Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Elektronisk tænding og indsprøjtning

Tags:
No tags yet.

(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej alle.

Hvad skal jeg bruge til en ombygning til elektronisk indspjørtning og tænding. Findes der nogle systemer som man kan bruge? Hvad koster disse systemer og skulle der var nogle der har noget til at ligge må i gerne sige til

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

et bud kunne være megasqurit eller vems

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja self. Men hvilke dele skal jeg bruge? Lambda sonde? Diverse sensorer? Motoren bliver bygget om til at køre med kompressor. Hvor kan man få remhjul og rem til sådan en ombygning?

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hvem skal hjælper dig med at bygge den om til kompressor ? han må kunne hjælpe dig med diverse følere, hvis det noget du vil forsøge selv vil jeg forslå du bruger MEGET mere tid på at sætte dig ind i tingene

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er en mekaniker der skal hjælpe med projektet. Det kan godt være kompressoren bliver droppet i første omgang, men jeg skal stadig bruge diverse sensorer. Hvilken bil tager man gasspjæld med potentiometer fra. Kan se der er flere der tager det fra en suzuki alto eller bmw.

@Mads B: Da jeg ikke er mekaniker vil jeg også gerne lære noget omkring det her. PS. Ham der skal hjælpe med at bygge den med kompressor har lavet traktor til tractor pulling. Så ingen problem der.

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du kan ikke bare købe følere uden at vide hvilken system du vil bruge. Tingene skal jo passe sammen.
Som MadsB siger så kræver det at man sætter sig ret grundigt ind i tingene for at få en ordenligt resultat med et indsprøjtnings system.

Hvis du vil bruge MegaSquirt så start her:
http://www.msextra.com/doc/index.html
og her
http://www.msextra.com/forums/index.php

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det bliver et megasquirt v3.

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kører selv med MS og det kan blive rigtig godt hvis man er villig til at bruge tiden det kræver osv., men det er ikke noget man lige laver på en lørdag.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er jeg godt klar over. Hvilke dele har du brugt? Sensorer og gasspjæld? Har du evt nogle links til dele?

(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvilken bil har du taget sensorerne fra? Hvad med triggerhjulet?

(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

de har et plug and play trigger kit ved cbperformance så den det er nemt til type1 motoren.

kig her og se hvad andre har gjort

http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=23

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad med gasspjæld? Hvilket bruger i der?

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg bruger en standard åben GM sensor til IAT og en lukket til CHT. Tiggeren er en hall sensor, Hamlin 55075. MAP kan jeg ikke huske, men den der sidder standard i MS3.
Spjældhusene er fra Jenwey Dynamics ( http://www.jenvey.co.uk/home/twin-throttle-bodies/twin-bodies-idf-style/jenvey-dynamics/tf-body-40-50mm-pair-tfpxxi )

Du kan se motoren her http://vwnettet.dk/topic/159149

Nu er min motor jo noget anderledes en den du vil bygge så du skal jo nok vælge stumper ud fra nogle andre kriterier end jeg har gjort.
Hvis du vil have noget seriøst hjælp bliver du nødt til at hoste op med nogle ordentlige oplysninger om projektet. Såsom kubik, hvilken kompressor, knast, type1/4, hvilken bil skal den i osv., osv.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

kursus for nybegyndere

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=25461

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@warp: Det er en 1300 motor hvor der skal monteres en 1600 ccm kit. I første omgang vil jeg undgå kompressor også i forhold til syn. (Snakkede med synshallen i dag) Vi budget er ca 6-9 kilo. Tror du det kan lade sig gøre for det budget?

Jeg kan se du kommer fra aalborg. Kan jeg komme forbi en dag og se på motoren. For lidt inspiration?

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Budgettet er nok lige i underkanten. Jeg har selv lige købt en ny MS3 for 14 dage siden og boksen alene stod i 6.000,- da den var hjemme på min adresse. Hertil kommer så dyser, fuelrails, spjældhus, benzinpumpe, følere, manifolde, trykregulator, slanger, fittings, triggerhjul, tændspoler osv.
Tror i stedet du skal satse på en brugt MS2 i stedet. Med en MS2 og den nyeste extra-kode kan du stadig komme rigtig langt, men for den halve pris ca.

Kan desværre ikke fremvise motoren da bilen p.t. er ude for at blive malet.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis en MS3 er oppe i 6 lange på adressen, så er det da klart et bedre alternativ at bruge en Electromotive til 7125.- (4 cyl udgaven) Den er MEGET nemmere at have med at gøre mht. justeringen, bla. fordi den har nogen ret stærke blend features.
Men lidt afh. af hvad man vælger af brugte eller nye dele, så er 10K i underkanten for et komplet system.
Bare ledningsnet og relæer og samlere løber hurtigt op i 1500 dask.

Triggerdelen er der mange løsninger på. Jeg har feks et trigger sæt som denne på lager: http://www.cbperformance.com/SearchResults.asp?Search=trigger Art. 2093 til kr. 1295,- Simpelt, nemt og rimeligt billigt.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Grunden til den løb i 6.000,- er at jeg har købt en der er fuldt udbygget. Tror det kan gøres til ca. 4.500,- uden X3 expansion board og så kan den stadig køre 4-cyl semi-sequential og har alle de nye smarte features lige ud af boksen.
Electromotive er helt sikkert nemmere at have med at gøre, men søger man lav pris og fleksibilitet er MS svær at slå. Men når det handler en standard 4-cyl type 1, som i dette tilfælde, kan et hvert system klare opgaven så det handler nok om prioriteter i sidste ende.

Med det sæt Farmer linker til bliver det vist ikke nemmere at lave crack-trigger. Lækkert at se at der endeligt kan købes noget der er blot-on.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Moosen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad er forskellen på ms2 og ms3?

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der sidder en anden processor i MS2 og den har ikke helt så mange udvidelsesmuligheder som MS3. MS2 kan køre semi-sequential + wasted spark på en 4-cyl. Hvis man har brug for mere skal man selv i gang med at hacke boksen for at udvide den. MS3 kører fuld sequential benzin og tænding på 8 cyl. ud af boksen og har mulighed for 12 cyl.
Til dit projekt er MS2 fint, den kan mere end du nogensinde får brug for.

Du bliver altså nødt til selv at begynde at læse på
http://www.msextra.com/doc/index.html
og
http://www.msextra.com/forums/index.php
hvis dit MS-projekt skal lykkedes.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mads B Member
Skrev for 11 years siden | | | |

her er direkte link til kursus i Jylland eller på sjælland
http://www.qualitec.dk/search?q=kursus

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) clocksmurf Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej. Du behøver ikke en MS II eller MS III du kan snildt klare dig med en MS I og så lære at flyve med den i starten. du kan altid opgradere en MS I til en MS II eller III... men sørg for at købe en ms I pcb v3.0 det skulle være klart bedre end pcb v2.2 . der findes flere der bygger custom boards,som ikke helt følger std specs.
hvilket i princippet kan give problemer, da du så er mere afhængig af ham der har bygget, end hvis du vælger en der følger normen. std fås hos bla http://www.diyautotune.com
men hvis du lige vil slippe for told, så tjek http://www.protoparts.fi ;)
ms 1 pcb 3.0 ligger omkring 1600 som byggesæt. så skal det loddes sammen. Og det kræver ikke et professorart, dog lidt kendskab til at lodde elektronik byggesæt sammen. samt det kræver man lige læser manualen og sætter sig ind i hvilken type trigger man skal benytte til tændings/krumtap vinkel føler. men det skal du alligevel uanset hvilken ms du vælger, da det drejer sig om placering af diverse jumpere og evt ændring af enkelte komponenter. så er du frisk så lod den sammen selv og læs nu lige den manual ;)
Har en MS kørende i en corvette stingray fra 71 med tænding. benytter dog indtilvidere bare platin/ignitor som trigger til ms, men har opgraderet til extra koden 29y4. har også monteret en MS I i J454's brune punktum ;) men der kører den pt kun som tændings styring, og mangler at få justeret tændings kurven ind og få finjusteret karburatorer. projektet strandede lidt med nogen døde batterier, og et lettere defekt gas træk. men WE WILL BE BACK!!
Selv er der en 1300AB planlagt med ms sprøjt, men det bliver ik før jeg er færdig med at renovere bilen.. p.t. står bunden hoved renoveret, med nye file'ter og grundet op med grå epoxylak. den skal lige ha et strøg sort maskin emalje, meeen der er lidt for koldt på værkstedet (lukket carport) så malingen har ik de bedste forhold for at hærde op, så må vente til lidt solskin kommer forbi.
Nå men tilbage til sprøjt:
et lille overslag på hvad du skal bruge.
en ms I og bygger du selv kan du gøre det for ca 1600 plus fragt.
og så det faktisk aller vigtigste. EN INNOVATE LC1 widebandcontroller med sonde start pris på sådan en er 1350 uden eksternt instrument, og så benytter du en bærbar som instrument. den skal du alligevel bruge for at trimme din ms ind.
du kan lige så godt købe wideband controller og sensor fra starten ikke mindst hvis du vil til at rode med boost!!!!!! ellers glem projektet allerede nu!
så skal du ha nogen dyser der passer til din motors behov. kræver lidt fodarbejde. med find en donor evt der passer kubik mæssigt, og hvor du kan finde ccm data(leverings mænge) hvis du skal på en 1600 motor ville jeg evt benytte dyser fra en opel ascona c, kadett e 1.8i motor så skulle de være store nok. der er også bosch følere på (gm identiske i mange tilfælde) ellers skal du bruge et gasspjældpotmeter(ikke kontakt! som der sidder på de gamle opelsprøjt) men det kan i princippet være et potmeter fra hvilken som helst bil, bare du kan tilpasse en holder så du kan montere på spjældakslen. du skal også bruge en kølevands temp føler som skal monteres på topstykket så tæt på forbrændingskammer som muligt(mig bekendt)
og du skal bruge en luftindtags temp føler.... mener begge dele fås til mellem 250 og 350kr stk for nogen bosch / gm følere universal
derudover skal du bruge en benzinpumpe (ekstern) med filter, samt en tryk regulator (den har du hvis du skræller sprøjtet af en opel(ja også bmw og alle de andre ;)
hvad du skal gi for de stumper, ja kan sige jeg har købt komplette sprøjt med manifolder og pumpe und das alles for en go 1500kr
så set sådan lidt på det så skulle du faktisk kunne komme igang med at flyve med en MS for under dine 6000kr og husk du kan altid opgradere til ms 2 eller 3
og nu du er ved det ;) smid så lige ca 250 kr ekstra i puljen og registrer MS TUNERSTUDIO... så får du live tuner aktiveret, så slipper du for at ha en tastatur trykker siddende ved siden af når du skal køre.
når du først har grund parametre inde og har bilen nogenlunde kør bar i alle arbejdsområder, så definerer du en AIR FUEL RATIO tabel, hvor du har omdrejninger vs manifold tryk. og i dette definerer du ved hvilken motor last kontra omdrejninger du ønsker din blanding skal være. d.v.s du kan ved lav motorlast(cruise og by kørsel) køre mager da din motor alligevel ik har gavn af mere benzin og alligevel ikke yder noget, og så kan du gi den hva den skal ha for at yde max hp når der kommer noget last på, hvor du jo netop har brug for hp ;) når tabellen så er defineret, så er det bare at aktivere live tuner og ud og køre. kan sige du når rigtig langt på en blandet køre tur med nogen gode bakker efter bare 50km kørsel fik vi ihvertfald mappet corvetten 75% ind. manglede kun top ydelsen... vi løb tør for vej alt for hurtigt ;) men det er der rådet bod på nu..
du er velkommen til at PM mig hvis du har flere spørgsmål.
Go Jul fra bornholmer smølfen

-------------------------------------------
al elektronik er afhængig af røg....
for når røgen slipper ud, virker elektronikken ikke mere..
(permalink) clocksmurf Member
Skrev for 11 years siden | | | |

og for lige at uddybe trigger delen :)
Du kan til at begynde med køre med std tænding og trække trigger signal fra den grønne(?) ledning til tændspolen, der kommer fra platin. og endnu bedre hvis du monterer f.eks en ignitor (sidder istedet for platiner og trigger via en magnet.
triggerhjul er strengttaget kun nødvendigt hvis du skal køre fordelerløs tænding DIS eller COP... og igen lær lige at flyve med standard.. du kan vælge at køre kun med indsprøjtning, i første omgang og så tilføje tændings delen siden... eller omvendt for den sags skyld... så kør med karburator og få helt styr på tændingen via ms først. kræver bare at du låser rotoren, d.v.s. ingen mekanisk eller vaccum forskydning. så kører du den mekaniske forskydning via din tændings tabel vs rpm og vaccum forskydningen køres via map sensor i ms, og så definerer du selv hvor meget tænding du vil ha ved hvilke rpm og et givent manifold vaccum/tryk. as simple as i gets :D
når du så har helt styr på alt det er det en smal sag at tilføje triggerhul o.s.v.
f.eks hvis du vil ha cop eller dis tænding, så kræver det lige du tilkøber en ekstra tændings driver(transistor, koster ca 90kr ved diy autotune, men der findes alternativer til ned mod 35kr) den skal du så lodde til en af lysdiode udgangene på ms,men der er diagrammer o.s.v i ms extra manualen. ... men igen tag nu lige og lær hvordan det hele virker på den sikre måde istedet for at stå med for mange ubekendte faktorer. hvis din tænding nu står mekanisk korrekt, så er det jo ikke den der er årsag til at din motor ik vil starte.... corvetten selv startede faktisk for os en enkelt gang ;) vi havde glemt en pull up transistor i input fra strømfordeler så ms ku ik se tændings pulser. monterede så lige en pull up modstand til trigger signalet, viste sig der var strøm på computere pga en mindre lednings misforståelse (øhhh ups) hvilket resulterede i at den fyrede en stribe pulser af samtidig med dyserne sprøjtede benzin ind.... og motoren crankede lige en halv tur rundt ;) så var vi enig om at tænding nok stod omtrent korrekt, selvom den bare var justeret med en træsko,,,,, motor drejet mekanisk hen omkring trigger punkt samtidig med vi målte trigger signal med et volt meter....
derefter var det at dreje nøglen.... og vrummmm den stod i tomgang i første hug !!!
dejlig fornemmelse
det viste sig nok tændingen ik var helt korrekt ,) for efter en kortere køre tur var udstødnings manifolderne hvidglødende, og widebandsensoren døde af overtemperatur...(de er LIDT kildne ang overtemperatur ahemmm :) det blev rettet og så var det igang med at trimme ind ved langsom kørsel i starten og ret hurtigt var bilen kørbar i alle områder ved normal kørsel.
så folkens.... det behøver altså ikke koste 10k plus at få sprøjt på en bil... mindre kan sagtens gøre det... overvejer faktisk at starte ud med et monopoint hus fra en golf. der sidder spjæld potmeter lufttemp føler og benzinregulator indbygget.
har en indsprøjtnings pumpe liggende også. og delene har ik kostet mig en klejne. der skal så lige laves en adapter til indsugnings manifold eller nok bare et nyt tstykke til erstatning for det originale ´hvor den lodrette del skal forskydes en anelse mod venstre for at få plads til monopointen der er lidt bredere end karburatoren.... alternativ er det i princippet at få boret 4 dyser i de originale buksemanifoler til dp indtaget så dyserne sprøjter ned i indtaget, og så udhule en gammel karb eller finde et gasspjæld fra en eller anden lille bil med multipoint... tænker lidt om noget fra en peugot 106 gti eller noget i samme dur. men der er mange mange mange muligheder. jo mere du selv kan fabrikere og selv lodde sammen desto billigere kan du gøre det. Det er også sjovere selv at ha lavet det hele, istedet for at smide 10-15 k plus for noget prefabrikeret bolt on. MEN Jenvey spjælde er LÆKRE!!! og gode i pris. dem kan man altid montere senere. synes bare det er kedeligt at ha brugt en masse penge på noget og så finde ud af man ikke helt magter al programmeringen... voks med opgaven i stedet.alt det lækre isenkram bliver ikke dårligere af at ligge og vente i baggrunden, og vente på at du selv bliver dygtigere til at justere ind.
en tur på rullefelt og lade en anden person justere det hele ind er også en udemærket løsning. og også nødvendigt for at justere top ydelsen ind. men alt fod arbejdet, hvor du virkelig lærer om dit system, er det der gør det hele sjovere. og så er MS jo OPEN SOURCE..... der er et kæmpe forum på verdensplan. folk halter bare ret meget bagud her i dk. tror måske det er noget med Jantelov der ;) der er bare en generel skæpsis uanset hvor man kommer frem... såsom skrøner om at ms er et halv færdigt gymnasie projekt.... så heller købe et af de dyre komercielle systemer ja de ved man at de fungerer ;) men der er en verden uden for Wolf, AEM, DTAfast o.s.v............ og så kan du selv reparere hvis noget brænder af... ingen properitær kode, ingen properitær komponenter, alt kan købes i en vel assorteret elektronik forretning.........

-------------------------------------------
al elektronik er afhængig af røg....
for når røgen slipper ud, virker elektronikken ikke mere..
(permalink) martin Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Interessant tråd.. Det er gode løsningsforslag der kommer, men med din manglende affaring, limited budget, og din lyst til at komme igang, kunne du kører ud til din lokale ophugger , og så finde en motor med samme ccm som din, og så tage hele benzin/tænding system fra den, og bygge det over på din vw motor.. Det koster vel en 1000 lap, og så har du alt hvad du skal bruge, resten er tilpasning.. Det kunne være et bosch motronic system, som mange motorer brugte, og det er nemt, enkelt, og let at justere.
Flere af de senere vw boxer motorer havde indsprøjtnings system på, måske det var godt nok til dit projekt.
De bedste porsche motorer der er lavet er en 3,2 liter med 231 hk, de havde motronic anlæg, og det spinder bare..
Jeg har bygget kompressor på 911 motor med motronic anlæg, og det kører stadig efter 5oooo km.
Bare et forslag.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) clocksmurf Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har selv gået med samme overvejelser med at ta noget fra en motor der svarer overens tidligere, og har også prøvet det med rimelig succes på en open manta 1.8 hvor sprøjtet kom fra en forhjulstrukket ascona c. samme blok og motor dog !!
Og... vil til en hver tid heller ha et system jeg selv kan ændre data i end et system hvor du er afhængig af at ha en tuner der kan udlæse eprommen live og rette data i properitær koden som motronic jo er.
MS igen er open source og al programmerings software er jo gratis og åbent land.
PS. fik leget med J454's brune punktum i dag og rettet tænding til ;) jojo det er skønt når man kan mærke der sker noget live mens man kører og retter data ;)
go Bagjul aller vw'er m.m. :)

-------------------------------------------
al elektronik er afhængig af røg....
for når røgen slipper ud, virker elektronikken ikke mere..

Reply

You must log in to post.