Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  gearkasse hjælp - hvilke numre

Tags:
No tags yet.

(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg leder med lys og lygte efter en gearkasse til mit nye Oval projekt.
Gearkassen skal helst være med et laaaangt 4 gear :-)

men men - jeg opgiver snart at finde rundt i hvilke gearkasser der kan bruges.

Jeg skal helst ende med en løsning der er til svingaksel / pendulaksel.
Da jeg skal køre med brede hjul, bør det vel være korte aksler.
Hjulene skal være 5x205 stål.

Findes der nogen gearkasser som orig har den opsætning??
Eller skal jeg ud og blande en masse stumper sammen?
Er det til syvende og sidst nemmere og billigere og købe en prostreet eller???

Motor mæssigt vil jeg gerne ende på min 60 - 70 hk.
Men jeg køber hellere den rigtige gearkasse nu, og så finder en fed motor senere.

Er der nogen der gider skrive et par gode råd - inden jeg hiver de sidste fire hår af hovedet i frustration :-)
PS: søger både i DK, sverige og på Ebay på tyskland... og det er alt andet lige nemmere, når man ved hvilke gearkasse numre man skal gå efter.

Ha' en god aften og påske til dem der holder det.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der findes ikke noget originalt som opfylder det du efterspørger. Du bliver nødt til at sammensætte det selv eller købe dig til den rette kombination.
Mit forslag er at finde en 1500 gearkasse (som jo har lange aksler originalt) og så montere korte aksler på denne gearkasse.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Warp: Takker :-)
Ved du hvilke numre de 1500 gearkasser har?
og hvilke årg er bedst? Syntes at have læst nogen der havde lidt problemer med dem.

Jeg kan se i tyskland at flere Mexico modeller også ser ud til at have pendul aksler. Er det rigtigt?
Mvh
RS

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvor har du læst det??
En DC eller AT vil være fin at bruge, men det kommer jo an på hvor lang en gearing du gerne vil have? Hvis du finder en DC skal den sikkert bygges om fra IRS til svingaksel og det kan godt lade sig gøre, men er ikke noget man lige gør på en havl time. Måske er det noget nemmere at købe noget færdigt hvis ikke lige du har det rette gearkasse værktøj osv.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det kan være det er ombyggede gearkasser...

Hvilken af de to har længste gear?
Hvis boblen skal have lidt daily driver appeal, og jeg havner på motorvej.
Så er det vel bare at tage den med længste gearing... eller er det helt i skoven

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det kommer jo an på hvilken motor du har? Der kan også købes ombyggede gearkasser med 3.88 kron/spidshjul og 0.89 4. gear hvilket giver en længere gearing end VW lavede, men igen motoren skal jo passe til gearingen.

Jeg mener at gearingen i en AT er en anelse længere end en DC. (men det er længe siden jeg har kigget på det så jeg kan tage fejl)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok Warp
mange tak for hjælpen...
jeg kigger rundt og ser om jeg kan finde nogen af dem.
Ellers må jeg se om det er muligt at finde en ombygget.
Virker lidt svært, men folk vil vel ikke af med dem, når man de først har fået en

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Lars4100 Inactive
Skrev for 12 years siden | | | |

Micha har lige haft en til salg til ca 6000

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

AT er længere end DC men ikke meget. Kig på CSP side under teknik og der er også en beregner du kan bruge..

Hilsen Peter

Link: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_getriebeberechnung&wkid=63852135544

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er hård kamp om dem der er i landet - alle vil ha dem men ingen vil af med dem. især hvis de er med korte aksler - du skal iøvrigt bruge næsen fra en splitbus gearkasse hvis den skal i din ovaler - dvs din nye gearkasse reelt skal være samlet af dele fra minimum 3 gearkasser - og vil også anbefale dig at købe en færdig der er klar til montering i din bil. feks en prostreet ja.

der er også denne her - så er der plads til at udvidde din effekt markant med tiden:
http://vwnettet.dk/topic/179420

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prostreet, freeway flyer, hotpants :-) Du skal passe på med at tro at du kan køre 2500 omdr. ved 130 km/t. Du kan ikke holde motoren kold når blæsekøleren kører for langsomt. I 1972 gearer fabrikken lidt ned på 12-1300 motoren og hvis du har prøvet sådan en bil, så kører den meget lettere på motorvejen.
Hvis dine 60-70 HK kommer fra en std. 1600 så brug en std. 1600 gearkasse. Hvis de kommer fra en 1776 så sæt lidt større bagdæk på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lars: det var en IRS. Så den skulle bygges om.

Peter: Yeps det har jeg kigget lidt på, og det er ikke uinteressant.

Bornholmer: ja så kunne han bare lade den sidde i ikk' :) - men det er en racegearkasse. Ikke en street. Iflg Allan selv, ret lavgearet.

Frank: motoren kunne godt blive en ombygget Mexico motor med 1600 og kadron. Men det er fint du siger det med blæseren. Lige sådan noget en amatør som mig kunne brænde sig på.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er noget nemmerer at skifte et gear end at konveterer trækaksel type - og ja gearene skal jo heller ikke være skyhigh på en luftkølet. men jaja okay så ;0)

vil også sige det er endog meget vigtigt at gearkasse og motor passer optimalt sammen.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det "nemme" ved at skifte et enkelt gear forsvinder når man opdager at det kan man ikke. VW ændrer den indvendige del af f.eks. 4.gear mindst tre gange gennem årene. Så det er ikke bare lige for ikke at sige umuligt at bytte rundt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for hjælpen -
er nu endt med en håndfuld gearkasser :-)
Så der kommer nok noget til salg herfra på et tidspunkt.... skal ihvertfald ikke bruge dem alle.
RS

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..

Reply

You must log in to post.