhaus har sådan nogen 9mm tykke sorte gummiplader - der måler ca 60x60 cm - ikke ret dyre - ville kunne gøre det fint vil jeg tro. og suger ikke fugt.
det er sådan nogen lidt porøse plader , støbt i noget hakket restgummi af en art. Minder lidt om sådan noget atlatik underlag, bare sådan nogen sorte fliser,
der er lidt andre farver i som en slags smuld om man vil- har selv overvejet dem i bunden - i stedet for Bitumen plader.

Og Jbl - hvis du med grønne plader mener dem man normalt bruger til lyddæmpning til parket gulv - ville jeg finde noget andet - de vil suge al fugt til sig i bilen.
det er fremstillet i noget "presset papir" af en art = suger fugt..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) sra Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kan se man kan få noget skumplast, i sådan en rulle, det man lægger under gulve når man laver så noget, UDEN dampspærre så det kan ånde.

Det er jeg nok ude i at lægge først for at tage evt vibrationer osv..
og så en trailer/legeplads plade 12mm. Og så smide noget vinyl oven på.

-------------------------------------------
Tlf: 26 39 37 07
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

tag et stykke kvadratisk karosseriplade og to trommestikker - og slå løs - larmer helt vildt - tag det samme plade og klæb skumplast på - larmer fuldt ud lige så meget - tag et stykke gummi eller bitumen og klæb det på - nu er lyden dæmpet meget enda. samme princip bør man lydisolere sin bus eller bobbel efter.

men ikke noget man skal - jeg giver bare et eksempel på hvad man kan gøre.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Rasser: Jeg fandt mit gummi hos den lokale traktorhandler ( sådanne nogle har vi herude i provinsen ) men tror en industriel maskinshop har det i metermål også.
Jeg har lavet bunden i et stykke, netop for at holde den stabil ovenpå profilerne

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914

Reply »

You must log in to post.