Karburatoren blander luft og benzin og fabrikanten har så forsøgt at få den til at gøre det ved alle omdr.tal og belastninger.
Fordele/ulemper ? Der var jeg lige ved at skrive: uden karburator kan bilen ikke køre, så er den en fordel. Men det kræver jo at man har et alternativ. Og det havde man ikke da boblen blev opfundet.
Ulemperne er at det ikke er nemt at få karburatoren til at tilpasse blandingen rigtigt ved alle omdr.tal og belastninger. Og på en VW problmer med karburatoris og koldnedslag. Benzin og luft kan ikke holde sig blandet i den lange manifold.
Dobbelt karburator er ikke dobbelt så godt. Men kan være nødvendigt når man tuner og knastakslen bliver for "skrap" Så begynder motoren at puste tilbage i tomgang og ved lave omdr. og derved bliver tomgang og lavfartskørsel noget dårlig for ikke at sige umulig. Ved at montere én karburator pr. cyl. forstyrrer de ikke hinanden.
På en std. VW kan man nøjes med to enkelt-karburatorer. Det har VW jo også selv brugt.
Weber, Solex og Dellorto er bare fabrikanter af karburatorer. Der alle lavede karburatorer i 50-80´erne. De har alle lavet små og mindre karbuartorer der sidder på mange std. biler.
Til tuning har Weber været dominerende. Ikke nødvendigvis fordi de var de bedste med nok mere pga. tilgængelighed.
Kadron er en begreb der er opstået til VW. Brasilianske eller Mexikanske licensproducerede Solex´er i et enkeltkarburatorsæt med et simpelt speedertræk. Kan sagtens køre når de får lidt "hjælp"