Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  094 fordeler og stille min tænding

Tags:
No tags yet.

(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej har kigget rundt og der er skrevet utroligt meget om hvordan man stiller og ikke stiller sin tænding.. er lidt i vildrede... Min motor er en type 4 med lidt større stempler, lidt ordnet toppe og dellorto dobbelte 40mm. Ventiler er ordnet og der er stillet ventiler og alt er iorden. Mangler lige min tænding.

Jeg hat sat en eletronisk tænding i min 094 fordeler og stillet min tænding ved at lytte og den starter fint.
Nu vil jeg så godt have den stillet med en tædningspistol eller på en anden måde.. hvordan gør jeg det... har hørt om at den skal køre ved 3000 rpm når tænding stilles ved 30-32 grader men er grøn og aner ikke hvordan jeg skal gøre det.. hjæælpp og vil godt selv da jeg syntes det er spændene at lære og sjovt at rode med. Men skal vide alt og det er helt fra bunden"S"

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jamen jeg vil gerne lære dig noget :
Det er en rigtig god ide at have en reperationhåndbog når man vil lære at lave motor ;-)
Og en tændingspistol - har du det ?
/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har ingen bog , men ville købe en tændingspistol i morgne eftermiddag også prøve at stille tænding i weekenden. Men vil meget gerne have din hjælp til hvordan jeg gør det.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

http://www.youtube.com/watch?v=ulQmKU2weyI

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ok det er en god video. Men jeg har ikke tal på mit remhjul.. tændingspistol skal sidde på plus og stel og klemmen på tændkabel der går til cylinder nr 1 eller tændkabel der kommer fra tændspolen.. men hvordan med de 32 grader... hvordan finder jeg så dem.. har nogle mærker og der er i forvejen slået et mærke i remhjulet kunne godt forestille mig det er der den i sin tid har stået... ?? men John kunne jeg evt ringe til dig i weekenden når jeg skal stille den... kan jo starte med at tjekke med ventiler og rotor. Men har et rundt mørke på remhjulet og det må være toppunktet er det ikke korrekt. så burde jeg kunne starte den der og stille den i de 32 grader og er det så det.. ?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvem har samlet motoren og ved han/hun så ikke hvilken remskive der er anvendt og hvilke mærker den har. Du er nødt til at finde ud af hvad mærkerne betyder. I bedste fald kører din motor bare dårligt og i værste fald ødelægger du den hvis ikke du har styr på den slags.
Hvis du køber en tændingspistol i f.eks. Biltema, vil jeg foreslå at du får den kontrolleret. De plejer at vise 5-10 grader forkert.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jamen det er den lilla fra firserne, så ved ikke hvme der har samlet den..? så skal selv finde ud af hvor mærket på de 32 grader det er henne...... der er et mærke men ved ikke om det er det mærke... og ja køber en pistol i dag..

(permalink) JensNygaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis du har et top mærke og en tændings pistol

Så "burde" du kunne hører dig frem til hvor den går bedst i tomgang?

-------------------------------------------
det skal være specielt ellers er der da ikke sjovt at kører i....
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

forklar lidt nærmere Jens har lige købt en tændingspistol og vil kigge på det i aften..

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Se nu om ikke du kan finde top ved at mærke ned gennem et tændrørshul med en skruetrækker. Regn så omkredsen ud på din remskive. Så må du kunne komme med et kvalificeret gæt på om dine mærker evt. er 0 og 30 grader.
Man kan ikke høre sig til hvor en motor går bedst. Den går bedst (hurtigst) i tomgang med en for tidlig tænding. Men det hævner sig i form af smeltede tændrør og evt. stempler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej jeg har fundet top og tjekket at den passer og rotor står kl 5 det er ok. Så har jeg startet den og i tomgang passer det med et mærke til venstre for top mærket, det sidder 3,5 cm ved siden af top. Det har jeg stillet så det står når den går i tomgang ud for midten af samling motor med en tændingspistol og der går den også godt syntes jeg. Der sidder et mærke ca 12 cm længere til højre.. Men skal den have 3000 rpm og skulle der så nu komme et 30 eller 32 graders mærke frem...?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det lyder som om din remskive er en halv meter i diameter.
Hvis din remskive er 15 cm. i diameter. Vil et 5 graders mærke, normalt på type4, sidde 6,5mm til højre for top, og et 30 graders 39mm. til højre for top.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank jeg prøver lige at måle det i morgen og tage nogle gode billeder og ligger ind her, er glad for hjælpen herinde fra"S"

(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

kommer billeder i morgen formiddag har ikke lige nået det endnu..

(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå nu blev jeg måske lidt klogere eller ikke.."S" Nu har jeg pillet ventildæksel af til cylinder 1 og har stillet remhjulet indtil udstødningsvenil på nr 2 vipper og det passer med det lille mærke på billedet her under ud for min finger. men min rotor står kl 3...? burde den ikke stå kl 5.... når jeg har fundet tdc... Til højre for det mærke jeg har fundet som tdc er et mærke 41mm til højre for tdc, det kan jo passe med de 32 grader i forhold til TDC. Er jeg heolt galt på den her... hvorfor står min rotor til kl 3 og skal de 32 grader så stilles ved 3000 rpm også står min tænding ok....? hjælp."S"

wp_000068.jpg

(permalink) vwanders Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Start med, som frank skriver, at finde 1'erens toppunkt. Du skruer tændrøret på cyl. 1 ud, og drejer motoren indtil fordelerrotoren peger nogenlunde ud for kablet til 1'eren.
Så stikker du en skruetrækker eller lignende ned i tændrørshullet og føler på stempeltoppen mens du langsomt drejer motoren lidt frem og tilbage indtil du kan mærke at stemplet er i top.

Derefter sætter du et topmærke og måler dig frem til de andre mærker du skal bruge.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ok tjekker men det burde være tdc jeg har fundet , så har den også stået helt forkert før..

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Anders har ret. Men jeg vil sige du er på sporet. Du kan ikke bruge udst.ventilen på cyl.2 til noget. Uanset om dit første mærke er "0" eller 5 grader, så tror jeg det længst til højre er et 30 graders mærke. Eller 32 ? hvem ved.
Din rotor skal stå ud for kablet til 1´eren. Men hvis din fordeler grundlæggende er sat forkert skal du rette det til. Evt. flytte drevet.
Så vil jeg gerne tilføje: Hvad fanden var det for noget vrøvl med et mærke der sad 12cm. henne ??

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

De 3000 omdr. kommer an på om din fordeler stopper med at avancere lige før 3000 omdr. Hvis din fordeler først stopper med at avancere ved 3500 omdr. skal du stille tænding ved f.eks. 4000 omdr.
HVIS din fordeler ikke er fuldt avanceret ved 3500 omdr. skal du nok overveje at rette den til.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Fank. Min rotor står ud for et og det er TDC det mærke jeg har fundet, og tror du har ret i at det er et 32 graders mærke der sidder til højre for TDC som jeg har fundet. Det mærke er fordi der er et rundt TDC men som faktisk ikke skal bruges, derfor er det nye tdc det mærke jeg målte 12 cm væk, så den har virkelig stået forkert"S" ok jeg tjekker hvornår den avancerer men forvnter det er omkring 3000 rpm. Så tror jeg har fundet ud af det nu. Godt jeg fik tjekket det.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Dejligt når nogen gider høre efter. Nu er du på rette vej og der begynder at sive noget ind.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) pedarson Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ja jeg tror den kommer til at gå godt. Vil købe nye rør kan jo være sket noget med de rør nu de har kørt med så dårligt stillet tænding så venter men at stille tænding til på mandag. Så tak for hjælpen, jeg vender lige tilbage mandag og fortæller hvordan den kører. "S" Og ja det siver..."S"


Reply

You must log in to post.