"Godt nok" er ikke godt nok - på med en ny så er du jo sikker på det ikke er der fejlen ligger
/John
25709453
I'm the only BAY in the village
"Godt nok" er ikke godt nok - på med en ny så er du jo sikker på det ikke er der fejlen ligger
/John
Hvis jeg lavede en motor med en ukendt karburator ville jeg skille den ad og sætte mig ind i hvad der sad hvor og hvad den gjorde og blæse igennem med trykluft for at sikre mig at alle kanaler var åbne. Grovindstille og smøre osv.
Weber DCN og DCNF har tomgangsdyserne ind fra hver ende. For og bagfra på en vw,
Weber IDF/IDA ind fra siderne.
Weber 46/48 IDA ovenfra.
Hej Frank
Det er en IDF karburator
Og de der tomgangsdysser, det er dem som sidder efter spjældene på benzin siden?
Nej de sidder oppe lige under låget til svømmerhuset. Altså under samlingen. Du skal ikke have låget af.
Hmm
Jeg har ikk nogen i siden under låget? :o
Jeg har også kigget på tegningerne, og de ventiler er ikke på min??
Så må du kigge noget nærmere ??
Jeg har haft dem skruet af og kigget på dem?
Der er dysser i bunden, under spjældne ? Choker skruer på den anden side, og oppe under låget,er der ikke noget, de huller ser ud til at være blændet af fra fabrikkens side ?
http://www.webercarbsdirect.com/Free_Downloads_Weber_Carburetor_Schematics_s/76.htm
Det er nummer 22 på tegningen
Jeg har selv kigget den tegning :)
Og den skrue/dysse er IKKE på min karburator :)
og mine karburator hedder: weber 40 idf 82 1011 made in italy?? hvis det har noget at sige??
Det er Alfa Webere.
T
og hvor sidder tomgangsdysserne så henne?? for de sidder ikk på siden som frank siger??
tror jeg har fundet dem, de sidder oven på?? er 50 dyser for meget??
og 122 til mainjet?
Det er passer sikkert fint. Det kan godt være 50 er rigeligt. Kom nu ud at køre før du roder med det.
Tror alligevel jeg vil prøve at dysse den lidt ned :)
Så må vi se hvad den siger til det :)
Prøver at skrive til dellorto og hører hvad de siger, hmmm :)
Hold nu op !
Hvis man skal dømme ud fra hvad du har skrevet tidligere, er de totalt ude af sync, og har måske endda stoppede tomgangsdyser. Man kan altså STADIG IKKE bare "kaste" et sæt dobbeltkarburatorer på, og så tro at det virker.
Hvis den skal noget skal den have større tomgangsdyser. Hoveddysens str kan man ikke bruge til ret meget uden at kende E tube og luftdyse. Hvis du vil lege med dobbeltkarburatorer så læs på lektien inden du begynder at stille spørgsmål, som ingen kan svare på. Det nytter ikke noget at spørge i øst og få svar i vest.
SKIL NU DE KARBURATORER AD !
Informer om:
Venturi
Tomgang (er gjort)
Hoved dyse (er gjort)
E tube
Hoved luft dyse.
Når du samler igen, så SØRG FOR at de er grundjusterede, så du ved hvor du er. Og sørg for at pakninger mv. er tætte. SÅ kan du begynde at trimme ind.
T
Efter en mindre afstikker til min fars amerikaner slæde, er vi tilbage og lave vw...
Problemet med motoren har ændret sig, har skiftet hoved-, tomgangsdysse og e tube.
Istedet for at gå dårligt i begge sider, går den nu kun dårligt i den ene?
Den "prutter" op af stadigvæk, dog ikke lige så kraftigt som før.
Har stillet og synkroniseret det bedste jeg har lært, men kan stadigvæk ikke få det væk, kan få det "næsten" væk i tomgang, men når jeg så giver den gas, kommer det tilbage.
Kan det betale sig at købe en "luftmængdemåler" ? Eller er det bare pop? :)
Venturi: 28
Tomgang 55
Hoved dyse: 115
E tube: F11
Hoved luft dyse: 180
Dit problem er ikke for store eller for små dyser. Din hoveddyse er dog nok ved at blive noget lille til en 1600 motor. Men det opdager du først når du kommer ud at køre og kan belaste motoren.
Du skal finde fejlen. Vi andre kan jo ikke via en PC se om du har en manifold der f.eks. ikke kan gå rigtigt ned på plads på topstykket. Fordi den måske fylder lidt rigeligt og køleblikket ikke kan være der.
På den sidste motor jeg var involveret i havde tidligere ejer lagt spændeskiver UNDER manifolderne så der var en sprække på ca. en millimeter hvor motoren sugede falsk luft. Få din far til at hjælpe dig - ?
tak for svaret frank, lige det med falsk luft er det ikk, vi har sat selve manifoldet på uden resten, og var opmærksom på det problem...
jeg kan bare ikk helt forstå den kun 'driller' i den ene side?? den anden kører som det skal?? og jeg syntes jo de burde 'følges' ad og være underlige i begge sidder???
Når du har fire karburatorer kan der være noget galt med én eller flere af de fire. Det er derfor folk går "tilbage" til én karburator. Det er nemmere at forholde sig til én karburator. Så kan motoren som oftest ikke køre. Med flere karburatorer kan den som oftest køre på nogen af de andre og det kan være meget frustrerende.
Ligesom når man laver bremser skal man gøre de samme ting på alle fire (to) og ikke lave bremser på bare det ene hjul.
Nu skal du ikke misforstå mig og tro at jeg mener du skal smide dine karburatorer over højre skulder. Min holdning er at en VW skal køre med mindst to karburatorer. Men hvis folk ikke vil starte fra starten og lære tingene fra bunden er det umuligt at råde dem via en PC.
Selv om din loddede rotor ikke nødvendigvis giver problemer. Ville jeg aldrig gå i gang med at rode med motoren med den rotor. Det er bare brugt som eksembel.
Du er nødt til at være sikker på at mekanikken fungerer før du giver karburatorerne skylden. Men det er måske bare mig der altid køber nyt eller måler og vurderer om det gamle kan bruges. Det kommer nok af at have rodet med det i 35 år.
Hey Frank
Syntes efterhånden jeg har været hele vejen rundt, har skiftet den roter :) Det var alligevel lidt for "satset" :)
Har kigget tænding, har haft skilt motoren ad for at se om de der prikker på knasten og krumptappen var rigtig.
Har kigget ventiler
Har stillet tænding med tændings pistol
Har skiftet tændkabler
Har haft karburatorene af for at se om der var skidt i dem
Så det er ikke fordi jeg ikke har prøvet :)
Nej du griber det nok bare forkert an og skaber alt for meget arbejde for dig selv.
Du har nok helt ret ;)
Men jeg er "learn my doing" typen :)
Så prøver mig frem til det virker :)
Den motor er dog ved at nå til mit punkt hvor jeg opgiver :( Ikke fordi jeg ikk vil, men fordi jeg er løbet tør for ting jeg kan ændre på?
tab ikke modet
jeg er også ny her og jeg hoppede også i den med to karburatorer og fortrød, i nogen tid men jeg har stadig to weber på min 1600 og nu er jeg blevet glad for dem.
jeg købte en synkrotester og et par gode knæpuderog en stor pose tolmodighed.... det tager pisse lang tid de første gange
men op med hovedet skat det skal nok komme hen over vinteren ;)