Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan: 6ribs/091 gearkasse på type1 motor (bus)

Tags:
No tags yet.

(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har en 1776 som skal ligge sammen med en 6ribs gearkasse i min latebay. Meeen, hvordan gør man det bedst? Hvilket svinghjul, hvilken størrelse kobling og det vigtigste - passer det bare plug and play eller hvordan er det nu? Eller er der nogle problemer man skal være opmærksom på inden man går i gang? Synes nu der er mange forskellige meninger og ideer...

Det ville være dejligt med lidt input fra nogen der har prøvet det her før. Hilsen Maik

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Smider samme setup i min... så venter spændt på at høre... men jeg vil mene det er plug´n play, hvis ikke jeg tager helt fejl er det 200mm sving og kobling!

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har lagt det i 3 Transportere 73-79 uden problemer.
2 der kører med 1600 og en 2,0
Har ikke ændret på noget udover en anden starter alle 3 var født med 1600 motor og gearkasse

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 12 years siden | | | |

Det lyder da opmundrende :), dvs bare ud med 002 og ind med 091. Smukt.

Kunne man så ikke med fordel bruge det store 1600ccm svinghjul på 215mm og tilsvarende kobling?
Og er der så forskel på starteren afhængig af hvilket svinghjul man bruger?

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er plug and play. Jeg har også kørt med det på 2 busser. Jeg vil dog sige at en 1600 ikke har nok "muller" til at trække den i 4 gear. Nuvel det kan lade sig gøre men den løber "tør" for krafter ved ca 100. Jeg udskiftede min 1600 (i min forige bus) til en 1776 med engel w100 knast og med kadroner og det hjalp meget. Monterede tilsidst en 1800 type4 og det kørte nu bedst.
Men i med gearkassen og motoren. Det tager ikke mere end 4-5 timer og så er det ud og køre.

Hilsen Peter

PS: Hvis den er født med 1600 og der kommer en anden motor i med 2 kaburatore sidder beslaget til luftfilteret i vejen og tja "snip" "snip" det må væk. Det er bare surt at have motoren næsten i for at tage den ud igen når det kan undgåes.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 12 years siden | | | |

Fedt, så er det jo bare at gå igang. 1776 er med centerkarb, så der skal ikke skæres foreløbig. Men det er godt at vide... :)
Men hvad så mhp på svinghjul, kobling og starter? Hvad skal man satse på der?
Er det lige meget om det er 200 eller 215mm, eller does size matter here?

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så behøver du ikke skære foreløblig. Svinghjul, kobling og starter er også plug and play og det er lige meget om det er 200 eller 215 mm.
Det eneste ang kobling er at den skal være UDEN ring.

God lyst.

Peter

PS: Den bliver en helt anden bus og meget mere behagelig at køre støjmessigt.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for info. Jeg glæder mig også til at komme ud at køre med den. 1776eren er bygget med AS41 blok, blød knast, centerkarb, elektronisk tænding og topstykker "med lang gevind" - jeg satser på at det er opskriften på en solid og pålidelig busmotor, der ikke kræver de store justeringer på langtur :). Meningen er at den skal have i omegnen af 75hk med en hel del bundtræk. Efter planen skal den kunne køre i timevis med 100km/h uden at støje for meget og at blive for varmt, med nok moment til at trække en voldlæsset camper op ad Kasseler bjerge (forhåbeligt i 4.gear, men det er vist ønsketankning :)...).
Håber da ikke at det bliver et problem med at få 2,2tons op på 100km cruisespeed i 4. gear med denne motor/gearkasse kombination...?! Ellers må den 002 gearkasse på igen

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Maik... spændt på dit resultat, jeg laver en 1776 med 110 engle og dobbelt kadrons forventet: 80-90 hk - hvis du får din på rullen så send lige en sms med resultat!

Mik

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ahh nu har jeg kørt en meget tungt læsset bus op af de bakker, og jeg tvivler på at du kan cruise med 100 kmt i 4 gear med den motor og den gearkasse. Den er bygget til type4 2,0 med masser af moment. Jeg køre pt med 6 rib og 1,8 type4 med 68 hk, og jeg køre ca 125 - 127 kmt på lige stræk uden læs, og med læs kommer selv den motor lidt til kort med den gearkasse. Men gør det og kør lidt langsommer op, men tilgengæld hurtigere derhen.
Hvis det kinber med momentet ville jeg lægge en krumtap med 74-76mm i slag.

Når det er sagt ville jeg gerne have en lidt længere gearkasse i min, men jeg vil også lave en større motor.....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 12 years siden | | | |

Der er ikke noget andet at gør end at prøve det af. Det er heldigvis først til næste sommer at vi skal på langtur, så der er rigelig tid til at teste det. Hvis det viser sig at der mangler for meget power i 4. gear, så er det bare en ommer i første omgang og 3ribs gearkassen kommer på igen.

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene

Reply

You must log in to post.