Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Varme og startproblemer.

(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Garagemekanikerens amatøraften.

Så fik jeg endelig mit vinter – motorprojekt ”færdigt” AD motor med 1679ccm. Mahle sæt nye Mexico toppe let portet og ellers standart. Med hensyn til den mont. Udstødning, som skulle være original syd amerikansk sportsuds. – er der nogen, som har erfaring med sådan en tingest?
Når jeg ser på de meget små huller i afgangsrørene – så undrer det mig lidt, hvis de er dimensioneret til at ”fjerne” den mængde luft, som et 1679 sæt må behandle (indgående luft samt en opvarmning og hermed ekspansion).
Min tillærte nærighed valgte denne udstødning.

Jeg synes, at det forekommer mig, at maskinen bliver temmelig varm – så jeg kunne godt frygte, at afgangen faktisk er for lille.

Ventiler er ok. indstillet – tænding 7,50 før top ved 900 omdr/min.
Når motoren er varm er den meget vanskelig, at slå i gang igen efter stop.

Svømmerstand er ikke kontrolleret da jeg ikke husker svømmerhøjden. Solex PICT 34 3
Benzinpumpe udskiftet med velfungerende fra 1300 ccm. motor
Strømfordeler, tændspole og tændkabler fra velfungerende 1300 ccm. motor
Tændrør BERU Z58 14-7CU langt gev. pga. Mexico toppestykker.
Hvem har gode forslag???

0 231 167 049 008.jpg
0 231 167 049 003.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Giv fuld gas med varm motor.
En nysamlet motor kan godt virke lidt varm - det går over når den er kørt til

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for dit svar John. Men det hjælper ikke helt på startproblemerne

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

På billedet er der ikke varmeslanger fra blæsehuset til varmekasserne. Hvis ikke slangerne er monteret bliver motoren også varm så sørg for at få dem monteret hvis det ikke allerede er gjort.

Ang. det John skrev om fuld gas med varm motor, så giver godt nok mening, men det skal bare lige forstås rigtigt. ;-) Det han mener er at speederen skal holdes i bund mens du drejer nøglen når motoren startes varm. Bare hold speederen i bund til motoren starter, men kun når den er varm.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Varmeslanger er monteret. Jeg forsøger også at starte i varm tilstand med speeder i bund, som manualen foreskriver, men det virker, som om at motoren først slår igang når jeg slipper nøglen - hvis den starter. Samtidig virker det næsten som den giver gnisten for tidligt - "slår tilbage" Jeg har stillet tændingen ved hjælp af stoboskoplampe( igen lavpris fra Biltema)- Kunne man forestillr sig, at det ville være fornuftigt, at prøve stille tændingstidspunktet med prøvelampe - altså statisk?
På forhånd tak.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, du kan sagtens stille tænding med en prøvelampe.

Har du checket at platiner åbner nok ?, 0,40 skal det være

(permalink) kenneth p Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Må man spørge hvordan udstødningen lyder? har nemlig en til at ligge på hylden, men kan ikke finde ud af om jeg vil ha den på (-:

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har lige checket platinafstand - ahh måske en smule stram og er nu justeret til 0,40 - hvilket naturligvis ændrede på det statiske tændingstidspunkt - lidt mere fortænding - tænding nu justeret til 7,5 grd statisk. Herefter lav tomgangs-hastighed ved kold motor - kaburator efterjusteres i morgen - vil ikke vække naboerne, hvis de sover.
Kenneth p.
Udstødningen har en fornuftig lyd - lidt hul og skarp lyd. Ikke det værste jeg har hørt.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Udstødningen skulle, efter hvad jeg har set i tests, være udmærket. Hvis ellers du er sikker på tændingsindstillingen, tændingsforstillingen virker og termostaten lukker spjældene helt op vil jeg også sige at du lige skal klappe hesten til du har kørt 100 km. Stil ventiler igen, skift olie og se så om ikke den finder sig selv.
Og få så den Biltema-pistol kontrolleret før du bruger den på en motor.
Og måske en lidt større hoveddyse i karb. Måske +10
Startproblemerne lyder mere som en dårlig tændingskontakt. En motor der er for varm er stram at dreje rundt, men det er noget andet. Men lav nu bilen i stand før du giver din nye motor skylden. Efterse ledningsnet, skift starterbøsning, se starteren efter, evt. nye kul. osv-osv. Bilerne er over 35 år gammel og trænger til nye dele.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Frank - jeg mener ikke at jeg giver motoren skylden, som jeg skrev i indledningen er jeg jo amatør. Jeg vil prøve, at justere op igen og klappe hesten. Jeg vil følge dine anvisninger, da jeg aligevel skal have maskinen ud igen (olielæk ved pak-dåse/svinghjul) Den er ny men det er selvforskyldt. Vil helst ikke ud med årsagen! Stadig amatør. Med hensyn til hoveddyssen, så har tanken strejfet mig pga. de flere ccm. Du mener en 140 i stedet for 130. Der sidder en tomgangsdysse 65 i kab. hvilket måske nok er i overkanten (org. 55) men jeg er ikke i besiddelse af en 55 som foreskrives. Ret mig venligst hvis jeg tager fejl.
Tak for det kvalifiserede svar.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

No offense. Men den udst. er noget skrammel. headeren lige så go´som så meget andet econo på markedet. Men røret som skal forestille at være potte er ikke til noget som helst, - udover måske på en 1300 motor. Chop den ved collectoren og køb så en trekantet flange (Har dem på lager) og alt fra en alm sgl quiet og "opefter" vil være væsentlig bedre.
Ja, den skal sansynligvis have mere hoveddyse. Men den er ikke problemet ved alm ud af landevejen kørsel. Din store tomgangsdyse indikerer at noget er galt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak Farmer.
Med hensyn til discount potten - så har den kun kostet en fem hundrede mand og en måske lidt bedre kan fås for 160 EUR altså 1200 Kr. leveret i det jyske - så det kan vel næppe betale sig at lave alt for mange fix faxerier med mindre det kan holdes for under 700 Kr.

10218.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Farvel til Biltema-lampen og god dag til prøvelampen + efterjustering af kab. ser ud til, at have fjernet det værste bøvl. Ny potte overvejes samt finjustering af en "ikkeamatør"
Starter - ventiljustering efterses ved motorudtagning.
Forløbig tak for hjælpen!
Er offline til sidst i næste uge.
TK

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) TK Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så har maskinen været ude og har fået skiftet pakdåsen ved svinghjulet - var meget utæt- selvforskyldt hændelse. Endeslør kontrolleret, var ok. Ventiler stillet igen. Og NY udstødning monteret EMPI 1 3/8 Turbo. Ingen yderliger justeringer. Resultat -- Super motorgang - ingen udsættere over hele området ( 4500 o/min hvor begrænser sætter ind) begrænser fjernes når motor er tilkørt. Jævn og kraftig trækkraft og til sidst det bedste - ganske normal varmeudvikling. Så nu er den lille ejer af Rødhætte glad igen. Ps. Selvfølgelig intet oliespild. Når motoren har kørt et par hundrede km. vil finjustering finde sted.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021

Reply

You must log in to post.