Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Meget langt på literen

(permalink) Evinrudev6 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er der nogen der har ideer til, hvordan man bedst laver en 30 hk motor meget økonomisk?
Hvor højt kan man gå i kompressionsforhold? Evt med recikulation af udstødsgassen som i en ældre Polo. Så burde man kunne gå ret højt. I halvtresserne kunne man få et neddroslings kit til VW med så vidt jeg husker ca. 800cc. Det ville være fint, for så ville der ikke blive for stor belastning på lejerne mv.
Jeg har også set lidt på muligheden for at anvende et Ecotrons indsprøjtningsanæg. Er der nogen der har prøvet et sådan? Eller tilsvarende.

(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Spørg evt Farmer her inde fra...

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) martin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

en 1200 går nemt 16 km på literen hvis den er helt standard, og i orden.. Det er da rimeligt langt

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

I en Ghia, ja. ;-) Men i en alm type 1 skal man nok ikke forvente mere end 14 km/l medmindre man begynder at arbejde med det specifikt.

Da jag kørte 1200 for maaange år siden havde jeg 10,5 i snit. Men jeg havde nærmest osse speederen permanent bundet til bundpladen. Da jeg så fik tunet en 1600, faldt jeg til 8,5km/l fordi jeg ikke vidste hvordan jeg skulle dyse. Den næste var 1600 var 10 hk stærkere igen, men den kunne gå 11,5 i snit og 12 på cruise med 130
Ecotron lyder til at være meget for pengene. Men hvor godt det dur og hvor service/justervenligt det er IRL er jo en anden sag. Jeg kender ikke anlæget.
Jeg vil ikke påstå, at det kan betale sig, hvertfald ikke med 3000 km/årligt. Men jeg vil mene, at man med relativt små indgreb og carefull thinking, kan få en 1200 op på 16-20 km/l ved alm "bevidst" kørsel, og samtidig få hvertfald 10 hk og 15-20% mere momentreserve. Men jeg har ikke lige haft kunden der ønskede at bygge sårn een, så jeg har ikke efterprøvet det endnu.
Vi ved, at en 1200 der er justeret lige i øjet, kan køre ca. 18 km/l ved konstant 80km/t. Så med "idags" viden skulle det nok være muligt at mindske forbruget med 10-20% uden de store sværdslag og uden indsprøjtning.

Skal man igang med et motorbytte eller renovering, og har man et større km forbrug på sin vintage bil, som feks VAG Henrik, som mener at han og familien rykker 30000+ km af i boblen, SÅ er det jo pludselig en helt anden sag.

Og nogen gange har det jo en tendens til at gå sport i det. Og det er fint nok. Det er ofte medvirkende til, at vi blir bedre.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis man jagter økonomi tror jeg ikke man skal satse på at købe et anlæg der gør sig afhængig af en lambdasonde. De vil jo som regel tilstræbe at ramme 14,7:1 i blandingsforhold (AFR)
Og det er ikke magert nok. Så skal man bruge et anlæg hvor man selv kan gå ind og indstille AFR. Så kan man nok køre med 15,5-16:1

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Korrekt. Det ved jeg ikke om man kan med ovennævnte anlæg. Men selv med karburator kan man komme langt(!), hvis man gider bruge tid og energi på det.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Dillen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Min nabos gamle Skoda 105 gik ret langt på literen.
Vi skubbede ham i gang om morgenen og han blev så trukket hjem af Falck.

Martin

(permalink) Evinrudev6 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Efter mange år med mange forskellige motorer har jeg lyst til at lave en super økonomisk motor. Det ligger ligesom i tiden - med katalysator også, hvis jeg kunne få indsprøjtningen til at fungere. Så er der vel ingen vej uden om en høj kompression. Hvor høj? Det skal være en 30 hk for at den passer min bil og min alder! Og ja, jeg kører max 3000 km om året, men nyder hver en km. Så må det godt koste lidt.

(permalink) Brian Kold Member
Skrev for 12 years siden | | | |

min 1200 type 1 kører 14,5 km/l ved blandet kørsel... og tror ikke den står helt 100% og det skulle være den motor den er født med.. om km så er 200 eller 300.000 km++ ved jeg ikke...

så i en bobbel kan man godt runde 14km/l :-)

-------------------------------------------
da jeg var ung ville jeg også være en evo-bobbel = Porsche

bugmonkeys..
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

"Efter mange år med mange forskellige motorer har jeg lyst til at lave en super økonomisk motor. Det ligger ligesom i tiden - med katalysator også, hvis jeg kunne få indsprøjtningen til at fungere. Så er der vel ingen vej uden om en høj kompression. Hvor høj? Det skal være en 30 hk for at den passer min bil og min alder! Og ja, jeg kører max 3000 km om året, men nyder hver en km. Så må det godt koste lidt. "

Evinrude. Tror du skal udelade katalysatoren på den motor. det vil kun give problemer af forskellig art. Motordesignet er simpelthen ikke effektiv nok til det.
Det næste problem er, at få kompressionen højt nok op til at det rigtigt fungerer.
Men har du lyst til at være kreativ, så kontakt mig off line, så skal jeg give dig et par gode hints.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er igang med at bygge indsprøjtning på min 1500cc 1303 fra 73. Her er projektet dog ikke kun benzin økonomi, men også for at have lidt at lege med.

Jeg har brugt megasquirt motorstyrring og så har jeg lavet en "indsugnings manifold" i hver side med et gasspjæld fra en suzuki alto. Det er stadig i begynder fasen, men den køre med det nu og starter også uden problemer. Så muligheden er der helt klart for at bygge eget indsprøjtning på og tilpasse til dine behov.

Du er velkommen til at skrive hvis der er noget du vil vide så kan jeg svare så godt jeg kan.

Mvh Jonas Unkerskov.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det ville da være sjovere at se nogle billeder af projektet

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis nu man brugte en wideband lambda zonde kan man jo selv vælge blandingsforholdet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja men i MS kan man også vælge hvor stor indflydelse lambdasonden skal have. Man kan også køre uden. Man behøver jo ikke køre med lambdasonde bare fordi man kører med indsprøjtning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man kan også bare køre bilen ind efter lambda sonde og når mappet er lavet skal man ikke have den tilsluttet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hele humlen var jo hetop at den IKKE skulle køre efter en lambdasonde, da det jo ikke er magert nok.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) clocksmurf Member
Skrev for 12 years siden | | | |

og lige præcis humlen i megasquirt, selvom du kører med lambda sonde (brug for guds skyld og din egen, en wideband til indmapningen)
at du har helt frie hænder til hvilket blandings forhold du ønsker at køre.
Hvis man benytter MS tunerstudio og registrerer den så er der en auto tuner funktion, hvor du opbygger et map med AFR(air fuel ratio)
mappen består at en lodret akse med manifold vaccum, og en vandret akse med rpm
deri plotter du så ønsket air fuel ratio ved forskellig motor belastning, så du f.eks kan lave dig et fuel map hvor al cruise kørsel og mellemgas område kører så magert som muligt, men du har stadig muligheden for at gi den hva den skal ha at lave af hvis du trykker sømmet i bund. På den måde kan du bevare både kørbarhed, økonomi og power på en og samme tid....
Når man så har grund mappet sin Megasquirt, manuelt f.eks efter en afr på 14, bare for at være sikker på den ik kører for magert til at begynde med... så sætter man autotune funktionen igang, med en pc koblet op på MS, og så er der kun en ting for dig at gøre... køre køre køre,,, jo længere desto bedre, og sørg for at presse bilen i så mange rpm områder som muligt, så den bevæger sig ofte igennem alle arbejds og belastnings områder, hvilket giver softwaren rig lejlighed til at korrigere. Den tar hensyn til hvor ofte du har ramt en "BIN" (Bin= den balje som den henter sine indsprøjtnings data fra, på det aktuelle driftstidspunkt rpm vs vaccum)
så kan du jo lave dig en map hvor du kører efter en mager afr 15.2 op til f.eks 50% belastning, og så gøre den federe eller ihvertfald til 14.7 opimod fuld last så du ikke brænder den sammen og kører for varm. og evt gå mod 13 i afr fra 75% til 100% motor last, for at få hentet lidt Hk ud af motoren, hvis det sku være nødvendigt.... tjek http://www.protoparts.fi de forhandler megasquirt i byg selv til en rigtig go pris. kan godt anbefale MS 1 pcb v3.0 det er det pt lækreste elektronik byggesæt jeg nogensinde har haft mellem fingrene.
MS kræver dog at man er lidt nørdet, og har lidt elektronik kendskab og er villig til at læse vejledninger igennem... især når man bevæger sig ud i de mere avancerede options den rummer. Men hvis du starter med ms1 std firmware fuel only. så er alt du behøver et trigger signal fra strømfordeler(grøn ledning ?) og så en luftindtags tempføler samt en topstykke tempføler(på non oxy, en kølevands føler ;) og et gasspjæld potmeter af en eller anden art.. det er en spændings deler så ohm er knap så relevant, i teorien kan du sagtens benytte et std elektronik potmeter hvis du kan finde ud af at montere det... men vil ikke anbefale, med mindre man står en weekend og bare skal ha noget til at virke.. det er ik en holdbarløsning :O
Men lige for at ridse op: en MS, der selv skal loddes sammen ca 1700 kr, og så en Innovate LC1 wideband sensor med controller til knap 1400 kr, en bærbar med rs232 interface og min win98, ca 250 kr for at registrere ms tunerstudio(GØR DET!) og så et spjæld potmeter, og to temp følere til ca 300 kr pr stk..... dertil skal du bruge indsprøjtnings dyser af en art der har en leverings mængde der passer til behovet på en 1200ccm motor (f.eks en monopoint fra en kadett e 1.4i fun, eller en golf eller polo i samme størrelses orden, og det fine ved en monopoint fra golf, er at der sidder spjæld potmeter samt luft temp føler integreret)
Jeg er p.t selv igang med at Renovere en type 1 fra 73 helt fra bunden ;) og målet er der kommer en MS i og har i forvejen en monopoint liggende og vente.. meeen skal lige være færdig med at transplantere stålplade i karossen. p.t. er det bunden der står for. mangler at svejse nye bundplader i og så skal den nok en tur om sandblæs og metalisering... men MS SKAL der i! kun et spørgsmål om tid ;) så er der andre der har lavet MS projekter på vw motor, så please POST DEM! lad os se billeder, lad os høre hvad i har gjort, hvilke komponenter i har benyttet af donor dele. Greetings fra den grønne ø i østersøen

-------------------------------------------
al elektronik er afhængig af røg....
for når røgen slipper ud, virker elektronikken ikke mere..
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ganske rigtig som clocksmurf siger. Du bruger kun wideband sonden til at indstille efter og der kan du selv styre hvor fed/mager blandingen skal være.
Jeg opretter en tråd senere idag med mit projekt og mulighed for andre kan lægge deres op også.
Edit: Så er tråden oprettet
http://vwnettet.dk/topic/184827#post-722445

Mvh Jonas Unkerskov


Reply

You must log in to post.