Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Baghjul bliver varmt!!

(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Min venstre bagfælg bliver sindsyg varm, og jeg kan ikke helt hitte ud af hvad det er... Den begynder at "rumle" omkring de 70 km/t, men når så jeg slipper speederen og kobler ud, så forsvinder den "rumlen".. Så snart jeg slipper koblingen, og giver gas, så kommer det tilbage.. efter en tur er fælgen pænt varm..

Kan det være manglende olie på gearkassens, synes jeg kan se den har dryppet en lille smule..
Er baghjulslejet gået..
Eller hænger bremsen..

Er det ikke de ting jeg skal kigge efter.. Eller er der andet jeg skal være obs på??

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der modstand i hjulet når du drejer det rundt med hånden når bilen er hævet..?

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) duck Member
Skrev for 11 years siden | | | |

defekt leje eller bremse der hænger

men der er nok lejerne

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der er ikke modstand af synderlig betydning når jeg drejer hjulet..

Det kan ikke være gearolie.. Det smører vel også akslerne, som så smører lejerne, som så er brændt af..

Jeg må have det skilt ad.. Men mit bud er også lejerne, men synes så bare den skal "rumle" hele tiden.. Eller hvad??

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

kan også være du ikke har spændt din møtrik nok og akslerne er ved at æde tromlerne op - sgu sjældent et baghjulsleje går til... men det sker da... men ofte kun pga manglende smøring...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Skil bagbremsen af og se hvad der ikke er som det skal være.
Check evt. om dine håndbremsekabler har den rigtige længde. De skal lige bue en smule når de er monteret, og ikke være spændt ud i en lige linie. Man kan nemlig godt montere forkerte kabler når der bliver bytte rundt på gearkasse mellem gl. og ny model.
Tænk sig det lærte jeg engang jeg var til syn ved Frank for en del år siden :-)

Hvis de er spændt helt ud, så strammer håndbremsen mere og mere til jo mere din bil fjedrer i bund. Det kan være svært at finde den fejl, for når du har den oppe på bukke drejer det hele fint rundt, men når den så kommer ned med noget belastning på, så låser den håndbremsen.

Men det lyder underligt med den skurren. Det var ikke noget jeg turde køre med, før jeg havde skilt bremserne ad og checket det hele igennem.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Waehrens Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har du frigang på bremsepedalen? Du skal kunne trykke pedalen ca. 1 cm ned før du kan mærke at den presser hovedcylinderen. 1 cm hvor der ikke er modstand.

- Casper

(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg regner med at få det skilt ad i dag eller imorgen..

Der er frigang i bremsepedalen.. og den har kørt problemfrit i godt 2 år nu, og har hverken skiftet håndbremse kabler, eller strammet dem.. Så det er derfor jeg undrer mig.. Kan sgu godt være akslerne har ædt mine tromler, men det får jeg svar på når jeg får det skilt ad..

(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Som jeg gættede, så havde akslerne ædt tromlerne, så alle stråler var væk.. Splitten var simpelthen knækket, og faldet ud, og dermed har møtrikken kunne vrikke sig løs.. Tromlen er nu skiftet, og nu kører den igen som en drøm..

Tak for alle budene på mulige problemer..

(permalink) Erik Bendix Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Meget lærerig tråd. Ikke mindst det med håndbremsekablerne.
Godt du fik fundet fejlen og er ude at køre igen.

-------------------------------------------
22143315 eb@soundforce.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tror den hyppigste grund til at det sker er at folk ikke får spændt møtrikkerne de foreskrevne 30 kgm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der må da nødvendigvis ha pisset ud med gearolie hvis tromlen sad så løst ? Dine bremsebakker må have været mættet af olie - har du skiftet dem også ?

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

det var godt du fandt ud af det - splitten er sandsynligvis også knækket fordi det ikke har været spændt hårdt nok 30Kgm er viiildt meget - men det er det der skal til.

30kgm -(for dem der ikke har en kraftig mommentnøgle nok) er en 36mm top , med en meter langt rør, også en ca 80 - 90 kg tung mekanikker der hopper på røret til det ikke kan gi sig mere, også spænder man det lige lidt mere så hullet til splitten passer.. luftnøgle duer kun til at løsne - ikke spænde.

PAS PÅ DU IKKR SKRAMMER ELLER BULER DIN BAGSKÆRM - det er ret nemt at lave en brøler med de kræfter der skal til.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rolig nu :-) En meter rør og en 30 kg. mekaniker der står på enden af røret må kunne gøre det.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ja måske frank - kommer i tanke om at jeg heller ikke tabte hjul da jeg vejede 60 kg - men det er jo så mange år siden - så kan knap huske det ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Genau Member
Skrev for 11 years siden | | | |

30 kg/m og frem til nærmeste splithul, ALDRIG løsne.

(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har hoppet det jeg kunne på nøglen.. Og synes selv den blev spændt godt..
Det er klart, at jeg i fremtiden vil holde lidt mere øje med det.. Det har da været pænt spændende at køre med løs tromle..

Der er ikke kommet gearolie i bakkerne, de var helt tørre..

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

den plejer at æde strålerne helt op , så hjulet bare står stille når man accelrerer i gear før hjulet falder af - men ved uheld er der jo aldrig nogen garantier = alt kan ske ;0)...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jensl Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lidt sjovt denne tråd køre i dag, så den godt tidliger, og tænkte så meget spændte jeg da vis ikke min tromle sidst jeg samlede det, har her til aften været en tur på motorvej, gæt en gang hvad der kommer ud - olie - har nu fundet en meter rør frem ;-)

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord
(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis olien kommer ud, er det så ikke dine o ringe (er ikke 100 på det er det de hedder) der er utætte samtidig.. Ellers kan olien da ikke komme ud..

Når du skifter dine bremsebakker, kommer der jo ikke olie ud når du piller tromlen af.. Så vil mene du har et andet problem også..

Selvom jeg var oppe og hoppe på nøglen igår, så sidder jeg da nu og tænker.. Hoppede jeg hårdt nok..

(permalink) jensl Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hmm, så må vi have nye o ringe også, kan man ikke spænde det tæt og så skifte o ringe en anden god gang?

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den lille o-ring bliver spændt sammen når tromlen spændes fast, i de fleste tilfælde klæber den stadig fast og tætner selvom tromlen tages af. Men hvis man ligefrem kører rundt med en tromle der ikke er spændt fast, så vil den uundgåeligt blive utæt! Ofte er det nok bare at spænde tromlen igen, men jeg tror nu nok at jeg for en sikkerheds skyld ville skifte o-ringen ud med en ny. Det er blot at trække afstandsringen ud (den der tætner ud mod pakdåsen) så kan o-ringen skiftes.

Men jo, du kan godt prøve at spænde o-ringen tæt og skifte den en anden gang.... du kan jo være heldig.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) sigaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så har jeg været heldig, at min o-ring ikke er blevet utæt, for der var helt tørt ved bakkerne..
Eller så har jeg ingen gearolie på.. Hvad er tegnene på manglende gearolie??

(permalink) jensl Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rasser - den skal nok blive skiftet, jeg har bare ikke en at skifte med, og vil gerne ud at køre i morgen, men ikke med et hjul der lækker olie.

Jens

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord

Reply

You must log in to post.