Jeg går og tænker på at bygge en type 1 motor med turbo. Men skal man bruge en bestemt karburator eller kan jeg godt bruge min 40mm weber karburator??
Jeg går og tænker på at bygge en type 1 motor med turbo. Men skal man bruge en bestemt karburator eller kan jeg godt bruge min 40mm weber karburator??
Har ikke tænkt mig den skal køre med mere end 0,4-0,6 bar. og på en 1914 motor.
Det har været meget brugt at suge i en Weber. Hvis du vælger Dellorto, som passer på samme manifold og luftfilter, så kan de bygges om til trykladning. Det har CB-performance og Lotus gjort. Så stumperne findes.
Men kan en weber/dellorto godt holde til 0,4-0,6 UDEN ombygning?
NEJ.
T
Okay.
Ville det være bedre/nemmere at bygge en motor med sprøjt?
JA
B
men nemmest og billigerer og mere holdbart med sug - og hk begrænsning - ja helt sikkert - men den er høj. ;0)
Var nu mest fordi jeg har så mange turbo stumper tilgængelige så tænkte det ku være meget sjovt.
Ska det være mekanisk indsprøjt eller?
folk misforstår lidt det med sprøjt og sug.. på en turbo motor er det lige så meget tændingen du skal have styr på.
man kan godt få en turbo motor til at gå rigtig fornuftig med enten tryk gennem karburator eller sug gennem turbo.
jeg ville personligt vælge det sidste.
cb performance laver noget rigtig fornuftig tænding med fuld justerbar fordeler.
min opskrift til low budget turbo:
en 1900cc wbx motor bygget om til oxy. org 1900 krumtap
et sæt 5,5" cb plejlstænger
en w110 knast med forskuft duraktion omkring 110 lobe
en turbo med carbon seal med enten en holly enner liggende weber i enden af det.
cb`s nye fordeler
ant under det ville være spild af tid i min verden.
men start med at købe bogen tubomenia og læs den igennem
En 17/8 eller 2" SU karburator på sugesiden af turboen og man er ude og kører ret uden en helt masse problemer. SU karburatoren giver ikke så høj topeffekt som en Weber, men er meget nemmere at have med at gøre. Har hjulpet min nabo med sådan et set up på hans Harley Shovelhead. Vi byggede den om til trykkarburator fordi den var meget svær at kickstarte med karburtoren på sugesiden af turboen.
/Rolf
Det er ikke nødvendigvis nemmere at bygge en turbomotor med indsprøjtning. Man flytter bare nogen af problemerne et andet sted hen.
Man kan sagtens bygge en turbomotor med karburator som fødesystem. Man skal bare bruge de ting, som "dur sammen" ellers er det at det ender med at lortet enten slet ikke fungerer, eller gør det meget kort tid.
Tændingsdelen har, som Bang osse skriver, stor betydning. Weber IDF karburatorer egner sig ikke til turboladning. De kan ombygges til det. Men det er bedre at vælge noget andet. hvis man vil suge gennem karburatoren er SUén en relativ nem løsning. Ligeså en Weber DCOE. En 2 portet Holley 5200 er nok den nemmeste af dem alle. Men de er ikke så tilgængelige på denne side af Atlanten. En Weber 32/36 DFEV er tæt på og kan hvertfald tilpasses til at virke.
Tryk gennem karburatoren er en bedre, men osse en anelse mere kompliceret løsning. det giver generelt mindre turbotøven og nemmere starter. En alm 34 mm Pict-3 karburator kan relativt nemt ombygges til tryk. Man kan osse bruge en 36 eller 40 mm Dellorto (Modificeret selvfølgelig) Men for bedste resultat skal manifolden være af non plenum typen, modsat af hvad mange tror.
Mht tændingsdelen kunne du jo feks bruge en alm 009 med elektronisk tænding, og så købe den boost retader, som Bo Alstrup har til salg. Det var en nem og billig løsning på retarderdelen i tændingen.
En W110 knast er generelt for skrap til en turbomotor, osse selvom den er på 110 eller 112 gr LC. medmindre motoren er halvstor, (1900 cc eller større) eller man vil have at den skal snurre højt, og vil acceptere at turbotrykket lader vente lidt på sig.
T
hej hvis det har interesse har jeg nogle dele der har været monteret på en vw motor, turbo og karb. evt mail eller ring banch@webspeed.dk 30481510
You must log in to post.