Kan jeg uden at ombygge hele bilen skifte bremsetromler fra 5x205 til 4x130 på buggy VW t1 fra 64?
Håber nogen kan klare begreberne , og hvis det er muligt, hvilke tromler skal jeg kigge efter?
Jesper Christiansen Jesper@rosenvinge.de tlf:21414089
Kan jeg uden at ombygge hele bilen skifte bremsetromler fra 5x205 til 4x130 på buggy VW t1 fra 64?
Håber nogen kan klare begreberne , og hvis det er muligt, hvilke tromler skal jeg kigge efter?
Det korte svar. Nej
Der kan være flere muligheder. 4-huls tromler er for brede og strålerne er for lange, så man kan vel dreje dem til at passe.
Da jeg lavede VW satte vi altid en komplet gearkasse på fra 1968 og frem. Så fik vi jo 50mm. bredere sporvidde og det var lettere at bygge bilen om til 12 volt.
Ok Frank
Tak for svar, selv om det er negativt, bilen er lavet om til 12V, men jeg ved ikke hvor meget der er ændret.Er det kun i bagenden det er et problem??
Motor er 1300 fra 69
Mvh Jesper
mht fronten:
har du linkpin forbro er det et mega problem - har du bærekugle forbro er det let - jeg vil tro du har det første - dvs du skal ha skiftet ramme hovede mm..
men hvorfor gøre det - udvalget i 5x205 fælge er bedre og større end 4x130.
Jeg ved ikke hvilken forbro der sidder på den.hvad kigger jeg efter??
jesper
om tårnene på din forbro minder mest om en af disse:
bærekugle:
linkpin:
de er IKKE ens ! ;0)
Bærekugler eller styre/bundbolte ?
Nå OK. Ib var hurtig. Men du kan hurtigt se om de øverste baslag til støddæmperne er den ene eller den anden type.
Desværre linkpin, så kigger efter fælge til 5x205
Tusind tak for jeres input.
Jeg har heldigvis masser at lære endnu, VW er sgu sjovt.
Mvh Jesper
Jesper jeg har et sæt Buggyfælge til 5x205 tilsalg..
De er Pulverlakeret sorte. og med bredde dæk bagpå..
Pris: ca. 5.500,-
Simen det overvejer jeg lige,jeg skal snakke med finansministeren, hun synes VW koster noget hele tiden:)
Jesper
Jep..
VW koster konstant. - Men i forhold til at skulle skifte Rammehoved, forbro mv. tror jeg da godt du kan overtale hende :-) det er jo det billigste og hurtigste !!
Samtidigt er der sprit nye dæk, det koster også en del
Desværre findes også den mulighed at hun synes at de hjul jeg har er rigtig fine:(
Det kan da ikke passe :-) Du siger bare til hvis det lykkedes dig at få overtalt fruen
Ok ,Tak for henvendelsen
Jesper
Hvor brede vil du ha' på?? Forventer jeg har 5½" med 195/65x15 dæk på, med til Ålborg på lørdag. Så kan du komme og se om de kan bruges...
Jan_vw
Du kunne også opgradere til skiver foran. Så er 4x130 ikke noget problem
Jan_VW hvor og hvornår i aalborg på lørdag ?
Opgradering til skiver kræver sikkert ligeledes nyt rammehoved samt ny forbro.
Så jeg klapper lige hesten
Tak til alle for indput
Jesper
Og så må finansministeren se at finde sin egen hobby.
Den har hun,men den har hun også vedtaget at jeg skal finansere.
Øøhh nå ? Godt så !
Skiver kræver kun nye spindler så selvfølgelig skiver og kalibre.... Og en 2 kreds hovedcylinder hvis du ikke allerede kører med det selvfølgelig. 3000 og en god lørdag eftermiddag så er du kørende og bremsende som aldrig før :-) med den løsning kan du også vælge andre boltmønstre...hvis du vælger f.eks 4x100 så har du uendelige valgmuligheder hvad fælge angår
Ok der er åbenbart mange muligheder, men det er ikke nok at ændre foran, en skrev jeg skulle skiftw gearkasse for at ændre på bagenden.så enden på sjasken bliver nok andre fælge med 5x205 i boltafstand.
Tak for info til alle , jeg har lært lidt igen i dag:)
Jesper
Ang lørdag, se her :
http://vwnettet.dk/topic/183748
Jan_vw
Tak til Jan_vw
Nej du skal bare have drejet ca en cm af centret på bagtromler. Jeg har sågar set det gjort med vinkelsliber og det fungerede sgu ok. Enhver smed kan klare det på få min med en drejebænk
Der er ikke mange ting på en type1 der er kompliceret. Der er mange dyre og "dumme" løsninger som man ikke behøver kaste sig over som det første, så gør som du gør nu. Spørg og få de forskellige muligheder, og så er det bare at vælge
You must log in to post.