Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Alt for blød forbro/affjedring! RÅD SØGES!

Tags:
No tags yet.

(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej folkens,
Nu har jeg fået bilen ude at køre, men synes den er helt gal med forakslen.
Jeg har droppede spindler for og justerbar forbro som er stillet på max sænkning.
Problemet er at den er ALT ALT for blød i affjedringen! Dækkene går på hvis jeg bremser relativt hårdt. For slet ikke at snakke om katastrofeopbremsning… blød i sving også, samt den er alt for nem at presse ned-ved at presse på forskærmen. Den er helt gal hvis vi sidder 2-3 godt byggede personer i bilen.. Hvad gør jeg???
Mit forslag:
• Sway bar standard stang og standard gummi(prisen, derfor standard og ikke urethan csp…)
• Røde koni dæmpere i for
• Front Suspension Stiffener – den gamle model
Vil helst ikke skifte torsionsbladene i forbroen med stivere HD og heller ikke smalle forbroen så ”hjulet kommer længere ind under skærmen”.
Håber de kloge kommer med et par løsninger, evt. fra erfaring =)
Mvh Daniel
P.S.-Bilen er 54 oval med linkpin forbro, alt er velsmurt og kører fint

photo 05-05-12 17.24.36.jpg
photo 13-04-12 17.51.48.jpg

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis du ikke vil have hjulet længere ind i skærmen, så ser jeg kun en mulighed, og det er at skifte støddæmperen ud med et passende stykke stål i den rigtige længde. På den måde kan du også have dæk/fælg millimetertæt på skærmen uden at være nervøs for om det går på..

Den bliver nok lidt ubekvem at køre i, men man kan vel vænne sig til meget.. bare undgå brosten ;-)

Seriøst ville jeg nok lave en slags bumpstop af gummi, der lige nøjagtig hindrer hjulet i at klaske i skærmen, på den måde får du normal komfort på god vej.
Sway bar hjælper dig ikke, hårde dæmpere kan hjælpe lidt. Måske coilovers for hårdere fjedring?
Bare et par forslag..

Iøvrigt er jeg vild med dine hjul og dækstretch!! God stil!

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du har sænket den for meget og derved sat fjedrene helt ud af kraft. De kan simpelthen ikke bære bilen mere. Fjedrene er nødt til at have noget forspænding.
Det ville heller ikke hjælpe at sætte HD fjederblade i. Du er nødt til at få fjedrene til at virke.
Man kan reelt ikke sænke mere end 3-4cm på forbroen. Så virker affjedringen ikke mere.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

FastOldVw: Køre helt ufjedret og udæmpet vil/tør jeg ikke =)) men det med en større stopklods ku være en mulighed og dæmperne bliver skiftet. Tak for rådet og bemærkningen til dæk, synes det ser godt ud og de kan liiiiige være der =)

Frank: Først tak for kommentaren, var ikke klar over de kunne sættes ude af kraft, den fjedrer godt nok , men meget blød... Kan bare ikke forstå, min er da ikke den laveste og alligevel skal den højere oppe...hmmm. Jeg må prøve at finde ud af en måde at holde mig inden for de 3-4 cm. Tak =)

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) berner100 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg havde samme problem på buggyen efter en god sænkning, og justerbare Empi coilovers løste problemet. Jeg var noget spændt på resultatet, for jeg kunne læse flere steder at den kunne blive alt for stiv. Affjedringen altså:-) Men det synes jeg faktisk ikke den er blevet.

billede1.jpg

(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak , Berner, jeg vil søge lidt på det og evt. kontakte nogen af sponsorerne og købe det derfra =)

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Fandt lige et link: http://www.youtube.com/watch?v=FyUdcJZ5ayQ

Den kan satme styre!!! =)Gad vide hvad opsætning han har på undervogn?!

Og hvad kan det være , den dims der ligner en dæmper monteret på svingarmen...

kfer.jpg

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Dvs. det er bedre at sætte de originale fjedre ud af kraft og så købe nogen andre der bare sidder uden på støddæmperne ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej nej nej =) Er bare ude at gøre vandringen(afjedringen) mindre og mere progressivt, jeg har også hævet den igen i bagenden, det duede ikke, vandringen bliver den samme, bare højden man flytter, og derfor har for blød og gik alt for langt ned , selv kun sænket med et hak....
F.eks. gevindundervogn eller sænkningsfjedre, de bliver jo hårdere/stivere jo mere man trykker dem sammen, og det er dét jeg prøvede på at opnå med "ekstra" afjedring... Torsionbladene bliver jo ikke stivere af at justere dem ned med sænkningsforbro, men flytter bare udslaget =) Håber du forstår noget af det volapyk jeg prøver på at skrive/forklare =)))
Mvh daniel

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja du flytter fastgørelsepunktet inde i midten. Men på et tidspunkt når du et punkt hvor bærekugler, støddæmpere eller noget andet ikke kan komme længere ned. Så er affjedringen væk. Så skal man flytte midterpunktet "tilbage" til fjedrene begynder at bære bilen igen.
Jeg vidste ikke du ville gøre vandringen mindre og affjedringen progressiv. Men så har du ret. Så skal du have en anden type affjedring end der sidder på en bobbel.
Det kræver vist en større ombygning.
Jeg tror ikke du ved hvad du har med at gøre. Bilen på videoen kører ad pommeren til. Den kan ikke dreje, den kører ligeud i sving og så pludselig kommer bagenden.
Jeg har rodet med min egen bil her i vinter. Jeg syntes sænkningsspindler sænkede for meget. Så satte jeg std. spindler på igen og sænkede den 4-5 cm. på forbroen. Så blokkerer den forhjulene når jeg bremser hårdt fordi den ikke kan fjedre ned under opbremsning. Så hævede jeg den helt igen og lavede mine egne 40mm. sænkningsspindler. Nu kan den fjedre og bremse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå okay, jeg troede måske det kunne klares med et par hårde koni/coilovers, sway bar og evt. suspension stiffener =) men der er åbenbart ikke meget man kan gøre end at hæve den lidt... Hvad ville du gøre?

Hvis du har et par minutter tjek den video jeg linker til og se det kørsel der ;-) forslag til hvordan det er gjort, =)

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mange tak for rådet, det hjalp at få sat ord på hvad og hvordan =) En kender kan se problemet.. Jeg vil prøve at "lege" lidt med affjedringen..
mvh Daniel

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733
(permalink) Holmen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hårdere affjedring med justerbar forbro må kunne opnås ved at øge spændingen mellem øverste og nederste bærearm.
Dvs justere øverste og nederste bærearm hver for sig uden at spindlerne er monterede, sådan at der er mere spænding på når spindlerne monteres.
Hæv f.eks den nederste en smule, og sænk den øverste en smule. Og sæt så spindlerne på bagefter.
Så får du hårdere fjedring men samme sænkningsgrad.
Værd at prøve.

-------------------------------------------
larsholmen@yahoo.com
Tlf: 20 65 31 08
(permalink) hategan Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Holmen, tak for rådet =) Jeg må lige se hvad jeg gør, jeg forstår hvad du mener, så er der ekstra forspænding mellem spindlerne og det gør den mere hård = mindre vandring :-) Takker

-------------------------------------------
Daniel_hategan@hotmail.com
31660733

Reply

You must log in to post.