Er der nogen som ved hvor meget jeg må sætte på krogen af min 1966´er bus??
Jeg har ikke træk på endnu men har planer om at jeg vil have det og derefter skulle jeg gerne finde en campingvogn.
vw type 1 1300 '70
vw type 2 13 window de-luxe ´66
Er der nogen som ved hvor meget jeg må sætte på krogen af min 1966´er bus??
Jeg har ikke træk på endnu men har planer om at jeg vil have det og derefter skulle jeg gerne finde en campingvogn.
800/500 kg.
jeg ville nok spørge anderledes - hvad KAN den trække - og vigtigst hvor meget KAN den bremse - og disse tal for en orginal bus er noget mindre end hva den må ;0)
og frank jeg mener den ligger noget højerer - uden at kunne huske det præcise tal - men dine tal er alligevel gode nok for hvad der burde være absolut max for en orginal splitbus.
jeg ville ikke vælge en campingvogn til en splitbus der var større end feks en MPK Petit - eller den mindste model af Eriba puck'en - eller en mindre camplet evt.
Mine tal er fra SMC.
okay - mener bare et orginalt westfalia træk må tage en del mere - men jeg kan tage fejl..
men 600 kg er rigeligt - og man kan da finde en fornuftig vogn til prisen i tyskland.
såvidt jeg ved er anhængerer uden importafgift.
T2finn skrev:
min splitbus årg. 67 og den må trække 600 kg uden bremser og 1075 med bremser
fandt dette i søgefunktionen på 30 sek
En opgradering af bremser og en Jydsk hest, så klarer den snildt en campingswougn :-)
Det har vi lavet en del gange efterhånden.
T
Speaking of which. - Hvad vejer en alm 8 pers split bus egentlig, kontra en samba, SO 34 og/eller en Westfalia ? Jeg har aldrig haft sårn nogen på vægten.
T
delvis svar Farmer:
http://vintagebus.com/techinfo/models1.jpg
jeg har en bog hvor der står det mere specifikt i - men den er pakket langt væk.
Hvem siger at den kan få lov til at trække mere ?
De tal Frank kommer med passer meget godt, kan jo ikke huske hvad min måtte trække og det var tal fra fabrikken fra en orignal bog med en tysk underskrift og dato sidste år.
Ser om jeg kan finde det..
Det med motor/bremser er jeg godt klar over at der også skal være styr på, men jeg har en 1776 i bussen så der skulle ik være problemmer. (bremser burde måske være større men omvendt så kører jeg efter at det er en bil som har rundet de 46 år)
Der er mange regler og utallige fortolkninger af disse regler. Så derfor kunne det være godt at høre fra nogen som har godkendt krog på, hvad der står i deres papirer at de må trække??
Jeg havde faktisk tænkt mig at det helst skulle være en Eriba Puck
Jeg vil bare gerne have en med sorte plader, men de hænger ikke just på træerne.
Hvad din nabo har på hans type2 kan du ikke bruge til noget.
Hvis du ser i Cardudes liste fra VW, som du kan bruge ved syn. Så skriver de transporter op til 79. Og så er det jo nok en tilsnigelse at lade det gælde på din type2 for det er jo ikke samme model som den op til 79. Meen det ville jeg nu lukke øjnene for, hvis jeg skulle syne den.
Det frank fortæller er også min erfaring med det der. Mht at få godkendt din bil til det din bil faktisk kan trække så kan man betale sig fra en godkendelse af træk og bil. for ca 10000 kan man få lavet en attest. Det er især nyttigt hvis man svejser sit eget træk på en bil det ikke lige lader sig gør at skaffe papire til.
De skal bruge bilen 2 dage såvidt jeg husker og så laver de en godkendelse ti dig.
Det er så ikke rigtigt.
Man må gerne selv svejse et træk sammen og bruge det. Trækket kræver ikke nogen godkendelse. Jeg kan ikke huske om der er noget på EU-godkendte biler, men ikke på vores gamle biler.
nå, det var det jeg fik at vide den gang jeg svejsede træk på en 1972 Buick Electra 225 (4 dørs hardtop). (det 3 år siden nu)
så jeg har aldrig fået synet trækket eller godkendt det. har hellere ikke fået brugt det fordi at det netop ikke er godkendt.
købte sådan en lækker aftagelig krog og lavede et dejligt stift og stærkt træk. synshalden ville se en godkendelse af trækket og et papir på hvad bilen måtte trække. jeg ringede til der hvor jeg købte krogen og de fortalte så de det med de 10.000
jeg har aldrig fået svar fra buick angående hvad bilen må trække. jeg vil lige forsøge på smalblock og se om nogen ved hvor man får sådan et stykke papir fra.
jeg ville gerne have 500 kg uden bremser og 1200 med bremser.
9.05.001 Generelle bestemmelser
(1) Tilkoblingsanordning:
a) Skal være solidt fastgjort til køretøjets bærende dele. Bolteforbindelser skal
være sikret mod adskillelse.
Koblingen skal enten direkte eller gennem jernbeslag, der er tilstrækkeligt
svære, være i forbindelse med køretøjets chassisramme eller bærende profiler.
På nyere personbiler og varebiler (registreret 01.04.93 eller senere)
skal koblingen monteres efter bilfabrikantens anvisninger, jf. pkt. 9.05.021
og 9.05.024. Sådanne anvisninger kan også findes for ældre biler og for
andre køretøjsarter (fx lastbiler). Disse kan så lægges til grund for godkendelsen,
men en anden fastgørelsesmåde kan godkendes, hvis den efter
synsvirksomhedens skøn er forsvarlig. Ved bedømmelsen heraf kan følgende
retningslinier anvendes:
- På køretøjer med chassisramme bør koblingen normalt anbringes ved
hjælp af et særligt beslag, der er solidt befæstet og afstivet til længdevangerne.
- På køretøjer med selvbærende karrosseri kan koblingen kun fastgøres
på anden måde end foreskrevet af køretøjsfabrikanten, såfremt kræfterne
på hensigtsmæssig måde ved hjælp af forstærkninger overføres
til de bærende elementer.
- På køretøjer, hvis karrosseri hviler på chassiset med gummipuder som
mellemlæg, må koblingen ikke monteres i fast forbindelse med såvel
chassis som karrosseri. Af hensyn til bevægelsen mellem chassis og
karrosseri skal eventuel forbindelse til karrosseri være fjedrende, fx ved
benyttelse af særlige gummibøsninger.
Klippet et andet sted:
For over 35 år gamle personbiler M1 og varebiler N1 kan største vægt af
påhængsvogn med og uden bremser fastsættes til henholdsvis 50% og
25% af bilens egenvægt, såfremt der ikke foreligger oplysning om den af bilfabrikanten
tilladte største vægt af påhængskøretøj.
nice, jeg printer.
You must log in to post.