Bremse (?) Det skal traileren da selv sørge for.
Men det er nu nogen underlige regler. Ud over vægten ift. den trækkende bil skulle der jo osse tages hensyn til vognens egnethed, og dermed evne til at trække den pågældende vægt. - En jagtvogn er som udgangspunkt lavere gearet end en alm type 1. Så den burde da mindst måtte trække det samme som en 1200 type 1 (!)
I gamle dage,.... sagde jeg det?, havde jeg da af og til 1000 kg bagefter min 1303 med en 70hk 1600 motor og bedre end std undervogn (7" bagfælge og Koni dæmpere mm.) på en Variant boogietrailer. Og det var bilen ærlig talt ret ligeglad med. Men det ville nok være noget helt andet hvis man koblede en enkeltaksel campingvogn efter en bil med std undervogn. Så tror jeg, at 850 kg var meget passende.
Jeg har engang slæbt en mega boogie trailer hjem fra skoven med min 412S. Min genbo var ude for at hente træ med sin lille Toyota eller var det en Nissan pick up og en stor Brenderup Autotrailer med lukket bund. Traileren blev læsset op i ca. 60 cm højde med træ, og Pickuppen fik det der sådan lige kunne være på ladet i ordentlighed uden at skulle binde det ned. Pick uppen var baghjulstrukket. Men den kunne simpelthen ikke stå fast til at trække traileren fri ude på markvejen. Så det var lidt noget skidt. Så sagde jeg lidt i spøg, at de kunne da bare spænde fra, så skulle jeg nok trække traileren fri med min 412er. Så tog de mig sku på ordet :-/ Nå, vi koblede 412eren til traileren. (Det skal lige nævnes at jeg på det tidspunkt havde Vredstein Snow Plus dæk på. De er GROVE, og med pigge) Jeg var ikke heelt så kålhøgen længere, for traileren var sku tung. Så sådan for at forbedre mine chancer, så bad jeg to af gutterne om at sætte sig ind bagi bilen, så jeg havde mest mulig vægt på de trækkende hjul..... Dyb indånding, både fra chaufføren og motoren.... Lidt gas, slippe koblingen langsomt,.... mere gas slippe lidt mere,.... nå, nærmest fuld gas og så bare slippe koblingen helt og håbe på det bedste. Og dælme om ikke jeg trak af med traileren :-) Da vi så kom ud på den nærliggende grusvej og stod og grinede lidt af det, blev vi enige om, at jeg ku da lissågodt trække den helt hjem til min genbo. Så det gjorde jeg. Men jeg tog lige en omvej op forbi brovægten for at se hvad traileren egentlig vejede. ....... La´mig sige det sådan: Der var 70% overlæs på en 1450 kg´s trailer 8-O Pffffff. Det var vist godt jeg ikke mødte ordensmagten den dag. Men bilen klarede det egentlig fantastisk godt, udover at den var lidt langsom i optrækket.
Nå, det var et sidespor.
T