og lige præcis humlen i megasquirt, selvom du kører med lambda sonde (brug for guds skyld og din egen, en wideband til indmapningen)
at du har helt frie hænder til hvilket blandings forhold du ønsker at køre.
Hvis man benytter MS tunerstudio og registrerer den så er der en auto tuner funktion, hvor du opbygger et map med AFR(air fuel ratio)
mappen består at en lodret akse med manifold vaccum, og en vandret akse med rpm
deri plotter du så ønsket air fuel ratio ved forskellig motor belastning, så du f.eks kan lave dig et fuel map hvor al cruise kørsel og mellemgas område kører så magert som muligt, men du har stadig muligheden for at gi den hva den skal ha at lave af hvis du trykker sømmet i bund. På den måde kan du bevare både kørbarhed, økonomi og power på en og samme tid....
Når man så har grund mappet sin Megasquirt, manuelt f.eks efter en afr på 14, bare for at være sikker på den ik kører for magert til at begynde med... så sætter man autotune funktionen igang, med en pc koblet op på MS, og så er der kun en ting for dig at gøre... køre køre køre,,, jo længere desto bedre, og sørg for at presse bilen i så mange rpm områder som muligt, så den bevæger sig ofte igennem alle arbejds og belastnings områder, hvilket giver softwaren rig lejlighed til at korrigere. Den tar hensyn til hvor ofte du har ramt en "BIN" (Bin= den balje som den henter sine indsprøjtnings data fra, på det aktuelle driftstidspunkt rpm vs vaccum)
så kan du jo lave dig en map hvor du kører efter en mager afr 15.2 op til f.eks 50% belastning, og så gøre den federe eller ihvertfald til 14.7 opimod fuld last så du ikke brænder den sammen og kører for varm. og evt gå mod 13 i afr fra 75% til 100% motor last, for at få hentet lidt Hk ud af motoren, hvis det sku være nødvendigt.... tjek http://www.protoparts.fi de forhandler megasquirt i byg selv til en rigtig go pris. kan godt anbefale MS 1 pcb v3.0 det er det pt lækreste elektronik byggesæt jeg nogensinde har haft mellem fingrene.
MS kræver dog at man er lidt nørdet, og har lidt elektronik kendskab og er villig til at læse vejledninger igennem... især når man bevæger sig ud i de mere avancerede options den rummer. Men hvis du starter med ms1 std firmware fuel only. så er alt du behøver et trigger signal fra strømfordeler(grøn ledning ?) og så en luftindtags tempføler samt en topstykke tempføler(på non oxy, en kølevands føler ;) og et gasspjæld potmeter af en eller anden art.. det er en spændings deler så ohm er knap så relevant, i teorien kan du sagtens benytte et std elektronik potmeter hvis du kan finde ud af at montere det... men vil ikke anbefale, med mindre man står en weekend og bare skal ha noget til at virke.. det er ik en holdbarløsning :O
Men lige for at ridse op: en MS, der selv skal loddes sammen ca 1700 kr, og så en Innovate LC1 wideband sensor med controller til knap 1400 kr, en bærbar med rs232 interface og min win98, ca 250 kr for at registrere ms tunerstudio(GØR DET!) og så et spjæld potmeter, og to temp følere til ca 300 kr pr stk..... dertil skal du bruge indsprøjtnings dyser af en art der har en leverings mængde der passer til behovet på en 1200ccm motor (f.eks en monopoint fra en kadett e 1.4i fun, eller en golf eller polo i samme størrelses orden, og det fine ved en monopoint fra golf, er at der sidder spjæld potmeter samt luft temp føler integreret)
Jeg er p.t selv igang med at Renovere en type 1 fra 73 helt fra bunden ;) og målet er der kommer en MS i og har i forvejen en monopoint liggende og vente.. meeen skal lige være færdig med at transplantere stålplade i karossen. p.t. er det bunden der står for. mangler at svejse nye bundplader i og så skal den nok en tur om sandblæs og metalisering... men MS SKAL der i! kun et spørgsmål om tid ;) så er der andre der har lavet MS projekter på vw motor, så please POST DEM! lad os se billeder, lad os høre hvad i har gjort, hvilke komponenter i har benyttet af donor dele. Greetings fra den grønne ø i østersøen