Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tomgang kold & varm

Tags:

(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Min AB motor kan ikke køre i tomgang når den bliver varm & auto-chokeren slår fra.

Har læst herinde at jeg skal teste om den suger falsk luft og få en gang karburator sprit igennem systemet, hvilket jeg vil gøre her til aften.

Jeg vil dog lige høre hvilket choker "step" man bør have den stående på når den startes op kold?
Min står på det yderste step, er det ok? eller skal den længere ind?

Mvh Gudich

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) vwanders Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du skal nok kigge efter skidt i tomgangsdysen. Sidder på højre side af karburatoren.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har haft den ude for at rengøre den med luft. Giver den lige en mere grundig rengøring til aften :-)

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Af med luftfilteret.

Så kigger du ned i karburatoren, her skal chokerspjældet være helt lukket med kold motor (HELT kold, og ingen tænding på).
Når så motoren starter op og bliver varm, så vil spjældet stå helt lodret når den er helt varm.
Gør spjældet ikke ovenstående, så justerer du og tester igen indtil det virker som forklaret.

Hvis den så stadig driller med tomgangen ved varm motor, efter du har justeret chokerspjældet. Så vil jeg foreslå at du prøver at skrue tomgangsdysen ud og renser den (sidder i højre side).
Hvis rensning af tomgangsdysen heller ikke hjælper, så prøv at check og juster blandeskruen og tomgangsskruen (hvis problemet er pludseligt opstået, så hold nallerne fra blande og tomgangsskruerne indtil videre) ;-)

Andre oplagte muligheder kunne være ventiler der stør for stramt ... Men du har du checket? (0,15mm på alle)

Eller stoppet forvarmerør (sjælden fejl, men en mulighed)

Eller platiner der driller? (Skift dem for en sikkerheds skyld. Husk at indstil tænding igen efter skift)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Som Anders også foreslår er det sikkert tomgangsdysen.

Er det en pludseligt opstået fejl?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for listen Rasser - vil kigge på om chokerspjældet er helt lukket inden jeg starter med kold motor.

Jeg ved at auto-chokeren virker og får spjældet til at stå helt lodret i løbet af nogle minutter (holdt øje med det igår)

Var dog usikker på om der var et bestemt step den skulle stå på ved kold motor, men det kan jeg jo se ved at kigge på chokerspjeldet... tak :-)

Ps. Det er en motor der ikke har kørt i et stykke tid. Den har fået skiftet alle pakninger og lejer + er ombygget til 1600.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, så tror jeg ikke du skal bekymre dig for meget om det chokerspjæld, det lyder til at fungere nogenlunde.

Jeg fik ikke helt fat på om det er pludseligt opstået problem, eller om vi skulle forstå det sådan at det er en motor der har stået længe, som nu bliver vækket til live?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Skrev nederst: :-)

Ps. Det er en motor der ikke har kørt i et stykke tid. Den har fået skiftet alle pakninger og lejer + er ombygget til 1600.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det så jeg godt, men vidste stadig ikke om det betød at du havde været ude at køre lidt og nu pludselig drillede den. Var lidt svært at gætte når nu du ikke svarede om fejlen var kommet pludseligt.

Men det er altså en motor der har stået noget tid, og efterfølgende bygget om. Nu forsøger du så at starte den op og få til at gå ordentlig, og problemet med tomgangen har været der lige fra da du startede med at starte den op - korrekt?

Det er jo lidt en anden sag, end hvis nu det havde været en motor du havde kørt med hele sæsonen, og som nu pludselig begynder at brokke sig. Det er ikke for at lyde sur og tvær, men det havde da været en god Info at have fået med fra starten.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, kan godt se hvad du mener - sorry.

Din antagelse er fuldstændig korrekt. Den har stået et stykke tid og er nu blevet vækket til live igen.
Fandt dog først ud af det var et problem da den fik sin første tur på prøveplader, da den ellers kun har været tændt kortvarigt og dermed ikke blevet varm, desuden var auto-chokeren ikke tilsluttet i starten

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har stadig problemer med tomgang når choker slår fra. Karburator er renset og efterset. Opdagede at manifolden iser til når den er tændt og tænkte det nok er det der får den til at gå ujævnt & gå ud når den er ved at blive varm....
Har derfor taget manifolden af for at se om den er stoppet, men det er den "desværre" ikke. :( kan ihvertfald få et koblingskabel igennem fra den ene side til den anden.
Der sidder en 31 pict4 karburator på motoren - er det korrekt at jeg bare kan blænde studs på manifolden og karburator af (se billeder)
Er der nogen der har en god ide til hvad jeg skal prøve?

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

NEJ! studsen skal tilkobles luftfilteret.
Hvorfor har du blokeret studsen til vacumdåsen på karb ?
Har du tjekket magnetventilen ?
Har du ændret på dyser efter at motoren er bygget om til 1600 ?
Hvilken udstødning kører du med ?

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak Farmer - er nybygger & har fået at vide at de 2 skal blændes af... :-/ Har faktisk slet ikke nogen vacumdåse & har undret mig over at jeg ikke skulle have det.
Magnetventilen virker fint (klikker ved tænding)
Har også fået at vide at mine std. Dyser burde kunne bruges selvom den er lavet om til 1600, så de er uændret.
Der sidder pt bare en gammel udstødning på, da jeg bare kæmper for at få bilen klar til syn & efterfølgende har jeg så vinteren til at udskifte de lidt ældre dele.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) martin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tag lige magnet ventil ud, og kontroller at den trykker stemplet frem og tilbage.
Jeg har haft nøjagtig samme problem. Og det var magnetventilen der sad fast!

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

OK.
Dvs du sansynligvis kører med en såkaldt 009 fordeler. Den har ikke noget med dit tomgangsproblem at gøre, men hjælper hvertfald ikke med til at forbedre responsen på en std karburator.
Du skal have tomgangsdysen øget med hvertfald 0,05. Mellem acc. dysen bør sansynligvis osse øges, men hvor meget må jo komme an på en prøve.

Men hvis alle dele er af ukendt herkomst, er det noget svært at pin pointe det nøjagtige problem.
Mit umiddelbare gæt, HVIS der ikke er stoppet et kredsløb i systemet, for små tomgangs og mellem acc dyser.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tester lige magnet ventil af mens den er ude.
Kan jeg være så heldig at vacumdåse og slange fra manifold til luftfilter kan være løsningen?
& hvis det ikke klarer problemet så er det dyserne jeg skal kigge på kan jeg forstå ud fra ovenstående :-)
Så har jeg lidt at kigge på i weekenden.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) gudich Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Smider lige et billede af motoren op, som den så ud inden den blev monteret.
Så er det muligt at se om det er en 009 fordeler der sidder på den? (for dem der kender til det)

motor.jpg

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69

Reply

You must log in to post.