Hej gutter, jeg står med et lille problem, efter at have skiftet forbroen ud med justerbar 2" smallet, er der kommet meget slør i styretøjet, er det noget jeg kan gøre noget ved? Måske jeg har samlet styrestænger osv forkert??
På forhånd tak
Brian
Hej gutter, jeg står med et lille problem, efter at have skiftet forbroen ud med justerbar 2" smallet, er der kommet meget slør i styretøjet, er det noget jeg kan gøre noget ved? Måske jeg har samlet styrestænger osv forkert??
På forhånd tak
Brian
du er jo nød til at kontrolere fra en ende af... vi er jo ikke spåkoner :o)
få en kammerat til at vugge rattet fra side til side når bilen hænger på lift eller er hævet op i fronten start fra rattet til ratstammen så hardyskiven så styrhuset så pitmanarmen så styrekugler og stænger og så spindler og bærearme... når du har været det igennem kender du sløret...ja og så forhjulsleje og bærekugler afhængig af modell og årgang :o)
Jakob
det er i styrehuset, det er galt.. kan dreje ratstammen en del uden at styrestænger bevæger sig...
så skift styrehuset..længer er den vel ikke
Har du husket at korte styrstængerne? Ellers er styregeometrien vel helt i hegnet og det kan godt føles som ratslør ude på vejene...
jeg har ikke kortet styrestængerne, da jeg sagtens kunne få dem på, så det har jeg ikke tænkt på...? Er det noget der vil kunne mærkes?
Ja mon ikke så er din sporing jo helt galt.
hmm.. det må jeg da se at få gjort så.. der var jo gevind nok på styrestængerne, så har bare sat det sammen så hjulene står lige, jeg venter nemlig på at få den sporet at en mekaniker.. men der skal altså lige kortes lidt af styrestængerne kan jeg forstå =)
Da jeg for første (og sidste) gang satte en smallet forbro på min bil, kortede jeg da styrestængerne op med det halve af hvor meget den var "smallet". Altså i dit tilfælde en tomme i hver side. Jeg skar dog kun af de ender der har retgevind for jeg havde ikke en linkstap. Jeg nåede dog aldrig at lave dem begge for jeg opgav at samle styretøjet fordi den ene bærearm ikke kunne monteres. Det var en forbro fra CSP. Jeg købte nogen fælge med en anden indpresningsdybde i stedet.
Nu skriver du 63´er. Har du så justeret bundboltene rigtigt.
Og styrehuset står i midterstilling når du "sporer" den. Styrehuset får jo slør når man drejer til siderne, så styrehuset skal stå i midterstilling når bilen kører ligeud.
Hvad mener du med at justere bundboltene rigtigt, Frank? Som du nok har fanget, er jeg rimelig ny i dette =)så er meget taknemmelig for hjælpen =)
Du har opdaget at der går en 10mm. bolt gennem hver bundbolt og at der er et aflangt "gevind" i bundbolten som denne bolt går ind i ?
Du løsner den 10mm. bolt og på enden af bundbolten er der to flader hvor en 14-15mm. nøgle passer på.
Så LØSNER du bundbolten meget og smører den med fedtsprøjten i smøreniplen. Derefter spænder du bundbolten til og løsner 1/16 omgang. Der står 1/8 i rep.håndbogen men det syntes jeg er for meget. Så spænder du den 10mm. bolt igen og slår et par gange på enden af bundbolten med en hammer.
Det gør du med alle fire bundbolte, én gang om måneden, hvis du altså kører i bilen hver dag. Og i snesjap eller meget regn DAGLIGT !
Måske styrhusets "centerpunkt" ikke længere er i center når du kører ligeud. Du vil opdage at der er mere slør, jo mere du drejer rattet. Det er derfor vigtigt at du strammer styrhusets justerings bolt lidt op så den strammer lidt når det er centreret, på den måde kan du forholdsvis let finde centerpunktet. Så mærker du det op på aksel og styrhus med et par streger, og løsner så efterfølgende justerbolten indtil styrhuset er indstillet korrekt igen.
Herefter indstiller du så styrarmene hver for sig. Husk at udgangspunktet er at dit styrhus bliver på centerpunktet, og det er dine styrarme du justerer på!
Så skulle du gerne ende ud med en bil uden ratslør, og en sporing der passer (få den sporet prof, efter du har stillet den med kosteskaftet derhjemme).
Sådan har jeg altid gjort det på mine biler, og det har virket for mig.
hmm, det ser ud som om at det var noget jeg lige skulle have haft styr på inden jeg gik igang med at montere justerbar forbro.. Takker for de fine svar, håber jeg får styr på det, så jeg kan komme ud og trille denne sommer..
Har du spændt ratstammen godt fast? Der skal ikke så meget til før der er en del slør..
Hvor i landet holder du enlig til? Det kunne jo være at der var en VWenlig sjæl der kunne hjælpe dig.
Hilsen Peter
ja, havde styrehuset af igår, skulle mene at det er spændt som det skal.. dog har jeg skrevet mig bag øret at den nok snart skal have en ny hardyskive... Jeg bor ved gelsted på fyn, 15 min fra middelfart..
Hvis det kan betragtes som et tip: Så kan man bruge hardyskiven fra en type2 fra 80-90, som kan købes hos SMC. Så er man fri for at købe en uoriginal der ligner noget der er klippet ud af et gammelt bildæk.
tak for tippet Frank =)
Jeg kunne faktisk godt bruge en venlig sjæl der bor i nærheden af mig,som har forstand på de gamle bobler, for der skal nok også kigges lidt på motoren, jeg synes den går fint, men den tøver lidt nogle gange, når man giver gas.. ved så ikke om det er en fejl, eller om det bare er noget den skal..
Jo op til april 1964 tøvede alle VW´er når man gav gas.
Nej, jeg driller. De kørte faktisk rigtigt godt indtil august 1970, hvor de kom med dobbeltportede topstykker. De tøvede, især på 1300 motoren.
hmm, min er jo en 34 hk 1200 motor, så du mener at der er noget galt? jeg har justeret på speedertrækket, da det sad en smule løst, men det hjalp jo så ikke...
Service, tændrør, platiner, kontrol af avancering, ventiljust. osv - ?
You must log in to post.