Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  karburator for begyndere

(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har lige et par nybegynderspørgsmål. Hvad er det præcist en karburator gør? Hvad er fordele/ulemper ved karburator? Hvad er meningen med dobbeltkarburator? Hvad er forskellen på Kadroner, Weber osv osv?

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

1) Blander benzin og luft
2) Fordel: se 1) Ulemper: Se 1)
3) Dobbelt karburator er dobelt så godt (størrer flow af benzin og luft)
4) Weber, Kadron etc er forskellige mærker. Der er skrevet meget om det. Prøv søgefunktionen.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har prøvet at søge på det, men det giver pænt mange "køb min karburator" hits :)

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) Nicholai85 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/162409
http://vwnettet.dk/topic/114790

også gad jeg ikke lede længere :P

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Karburatoren blander luft og benzin og fabrikanten har så forsøgt at få den til at gøre det ved alle omdr.tal og belastninger.
Fordele/ulemper ? Der var jeg lige ved at skrive: uden karburator kan bilen ikke køre, så er den en fordel. Men det kræver jo at man har et alternativ. Og det havde man ikke da boblen blev opfundet.
Ulemperne er at det ikke er nemt at få karburatoren til at tilpasse blandingen rigtigt ved alle omdr.tal og belastninger. Og på en VW problmer med karburatoris og koldnedslag. Benzin og luft kan ikke holde sig blandet i den lange manifold.

Dobbelt karburator er ikke dobbelt så godt. Men kan være nødvendigt når man tuner og knastakslen bliver for "skrap" Så begynder motoren at puste tilbage i tomgang og ved lave omdr. og derved bliver tomgang og lavfartskørsel noget dårlig for ikke at sige umulig. Ved at montere én karburator pr. cyl. forstyrrer de ikke hinanden.
På en std. VW kan man nøjes med to enkelt-karburatorer. Det har VW jo også selv brugt.
Weber, Solex og Dellorto er bare fabrikanter af karburatorer. Der alle lavede karburatorer i 50-80´erne. De har alle lavet små og mindre karbuartorer der sidder på mange std. biler.
Til tuning har Weber været dominerende. Ikke nødvendigvis fordi de var de bedste med nok mere pga. tilgængelighed.
Kadron er en begreb der er opstået til VW. Brasilianske eller Mexikanske licensproducerede Solex´er i et enkeltkarburatorsæt med et simpelt speedertræk. Kan sagtens køre når de får lidt "hjælp"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for svar Frank.

Det er nok Kadron jeg har. Kan man se det ud fra dette billede?

Jeg skal have indstillet min karburatorer da tomgang ikke er optimal og der er også noget forsinkelse når man træder speeder i bund. Denne gang får jeg det gjort, men er det noget man realistisk kan lære uden den store tekniske viden og udstyr eller er det noget der tager mange år at mestre?

motor.jpg

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) SGN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

-------------------------------------------
Simengroup(a`)hotmail.com

60`er bobble project købes
(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ved ikke lige om disse billeder giver mening for nogen

foto.jpg
foto.jpg

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det kan sagtens være et sæt kadroner det der:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man kommer jo langt med en prøvelampe og et stykke 8mm benzinslange og 20 års erfaring. Ellers skal man have en synkrotester, et multimeter, en stroboskoplampe, der passer, og 10 år. :-)
Meen hvis du først er ved at prøve at lære hvordan en karburator virker - er der lidt lang vej.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg vil sige at hvis du ikke er rimelig teknisk anlagt, så bør du nok holde dig fra dem, der er mange mekanikere der har været i faget i 20år uden at kan stille en karburatore bare nogenlunde (-: En standart enkelt karburator kan læres rimeligt nemt, hvis man sætter sig for at ville det (-:

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Frank det var også min fornemmelse, men man skal jo starte et sted. Det er godt at der er folk der kan hjælpe indtil videre.

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Rune, du kan starte med at lære at skifte dit hjul :-)

(permalink) runesten Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hehe det kan jeg. Og olie også åbenbart :D

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.

Reply

You must log in to post.