Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Overhaling af 1303 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej er ny her på forummet da jeg for nylig har købt mig en gammel VW 1303.

Da jeg købte bilen var motoren lidt utæt så der løber olie ud over det hele, det var så planen jeg ville tage motoren ud og skifte pakninger når der lige blev tid til det, men i mellemtiden har den så skudt det ene tændrør ud. Nu står jeg så og skal lave det også, men er lidt i tvivl angående hvordan jeg skal gribe det an?

Jeg har aldrig selv rodet med sådan en gammel motor før så har lidt spørgsmål jeg søger svar på.

Er der stræk bolte der holder top stykket, eller kan jeg genbruge de gamle bolte, Kan det passe jeg har læst mig frem til der ikke er toppakning i?
Hvilken slags olie vil i anbefale og hvor mange L går der på en helt tom motor?
Vil i anbefale at bygge olie filter på eller er det fint som det er?

Mvh Jonas Andreasen

(permalink) Bankmanden Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du kan genbruge bolte.
Der går 2,5 l olie til en tom motor
jeg bruger mineralsk 15/40 nogle bruger 20/50 mener jeg. IKKE syntetisk.
Vedrørende oliefilter: nu har motoren kørt mere end 30 år uden oliefilter, så mon ikke det fortsat kan gå;)
Og nej, der er ingen toppakning i din bil.

Jeg har haft meget glæde af denne bog:
"How to rebuild your Volkswagen aircooled engine" af Tom Wilson.

Held og lykke med bilen
Flemming.

-------------------------------------------
Tlf 31264677
Mail: flemmingsteensloth@gmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mange tak for det fine svar.

Ok jeg vil se om ikke jeg kan finde den bog så.

Mvh Jonas Unkerskov

(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

http://www.saxo.com/dk/how-to-rebuild-your-volkswagen-air-cooled-engine_tom-wilson_paperback_9780895862259

her har jeg købt min:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Inden du køber dig fattig i nye dele skal du få undersøgt om blokken kan genbruges. 95-99 ud af 100 blokke kan ikke genbruges.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ellers har jeg en blok liggende der er blevet målt ud af spring:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Thornfeldt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Frank, hvad gør at blokken ikke kan genbruges?

-------------------------------------------
Kontakt:
Tlf: 60116579
Mail: Mathiaslykke@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

blokken bliver slidt ved krumtapslejerne, så skal den enten bores op til overstørrelse lejer, eller smides ud:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Thornfeldt Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad er mål på originale lejer ? :)

-------------------------------------------
Kontakt:
Tlf: 60116579
Mail: Mathiaslykke@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

pas.. men du kan oftest mærke det på krumtappen hvis du hiver remhjulet ud med dig og den giver sig flere mm, så er den som regel slidt, jo mindre den giver sig jo bedre:)

mener at huske, at frank har sagt man kunne spænde alle sine hovedbolte på blokken med 5 kg, og hvis krumtappen stadig kan dreje er chancen for at den kan bruges steget med 10%.

ret mig hvis det er forkert:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok det var jeg ikke klar over. Hvad koster sådan en blok hvis min er slidt? Og ken krumtap bruges igen eller er der andet jeg skal være opmærksom på når jeg skiller motoren ad..?
Mvh jonas underskov

(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

En ny blok koster 3-4000:)

Du kan tage et kig på den jeg har hvis det var noget, er godt nok lidt beskidt men holder mål:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

du kan skrive til mig på 28296850 eller Paer_dk@hotmail.com. hvis det er noget du er interesseret i:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

OK, Jeg vil lige prøve at skilde min af inden jeg køber noget, så jeg ikke har mere til at ligge end nødvendigt.

Men er det den du har tilsalg som en 1600? Min er en 1300 kan jeg så godt bruge indmaden fra min hvis det er?

(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja det er det:) men indmaden skulle være den samme:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, så det er kun cylinder der er forskel på en 1300 og en 1600?

(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja og topstykker:), muligvis oliekanaler i blokken:)

har det 1600 cylindersæt der sad på den blok.. det kan du få med i handlen hvis det har interesse når du får din pillet fra hinanden:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok bare iorden, vil helt sikkert kontakte dig hvis ikke jeg kan bruge min egen, Men der går desvære nok lige et par uger før jeg får den skildt af da vi går ind i eksamens perioden, så det er lidt småt med tid. :(

(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja jeg har også lige et par stykker der skal overståes nu her:)

du smider bare en sms hvis du har nogle spørgsmål ang motor:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com

Reply

You must log in to post.