Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Karburator justering.

(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hey derude.

Som nogle nok kan se ud fra de mange begynderspørgsmåls topics jeg snart har kavet, har jeg jo fået min en 1302 jeg allerede er meget glad for.

da jeg fik den, kunne den næsten ikke holde sig selv igang i tomgang, så læste mig frem til herinde at få dette justeret. det er blevet justeret nu, så når den er varm kører den perfekt i tomgang når den er kod er den stadig lidt lav.

min spørgsmål er nu, når jeg har skruet den lidt op i tomgang, skal jeg så stille på andre skruer også.. tænker blanding osv. når jeg kører derud af nu kan den godt hakke en lille smule hvis den skal trække lidt.

det er værst når den er kold, når den bliver varm forsvinder det næsten helt, der kører den faktisk rigtig godt.

Nogen der kan skrive en lille hurtig justerings guide til mig, synes jeg har søgt på forum uden at finde det jeg helt søgte.

/Kasper

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Kasper,

Justering af tomgang i kold tilstand, gøres ved at dreje skruen der sidder som markeret her ind. Når motoren er varm skal den dog ikke have kontakt med anlægsfladen. Den viste karburator står på 'chokertilstand, trin 1.'

Mht til hakkeriet i kold tilstand, så skal den elektrikse choker som udgangspunkt drejes så mærket på dækslet står imellem de to mærker på karburatorhuset. Prøv først det og se om det hjælper.

Hilsen
Torben

karb.jpg

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hej Torben, er det noget du ligger inde med nogen billeder af?

Du skriver at skruen skal ind, den hæver da tomgangen ved at skrue ud ikke? tomgangen var jeg ellers sikker på jeg havde fået at vide skulle justeres i varm tilstand, hvis jeg stiller tomgangen nu hvor den er kold, vil den så ikke gå meget højt når bilen bliver varm?

den elesktriske choker du omtaler, den er jeg ikke helt sikker på hvad den er..

/Kasper

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

så kom billedet også frem Torben, der skulle lige opdateres åbenbart.. kan se på min der står der ikke som på din.. ligger lige et billede op

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så kom der et billed som lovet. Når skruen bliver skruet ind, er det det samme som når du trækker i armen - og når du gør det øger du omdrejningerne.

Det er helt rigtigt at tomgangen ved varm motor skal stilles når motoren er varm. Som skrevet må skruen ikke have kontant med anlægsfladen når motoren er varm. Dermed har den heller ingen indvirkning på tomgangen ved varm motor, men kun ved kold motor.

Jeg finder lige et billed at chokeren og kommer med en forklaring.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Her er et billed hvor jeg med rødt har market punktet på choker huset som chokerdækslet skal drejses til. Det gør du ved at løsne de 3 skruer på siden af chokeren.

Hilsen
Torben

choker.jpg

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

okay kan se at den skrue indtil anlægsfladen ikke står ligesom din, som det ses på billedet.

den med chokeren, der skal jeg lige ud og kigge, ikke sikker på at jeg helt forstår den.

img_0336.jpg
img_0337.jpg

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det ser ud til (svært at se på billedet) at du godt kan skrue skruen lidt længere ind inden den får kontakt. Dermed bliver tomgangen højere når motoren er kold. Ser du kører med et uoriginal luftfilter, det kan også give problemer. Hvis du har mulighed for det, så prøv at montere et orignalt luftfilter.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den fordybning der er på selve huset, skal den stå lige ud for stregen på den anden side?

er der en std. indstilling på tomgangsskruen som man kan gå ud fra, helt ind og x omgange ud? den er jo nok lidt forskruget nu..

og den skrue ind til anlægsfladen, den skal vel skrues ind så den står ligesom din? min ser ud til at være helt ude..

/Kasper

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

sammenlignet med dit billede, ser det ud som om du har ca. en cm synligt gevind, hvor jeg ikke har noget.

det vil sige, at sådan som tomgangsskruen står nu, det påvirker kun tomgang på varm motor, der står den som den skal nu, så den skal jeg ikke røre ved?

/Kasper

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ser billedet at din choker nu, bare det at SOLEX står på hovedet indikere at der er noget galt, så det kunne bliver en længere forklaring. Prøv i første omgang at afmontere dit luftfilter og se om chokerspjældet er lukket ved kold motor efter du har trådt speederen i bund, sæt tændning til uden at starte. Efter ca. 10 min. skal spjældet så lodret/helt åbent. Prøv det og lad os vide hvad der sker?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du skriver:

+++
det vil sige, at sådan som tomgangsskruen står nu, det påvirker kun tomgang på varm motor, der står den som den skal nu, så den skal jeg ikke røre ved?
+++

Du skal ikke lade dig snyde af længden på min/dein skrue. Du skal skrue din skrue ind den er en millimeter fra anlægsfladen.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nu har jeg pillet luftfilteret af.. spjældet står helt lodret nu uden jeg har gjordt noget som helst, så der er noget galt der..

hvad gør jeg nu?

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

den er ca. en mm fra nu.. men min spjæld står også åbent, og har vel gjordt det hele tiden

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og hvis du træder speederen i bund, så sker der heller ingen ting med spjældet? Sikkert ikke, da det som sagt ser forket ud at SOLEX står på hovedet. Du skal afmonteret choker elementet og få det sat rigtigt sammen. Finder lige noget læsestof du kan bruge.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hvis jeg jokker speederen i bund, vil spjældet så forblive lukket når jeg går om og kigger, eller skal jeg have fat i en der kan se efter?

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, spjældet skal forblive lukket hva. fjederen i chokeren. Jeg finder som skrevet noget og sender det til dig ;)

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det lyder godt Torben, fedt at der er folk der gider hjælpe en begynder med mange dumme spørgsmål

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Når jeg trykker speederen i bund, forbliver spjældet ikke lukket..

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej igen,

Her er et klip hvor du kan se hvordan chokeren virker:

http://www.youtube.com/watch?v=yo8PcXmEGrI

Som du kan se lukker spjældet når armen bliver arktiveret vha. den fjeder som så ikke sidder rigtig (eller er defekt) på din karburator hvis den ikke gør det når motoren er kold.

Du skal afmontere chokerelementet vha. de 3 skruer på siden. Når du har elementet ude, så sæt 12volt til for at se om fjederen bevæger sig. Tjek også at chokerspjældet kan dreje frit i karburatoeren. Gør de begge hvad de skal, skal du samle det igen så fjederen får fat i armen i karburatorhuset, montere afstandsstykker og plade samt skrue de 3 skruer. De 3 skruer skal ikke spændes mere end at du stadig kan dreje chokerelementet og chokerelementet drejer du så til mærket står på elementet står i midten af markeringen på karburatorhuset. Når du drejer chokerelement skal du sikre dig at spjældet i karburatoren følger med, så er du sikker på at den har fat. Derefter spænder du de 3 skruer og ser om det virker som på videoklippet og hvis det gør det kører du en tur. Lad os høre om det virker når du kommer tilbage ;)

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Takker Torben, det lyder advanceret for begynderen.. men jeg må ud og prøve, det kan ikke gå andet en galt jo!

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis du tager dig tid til det samtidig med at du arbejder logisk i processen, er det for mig den bedste måde at lære på. God fornøjelse med det.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har gjordt som du skrev og den virker som på videoen.. Nu starter den uden man rør gassen, men står utrolig lavt, holder sig kun lige igang.. Skal man skrue den op et sted?

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det lyder til det går den rigtige vej. Har du kontrolleret tændingstidspunktet? Hvis du har, må du i første omgang kører motoren varm og derefter indstille karburatoren. Det gøres ved at du drejer blandingsskruen ind til (højre om) motorens omdrejninger falder. Så drejer du den venstre om til motoren går jævnt. Når den gør det, drejer du skruen 1/4 længere ud - så er karburatoren indstillet. Så er det tid til en pause for motoren skal være kold inden du indstiller chokeren. Ved kold motor træder du to gange på speederen, flytter foden fra speederen og starter. Så skal motoren, hvis den er indstillet rigtigt, springe igang med forhøjet tomgang. Hvis den står for lavt, løsner du de 3 skruer i chokerelementet og drejer elementet til du opnår en passende tomgang. Kør derefter igen en tur og se om den kører som den skal.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Sneaky-Fox Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har ikke ser efter tændingspunktet, kan dette gøres af en begynder?

Blandingsskruen er den lille der sidder under den store tomgangsskrue ikke?

/Kasper

-------------------------------------------
VW Bobbel 1302 71'

Fyn

Reply »

You must log in to post.