Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål til problemer med autolak?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Kaj Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hello!

Håber at der er nogen der har mere forstand på autolak end jeg har der kan svare mig på et par spørgsmål her..

Jeg har lavet en skærmkant og vil lakere den med metallic base og 2k klarlak..

Første forsøg fåcker op fordi vil jeg spille smart og har set på nettet at man kan blende det nye klarlak med det gamle ved at gi den et hurtigt pust med 9/10 fortynder og 1/10 klarlak nå det gik ikke så godt men jeg vidste at det var risky business og prøver hele tiden at lære noget nyt så OK om igen..
Der er desværre ikke nogen brudlinier i nærheden så jeg kan male et helt panel på denne bil så jeg må bide i det sure og slibe ned og male om hele vejen op over bagerste side rude og frem til hvor a-stolpen møder forskærmen..

I andet forsøg sker der det at efter 2 lag basefarve koger det op i en linie der hvor der har siddet tape umiddelbart over skærmkanten, jeg havde ellers vasket af med sprit inden jeg greb sandpapiret, nå mission afblæst..

Idag fik den så tredje forsøg og jeg var meget grundig med at slibe det medtagne område ned med nyt sandpapir hele tiden så jeg ikke bare tværer limrester rundt, så sprit på i flere omgange, slibe igen med friske sandpapirer, sprit og en tackrag tilsidst.. Men men men lortet koger stadig op..

Hvad skal jeg gøre for at være 100% på at fjerde gang er lykkens gang?
Bliver jeg nødt til at slibe helt ned til rent metal nu jeg åbenbart bare har ridset limrester godt og grundigt ind i det eksisterende eller hvad?

sam_9812.jpg
sam_9810.jpg

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

du skal ikke bruge sprit - du skal bruge silekonefjerner og fortynder - sprit er noget man drikker under arbejdet ;0)

og er det gamle maling malet med den samme type maling med den samme slags fortynder ? og hærder ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Customkai Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der kan være flere årsager. Men ting du helt klart lige skal have styr på er:
Fjerne lim bruger man fortynder til og IKKE sprit.
Når du har fjernet limresterne med fortynder, tager du noget silikonefjerne og afrenser hele det område du skal male og også de opgrænsende områder inden du dækker dem af. Når du har slebet fylleren og er klar til basefarve afrenser du det hele med silikonefjerne igen (og husk silikonefjerne må ikke tørre op af sig selv, skal aftørres med tør klud) Helt til sidst kan du bruge spritvand, MEN ikke husholdningssprit.

Og der skal nok komme nogle kloge vwnettet bruger som har et eller andet klogt at sige til det, men der er en god grund til vi andre for år tilbage stod 3 1/2 år i lære for at blive vognmaler

(permalink) Kaj Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fortynder og silikonehjerner er vejen frem så!
Er silikonefjerner altid bare silikonefjerner? For jeg har noget "den braven" silikonefjerner i tvivlsom kvalitet fra jem og fusk på hylden?
http://denbraven.dk/page_control.asp?page_nbr=39&menu_nbr=65

Men jeg stod af på det her med at afrense med vand!

Ellers må jeg til farvehandleren imorgen når den skal have et forsøg mere..

Mange tak for hjælpen!

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Limrester skal tages med fortynder. Almindelig cellulosefortynder. Du må ikke bruge en "fremmed" 2K fortynder som så måske ikke kan sammen med din maling.
Det eneste alternativ til silikonfjerner er mineralsk terpentin. Hvordan du er kommet på at bruge sprit kan jeg ikke forstå.
Men det er vel ikke silikone der får det til at koge op ? Opkog plejer da at være fordi de produkter man bruger ikke kan forenes.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Slot Member
Skrev for 12 years siden | | | |

De Silikonepletter jeg har set har været små (nogle gange store) bobler i lakken.
Ud fra billedet ser det ud som at det krakelerer, så jeg må give frank ret.

Hvilken temperatur maler du i ?

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har du lagt et lag filler/fylder under metallakken?

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Kaj Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den fortynder jeg har er købt samme sted som lakken så jeg bruger bare den når det skal laves om i morgen, alle lakprodukterne er fra samme producent købt samme sted, så det skulle jo så være hvis det ikke kan med originallakken nedenunder det skulle gå galt, men det er gået fint på bagklap og en bagdør så jeg kan ikke se at det skulle være andet end limrester fra det stykke tape der lige præcis har siddet lige netop der hvor det bobler/krakelerer.
Imorgen sliber jeg det krakelerede af, renser af med fortynder og silikonefjerner osv. og giver den et sidste forsøg.

Temperaturen er garagetemperatur, dvs. en smule varmere end det er udenfor, det er selvfølgelig ikke optimalt men det er de faciliteter jeg nu en gang har.. Selvom det nok er en tand for koldt har det fungeret fint nok på bagdør og bagklap.

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Kaj Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Når nu jeg har gang i alle lakeksperterne er der her endnu et spørgsmål til panelet:

Øverst oppe mod taget på den bagerste stolpe i den ene side er der et sted der er sprøjtet "tørt" dvs. jeg har ikke fået lagt nok lak på så det kan flyde sammen, kan man forsøge at redde det efterfølgende når man alligevel har frisk klarlak i malersprøjten og give det en lille byge eller er det at bede om problemer?
Det er ikke meget så jeg kan sagtens leve med det, men som tidligere skrevet prøver jeg at lære noget..!

Det er svært at vise på billeder, især en mørk aften, men det er helt inde mod platiclisten i taget hvor genskinnet fra lampen bliver mat og utydeligt..

sam_9832.jpg
sam_9836.jpg
sam_9839.jpg

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Slot Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er ikke lak-ekspert, men kan ikke umiddelbart se at der sker noget ved at give det en byge lak, Vådslibe og polere efterfølgende..

Husk afrensning.. :)

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) JM2630 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

vandslib det og giv det en byge lak og polerdet op man kan få nået til at blande i lakken så det løber bedre ud kan finne ud af hvad det heder i morgen vis du vil have det mvh jesper

-------------------------------------------
jesper.mieritz@gmail.com
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hvis ikke lakken er nået at hærde kan det også give de krakkeleringer som vist

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1

Reply

You must log in to post.