Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:26 fvee: vw KDF haslev torsionsstang ring 40257965
23:25 fvee: 1-0654961 hvor langt på L
13:24 ballo17: Sælger
22:44 1-0654961: Osted: Bilen kører fint nu :-)
22:02 HNC: Hvor?
13:05 kleinbusRonnie: Der er liv her :-)
18:23 DenGrønneSniger: DGs har været tjekket ind troede ik der var liv her mere og koden virkede stadig...

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motorprojekt ...left lane cruiser

129
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så er det vist blevet tid til jeg starter en projekttråd for mit type 4 motorprojekt. Jeg har efterhånden gået og samlet stumper til projektet i et par år og har undervejs ændret kurs et par gange. Jeg er nu endelig nået så langt at stort set alle stumper er kommet på hylden og langt det meste af det nødvendige maskinarbejde er lavet.
Motoren bliver en 2.5L type 4 left lane cruiser, altså en motor, der kan ligge i venstre bane på autobahn dagen lang ...forhåbentligt :-)
Tanken bag projektet er at bygge en motor med følgende egenskaber:
- Maksimal kørbarhed
- Minimal service/vedligeholdelse
- Nok heste til at give kriller i maven. ;-)

Motoren kommer til at bestå af følgende stumper:
- Original krumtap slebet om til 74 mm slag
- H-profil plejlstænger med ARP2000 bolte (ca. 300g lettere pr. stk. end originale 2L plejlstænger)
- 103 mm JE stempler
- AA cylindere
- Web 86b knastaksel
- SLR ventilløftere
- 3/8" SUPER-HD alu stødstænger
- Porsche 914 2.0L topstykker portet en anelse og med dobbelt fjedre og 42mm x 36mm rustfrie ventiler
- 1 5/8" merge header i rustfri + rustfri phatboy potte
- Type 1 style køling med ekstern oliekøler
- 215 mm svinghjul med udfræsninger til crank trigger for fordelerløs tænding
- Kraftigere koblingstrykfod og std. lamel
- Jenvey spjældhuse
- Denso indsprøjtningsdyser
- Megasquirt 2 ECU for programmerbar indsprøjtning og tænding
- LC1 wideband lambdasonde fra Innovate Motorsports

...og sikkert en masse andet diller daller som jeg har glemt.

Status lige nu er at blokken er blevet boret op, toppe er fræset, har nye styr, nye SS ventiler, nye db. fjedre. Svinghjul er rettet af og fræset til 36-1 trigger, de fleste af delene er målt efter og godkendt.
Next up er afbalancering af roterende dele og sætte propper i blokken før samling af short block.

Her er et par billeder af nogle af stumperne som de ser ud p.t.

Opdateringer kommer efterhånden som projektet skrider frem.

dsc00100.jpg
dsc00102.jpg
dsc00103.jpg
dsc00105.jpg
dsc00106.jpg
dsc00109.jpg
dsc00110.jpg
dsc00112.jpg
dsc00113.jpg
dsc00114.jpg
dsc00117.jpg
dsc00118.jpg
dsc00121.jpg
dsc00124.jpg
dsc00126.jpg
dsc00127.jpg
dsc00129.jpg
dsc00133.jpg
dsc00135.jpg
svinghjul_bag.jpg
svinghjul_for.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ser sku godt ud, hvilke bil skal motor smides i ?

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den kommer til at ligge i en type 1.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) duck Member
Skrev for 10 years siden | | | |

uhmmm

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Jakob.

Super super fedt projekt, og kanon de planer du har med tænding, Glæder mig til at følge det.

Respekt !!

mvh
Henrik

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det ser rigtig spændende ud ..?
Billede 17 beskriver jo med alt klarhed at det er dyrt at lave type 4.
(ren pilsner)

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja! ...og det er vigtigt lige at få en øl når man laver motor, så passer målene altid lidt bedre. :-D

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det lyder som en rigtig hyggelig morfar motor. Skal du så ikke også ha centerluftfilter og katalysator på, nu hvor du er i gang ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Griebel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Brint ?

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser: Ja det bliver en værre Morfar motor ...but I know that's the way you like it! ;-)
Katalysatoren skulle næsten have været svejst i da headeren blev lavet, men det kan vel stadig fikses. :-D

Griebel:
Nej tak, jeg trapper ned for tiden. ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så er der sket lidt.
Jeg fik svinghjulet tilbage i dag og skal have gjort det klar til afbalancering sammen med krumtap og trykfod.
Jeg har som det ses på nogle af billederne fået fræset 36 tænder ud i bagsiden på svinghjulet, som skal bruges til at trigge tændingen. Der mangler dog at blive fjernet én tand som skal sørge for synkronisering så styreboksen altid ved hvilken position stemplerne er i og beregne det korrekte tændingstidspunkt. Det er vigtigt at den manglende tand er placeret korrekt i forhold til GT1 sensoren og TDC. På en 4-cylindret motor som anvender wasted spark er den manglende tand typisk placeret 90 grader BTDC + offset af sensor. (dvs. hvis sensoren er placeret i TDC skal den manglende tand placeres i 90 grader BTDC ) Da min sensor er placeret ca. 20 grader BTDC bliver den manglende tand placeret ca. 110 grader BTDC.
Jeg brugte følgende fremgangsmåde:
- Find TDC ved at måle præcist hvornår stemple 1 og 3 er i top og markere det på svinghjulet
- Find offset på GT1 sensor i forhold til TDC
- Find den tand der er placeret 90 grader fra TDC + offset

Da jeg skulle måle TDC, var det første gang jeg havde plejlstang, stempel, cylinder osv. samlet og kunne desværre konstatere at stemplet ikke kunne vende i bunden uden at gå på blokken så der er lige lidt clearing der skal fikses.

dsc00140.jpg
dsc00142.jpg
dsc00143.jpg
dsc00146.jpg
dsc00151.jpg
dsc00152.jpg
svinghjul1.jpg
svinghjul2.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej beholder du orig. olie påfyldning..?

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej jeg kommer til at bruge en aftermarked olie påfyldning ...ellers laver jeg noget selv.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) birke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Troede at Alustødstænger var forbudt sammen med dobbelte ventilfjedre.
Er det fordi det er "Super heavy duty" at de kan klare det ??

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jo normale alu stødstænger og dobbeltfjedre er no go.
De her 3/8" SUPER-HD skulle dog være gode for 9500 omdrejninger med dobbeltfjedre og ratio rockers i følge aircooled.net ...så er der lidt at gi' af :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Vil du ha` noget imod lige forklare "aftermarked olie påfyldning" ?

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Uoriginal olie påfyldning lavet af et andet firma end VW.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Warp, hvem har du til at lave maskinarbejdet? Jeg har et svinghjul der godt kunne klare en tur magen til, bare med 60-2 tænder ;-)

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har lavet Warps svinghjul Lerup, jeg kan også lave dit hvis du ønsker det..

Gi mig evt et ring.

Mvh Spring..

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jep det er Spring der har lavet maskinarbejdet og jeg kan melde, at det virker ret overbevisende indtil videre. Jeg tilsluttede sensoren i dag og prøvede at trigge den med svinghjulet, og det virkede rigtig godt. RPM signalet står knivskarpt med en sensorafstand på ca. 1mm.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Offer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Warp,
Har du selv slebet krumtapen, eller hvor har du fået det lavet?
Hvor meget har du brugt på stumper til motoren?
MVH Offer

-------------------------------------------
årg. 78 Baybus org. Westfalia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg tænkte på om ikke du mangler en deadline på dit projekt... hvad siger du til 1. maj Hannover? Så ses vi i overhalingssporet på autobahn ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) crenne Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ser sku godt ud , det kribler helt i mine finger , vil selv bygge en 2 l maskine engang

-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Offer:
Nej det har jeg ikke haft fingre i, det er ikke noget man bare lige gør hjemme i garagen. Jeg har købt krumtappen som den er.
Jeg er ærligtalt holdt op med at holde regnskab på projektet for længe siden, men det er ikke specielt billigt at bygge type 4. (Har du spørgsmål til priser på nolge specifikke af stumperne kan du bare skrive eller ringe - 20644620 / meanbug(a)gmail.com )

Rasser:
Jeg vil gerne arbejde på at blive kørende til 1. maj, men det lykkedes kun hvis der ikke kommer for mange uforudsete problemer ...du ved jo hvordan det er. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Warp, den sensor du bruger, er det en original type4 sensor? Jeg har en (ikketlsluttet) sensor siddende samme sted på min oxyboxer, men den ligner ikke din 100%, og når ikke lige så tæt på svinghjulet. Jeg trigger pt. på et lille triggerhjul der sidder gemt bag remhjulet.

Spring: jeg skal nok sige til hvis det bliver aktuelt! Jeg har allerede en fungerende triggerløsning, men den med svinghjulet kunne måske godt komme på tale i stealth-mæssigt øjemed :-)

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com

129

Reply »

You must log in to post.