Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Brandpumpe/generator motorer i bobler ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hejsa, er der nogen af jer der har erfaring med at smide en af forsvarets pumpe motorer i en boble ?
Jeg tænker på at der står en del rundt omkring med fine timetal til få penge. Jeg har oprettet en købe ann. under motorer, men har også kigget på disse.
Skal det hele pakkes om? eller er de sværere at skaffe stumper til end motorer der er bestemt til biler?

Kenneth

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du skal bruge nogle donor dele - eller nye dele for at få den til at rulle, men klart det kan lade sig gøre, jeg har kørt med både 1200 brandpumpe og 1600 kompressormotor!

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Mr_Bubles - hvad er det for reservedele der typisk skal skiftes eller bruges til en konvertering ? Udstødning og varmekasser ? speedertræk ? Jeg har egentlig ikke brug for varmekasserne, da jeg har installeret benzinfyr.
Hvor faen kommer en 1600 kompressormotor fra ??

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Larsen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er en masse på auktion i næstved d 28.04 både 12 og 1600, kunne godt have lyst at få bud på en der ovre (;
http://www.auctionflex.com/showlots.ap?co=6771&weid=22899&weiid=0&archive=n&lso=lotnumasc&pagenum=10&lang=Da

-------------------------------------------
Det handler om at lege
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Larsen - de er godtnok fine! Nogen ide om hvad sådan en 1600 løber op i ?
Og kan man evt. sælge kompressoren for "en slant" bagefter ?

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Larsen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har ingen anelse,men der er jo over 20stk 1200(: vil da prøve at byde lidt på nettet, ville helst møde op men der er lidt langt over for mig,og skulle de så ryge langt op bliver det nemt pepret, men kan jeg få en til rimlige penge tager jeg gerne turen og henter den (: Jo kompressor/pumpe er da altid lidt værd, om ikke andet som jern pris(:

-------------------------------------------
Det handler om at lege
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg var til en ligende auktion i Bjerringbro for et par år siden. Der blev pumperne (1200) solgt til ca 4000.- og de generatorer der var (2stk 1600) til ca 10k.
Man kan som regel godt byde på forhånd via nettet, men tjek lige hvor lang tid man har til at få hentet det man evt måtte ende med at købe. I Bjerringbro havde man 2 dage til at få hentet sine ting.
Husk også moms og salær (ialt ca. 40%) De 4000 og 10000 er incl dette. Jeg købte selv en motor/pumpe med 3 timer på tælleren, og en trailer til samme..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Rene - ok, de 4K var jo egentlig ok for en motor der ikke har gået ret meget, og jeg kunne såmænd sagtens leve med at downsize til en 1200.
Jeg er godt klar over det med salær og moms, har købt flere ting på auktion da jeg var selvstændig. Desværre er der flere "private" eller førstegangskøbere der glemmer det i kampens hede og derfor liver priserne på mange ting desværre højere end de burde være.

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) karsten 315 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der kommer en stak til salg i Haderslev og Thisted senere på året ;)

-------------------------------------------
Har en gammel jagtpølse.
61814375
(permalink) BKA Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har en til salg her: http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=88858

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man bør lige passe på med 1200 motorene fra 61. Gamle vw folk kan huske at vw tilbagekaldte motorer i stor stil, da der var en fabrikationsfejl i de tidlige tressere. Måske har industrimotorer stadig denne fejl,
Måske er der nogle af de ' gamle' der har flere facts.

Jeg kører selv med en 1600 brandpumpe og det er godt.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Karsten 315 - takker for oplysningen, det er trods alt nemmere at se tingene og selv være der end at handle "fjernordre" ;-)

@BKA - tak for tilbuddet, jeg tror lige jeg skal se hvad der dukker op af hullerne rundt omkring, men den er lige gemt i foretrukne ;-)

@KleinbusRonnie - Sådan noget er jo guld værd at vide ;-) Jeg er selv lidt lun på sådan en 1600. Ved godt det ikke er det samme som en totalrenoveret med alle de fede ( og dyre ) stumper, men det er jo heller ikke en udstillingsbil jeg har

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

På MIBs stumpemarked var der en fin 1600 til salg til 3800 kr. Der skulle skiftes blæserhus/oliekøler, varmekasser, svinghjul, karburator og strømfordeler. Så kunne man køre i 30 år igen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Ghia-Henrik Sorø Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Angående de fejlbehæftede 1200, så var det en dårlig hærdning af knastakslen.
Har selv haft en med denne fejl.
Det er ikke et stor problem, den kan jo skiftes.
Det man mere skal være opmærksom på er at de heller ikke havde lejer på knastakslen, den ligger direkte i blokken.
Det blev vist lavet om omkring 62, men er ikke helt sikker på skiftetidspunkt.

-------------------------------------------
Karmann Ghia Cabriolet 1960, VW T2 Westfalia 1970
http://www.karmannghia.dk
Dansk Karmann Ghia Klub.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er der jo mange biler der ikke har. Det er ikke specielt for en VW.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for afklaring Ghia-Henrik (hvis du mangler bred Ghia trimliste, har jeg en du må få)

sådan en 1600 brandsprøjte er mindst ligeså god som en renoveret.
Man kan evt checke/skifte udstødningventiler.
Når man ændrer den til personbil, er det en god ide at bygge køling som dobbeltportet.
(blæserhus med hundehus, bagudflyttet oliekøler)

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg takker for alle guldkornene;-)
@kleinbusonnie - hvad sker der med udst.ventiler?

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Udstødningsventiler knækker, men det er ikke specielt for industrimotorer :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 12 years siden | | | |

yes, som Frank skriver.

Så man kan skifte dem, som en sikkerhed, ligesom man skifter tandrem på en brugt bil, hvis man ikke kender sidste skiftetidspunkt.

Man kan også tage chancen og bare køre, det gjorde jeg med min 1600, de holder endnu 20k km efter. (Thorkild har dog på et tidspunkt lige checket på dem i anden anledning)

Korte af det lange..du går ikke galt i byen med en 1600 brandsprøjte motor.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har i skrivende stund en makker på vej efter en 1200 pumpemotor til boblen.
Har kastet mig ud i det, drevet af et ønske fra min niece om at Onkel vil hente hende ved kirken efter konfirmation!! ( på søndag 8 dage )
I aften kan jeg så se hvad det blev til, hvilke af mine stumper der overhovedet ikke passer, hvorfor en 1200 ikke "bare lige" kan kastes i en 1303, hvorfor havde jeg ikke tænkt på at kobling sikkert ikke passer, hvor fa'en skal jeg gøre af de ledninger fra generatoren som ikke ligner dem i bilen, hvad hel... er det der sker med tænding, hvorfor har jeg ondt i ryggen efter 10 min på hug ved røven af boblen. I ved alt det man kommer ud for med gamle biler ;-)

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

SÅ, kom jeg hjem fra første glimt af en pumpemotor. Vi fik den skilt fra pumpen og smidt på bordet til inspektion. Jeg tror nok vi har fundet de fleste ting der skal byttes.
Tænding skal naturligvis flyttes ( den elektroniske fra pumpemotor er uden avancering, det duer jo ikke)+ at jeg i forvejen havde en af Farmers elektroniske på min gamle motor. Hmm, så langt så godt.
Så var der jo også lige det med generator - 6V er sgu' nok for lidt, så den skal jo også flyttes. Hov - konsollen skal jo også med. Hov - Blæseren er sgutte samme størrelse. Nå det bliver imorgen jeg flytter blæser fra 6V til 12V generator, og får flyttet konsol - der bliver så lidt med et ånderør der lige skal forlænges.
Nå ja, karburator må jeg da også hellere få med over, ellers skal jeg jo til at trække kabel og installere en manuel ckoker.....nej vel?
Jeg bibeholder oliekøler og hele blæser/køle set-up fra pumpemotor lige foreløbig, da jeg ikke har brug for varme ( har benzinfyr installeret) og desuden er begge varmekasser totalt game over, iøvrigt sammen med min udstødning. ;-)
Vi har fået monteret svinghjul ( behørigt rengjort m.m. ) samt gjort kobling klar.

Spørgsmål? På min 1303 motor sad der en sensor i blokken der får signal fra 2 tapper på bagsiden af svinghjul. Det er sgu noget fikumdik at få boret hul til den igen, så den blev droppet! Så vidt jeg kan se er det kun til diagnosestik og evt. en omdrejningstæller.
Prøver lige at få skudt et par billeder senere.

Kommentarer modtages gerne ;-)

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du har ret meht til svinghjulssensoren, den går til diagnosestikket og er ikke værd at bruge tid på.

Mvh Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@AndersHH - Takker for oplysningen. Den sidder sgu et træls sted hvis det nu var noget man absolut skulle bruge ;-)

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så hænger der et lille "kraftwerk" i røven af boblen igen. Den lyder ualmindelig godt, med en blød motorgang - ingen raslen nogen steder - skønt!
Og det lykkedes mig at mokke pumpemotorens udstødningen med op. Det får så være at der kun er en afgang på, det ser lidt amputeret ud ;-). Til gengæld er den ualmindelig tyk i godset og dæmper godt.
Det bliver spændende at se om køling fra pumpemonteringen også går i en rullende model.
Jeg er lidt i tvivl om et spjæld der sidder på motoren, nederst højre side. Det sidder i afgangen bag cylinder. Der er ingen i venstre side. Det kan lukkes 80 % manuelt eller åbnes helt - er det mon til vinter/sommer indstilling på en pumpemotor??

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Benjamin Olsen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg fik også købt en 1200 nice... men smider den først i når jeg er færdig med min kabine. kan man smide 1600 ccm cylindre på den blok?


Reply »

You must log in to post.