Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Indsprøjtning projekter.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Som nogle allerede ved er jeg ved at bygge indsprøjtning på en VW 1303 fra 73. Motoren er en 1300 med 1500cc kit på.
Jeg vil selv poste billeder og beskrivelse af mit projekt, men andre med lignende projekter er velkommen til at poste deres også, samt viden derom.

Ideen om at bygge indsprøjtning startede få dage efter jeg havde fået min bobbel, det var egentlig bare en af de lidt langt ude ideer som man noglegange får som bilbygger, (tror de fleste her kender det). Havde så haft bilen en lille måned da den skød et tændrør ud og derfor skulle ind i garagen.
Jeg fremlagde min ide om indsprøjtning til en kamerat der skulle hjælpe mig med at lave nyt gevind i topstykket og han sagde straks han havde en megasquirt motorstyring som nemt kunne styre både benzin og tænding og så var projektet igang.

Først skulle alle dele findes til projektet. På daværende tidspunkt kørte jeg rundt i en Suzuki alto 1,0 fra 2001 og vi blev enige om at skralde den for en masse dele.

Gasspjæld med gasspjæld potensiometer
Tomgangs regulator
tændings modul
gas kabel

Da der jo kun var en bil og vi var blevet enige om at lave en manifold i begge sider røg jeg ud til en ophugger og fandt en ekstra del af hver.

Desuden havde jeg en gammel BMW M20 2,0 motor stående som også blev skraldet for dyser og en krumtap føler.

Nu var de vigtigste dele på plads og produktion af resten skulle igang.

Da dette stadig er en prototype er alt lavet i rustfri stål.

Første del der skulle laves var en måde at måle RPM på.
Dette blev lavet ved at fræse noget af remhjulet som er monteret på krumtappen, her efter er der blevet lavet et beslag til at holde krumtap føleren, MS registrere så hvor mange gange føleren får et signal og derved hvor mange RPM motoren tager.

Her efter stod den på manifold.

Min motor er med en port i topstykket. Vi valgte at bruge to dyser i hver side for at levere nok benzin.

Projektet har nu været igang i et par mdr og vi er nu igang med at indstille.

2012-07-14 16.08.30.jpg
2012-07-21 11.32.00.jpg
2012-07-21 14.43.23.jpg
2012-07-21 14.44.54.jpg
2012-07-21 14.57.32.jpg

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Spændende. har også tænkt tanken men har ikke turde gøre det endnu for at være helt ærlig..... Men følger da med og mon ikke tiden gør at jeg også ryger på indsprøjtningsvognen........

P

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Havde samme tanker til at begynde med, men kan klart anbefale det. Som sagt er dette kun prototype, så alle dele osv er ikke lavet med henblik på skønhed men skulle bare være nemt og hurtigt. Men det var virkelig nemt i forhold til hvad jeg havde regnet med. Jeg havde så den fordel at min kamerat har nogen erfaring med at arbejde med mega squirt da det er dette der nok er det største problem. Men da bilen har så lav kompresion i forhold til moderne biler er den meget taknemmelig med hensyn til at få til at starte osv.
Lige et billed af motoren i som det ser ud nu, på nær benzin tryk regulator, der er en justerbar regulator i nu.

2012-09-13 17.59.53.jpg

(permalink) retrosmed Member
Skrev for 12 years siden | | | |

jeg har lige købt en 96`mexi med acd 1600 motor med sprøjt
det kører bare
undre mig over hvorfor der ikke er ret mange af dem på vejen
eller bare maskinen i en ældre bil

retro

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fint projekt.
Der er dog et par problemer i dit design du bør være opmærksom på. Den måde du har valgt at lave indsprøjtningen på virker ikke ret godt i praksis (og i nogle tilfælde megt dårligt).
Problemet ligger i kombinationen af batch-fire og enkeltportet type 1 topstykker (siamese-port). Eftersom du vil bruge MS uden knastføler er du nødt til at køre batch-fire (i modsætning til sequentiel). Dette bevirker at du ikke kan kontrollere hvornår benzinen sprøjtes ind i indsugningsporten. Det betyder at den cylinder hvor indsugningsventilen er åben "suger" alt benzinen og den anden får måske slet ingen ting. I praksis betyder det at du ikke kan sikre at hver cylinder får lige meget benzin. I bedste fald kommer motoren til at køre dårligt og i værste fald kan du brænde hul i et stempel.

Løsningen på problemet er enten at skifte til db. portede topstykker og lave rigtig port injection med én dyse i hver indsugningsport. Eller du kan lave fuld sequential insprøjtning hvor du præcis kan styre insprøjtningstidspunktet og derved sikre at hver cylinder får den rette mængde benzin mens insugningsventilen er åben (der kan dog stadig være problemer med denne løsning på et enkeltportet topstykke).
Løsningen med db. portede toppe er klart den bedste og nemmeste.

Hvis du vil læse noget mere om problematikken kan du prøve at søge på siamese-port injection og megasquirt.

Lige en ekstra note. Har I regnet på hvad dysestørrelsen skal være? Jeg tvivler på at det er nødvendigt med 2 dyser pr. side på en standard 1300 motor.

Jeg har selv rodet en del med MS på Type1 og Type4, og har et par projekttråde her på siden også.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ja. 1 dyse i hver side med dobbelt hastighed er rigeligt på en lav omdr. motor, osse med sekventiel. Det gør "vi" bla på Mascot motorer med SU manifolde.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fedt fedt projekt og cool med nogle der tænker udenfor "boksen" og prøver at skrabe noget sammen og det virker, Respekt.

(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Warp. Ja jeg er godt klar over denne problem stilling, og planen er senere at bygge en helt ny motor med dp og så 1600cc istedet. Men lige nu er dette bare en "prøve" motor for at se om det virker og eventuelt lege lidt med forskellige dele og indstillinger.

Det vi har gjort nu er så hvidt jeg husker, (det er ikke mig der styre det med MS så bær over med mig :D) jeg har kun mulighed for at styre to dyser og for at der kommer benzin til cylinderen når den skal bruge det er det lavet så der er en dysse i hver side der giver benzin samtidig og ved næste takt er det så de to andre der giver benzin. Problemet her er at hver andet skud benzin faktisk ikke bliver brugt. Det er også derfor vi har 4 dysser og ikke 2.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kør signalet sammen fra 2 til 1. Det gør vi med EMTén.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Farmer: Hvordan mener du?

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det er rigtigt at MS1 og MS2 kun har 2 injector banks, men det giver ingen mening at sætte to dyser i hver manifold selvom det er én fra hver injector bank. I kan stadig ikke sikre at begge cylindere får benzin. I stedet for to dyser i hver indsugning kan det laves med to "flueben" i softwaren i styreboksen. I skal bare sætte MS op til 4 squirts pr. cycle og simultaneously så vidt jeg husker (men slå det lige op for en sikkerhedsskyld)
Hvis det er en testmotor du vil lave gør du dig selv en stor tjeneste ved at skifte til db.portede toppe med det samme. På den måde får du et god solidt udgangspunkt fra starten, der er jo ikke mere arbejde i den løsning og et sæt brugte topstykker koster jo ikke alverden.

Det med at koble to dysedrivere på én dyse, som Farmer foreslår, er et rigtigt cowboytrick og kan absolut ikke anbefales hvis man bruger MS. Hvis man endelig gør det skal der som et minimum indsættes nogle gode dioder på de to udgangstrin. Ellers sættes der i praksis et kraftigt signal med stor strøm direkte ind på et udgangstrin med stor risiko for at brænde dysedriverne af i MS-boksen.

Jeg har lige et spørgsmål til den crank-trigger du har lavet. Hvorfor trigger du overhovedet på remhjulet, når ikke det er et missing-tooth triggerhjul??
Når du alligevel ikke har en manglende tand på triggerhjulet kan du da lige så godt trigge direkte på tændspolen og på den måde spare en sensor og slippe alle mulige potentielle støjproblemer der kan være forbundet med sådan en VR-sensor som du anvender.
Hvis du vil styre tænding med MS på et tidspunkt er du nødt til at have en eller anden form for synkronisering, altså en manglende tand på triggerhjulet eller en knastsensor. Så længe du kun vil styre benzin er tændspolen klart nemmere at trigge på end den løsning du har lavet med remhjulet.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Unger-i Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ok det vil jeg da lige se nærmere på så. ja ved godt det med topstykkerne, og kommer nok også snart, vidste ikke før vi gik igang med projektet at der kun var en port da ingen af os før har arbejdet med denne type motor.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

"Det med at koble to dysedrivere på én dyse, som Farmer foreslår, er et rigtigt cowboytrick"
Cowboytrick eller ej. Det funker upåklageligt med EMTén, bare man ikke snurrer højere end ca. 7500 omdr. Skal den højere op end det, så er man nødt til at være lidt kreativ i softwaren og så feks. v. 7000 omdr. skifte fra pulse til constant flow. Men det er ikke sååå godt, for dyserne blir varme, hvis man gør det i længere tid. Omvendt ligger man jo sjældent på 7500+ omdr ret længe ad gangen. Griin.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Nelsion Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej
Er det nogle af jer der kan anbefale et indsprøjtnings kit til en type 4 motor 2,3 L !?

På forhånd tak:-)

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

"type 4 motor 2,3 L !?"

Det er jo altså et vidt begreb. Hvad taler vi om?
Flad motor, Type 1 style motor, Porsche blæs?
Mild, medium, wild?
Gade, ræs eller begge dele?

Skriv evt (udførligt) på nedenstående mail. Så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Nelsion Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hey Farmer - kan se at du svare mig flere steder ;-)
Den er med Porsche blæs 225 HK, 2320 type 4 (80 x 96) web86c cam 11:1 comp, 44/38 valves og 48 idf carbs. Bruges til gade;-)

Du snakkede om at du havde nogle dellorto karbs?

Er self. og ude i hvad prisen lander på i forhold til dellorto....

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tænkte nok det var dig.
Skriv til mig på min mail. så ta´r vi den derfra.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.