Så er det vist blevet tid til jeg starter en projekttråd for mit type 4 motorprojekt. Jeg har efterhånden gået og samlet stumper til projektet i et par år og har undervejs ændret kurs et par gange. Jeg er nu endelig nået så langt at stort set alle stumper er kommet på hylden og langt det meste af det nødvendige maskinarbejde er lavet.
Motoren bliver en 2.5L type 4 left lane cruiser, altså en motor, der kan ligge i venstre bane på autobahn dagen lang ...forhåbentligt :-)
Tanken bag projektet er at bygge en motor med følgende egenskaber:
- Maksimal kørbarhed
- Minimal service/vedligeholdelse
- Nok heste til at give kriller i maven. ;-)
Motoren kommer til at bestå af følgende stumper:
- Original krumtap slebet om til 74 mm slag
- H-profil plejlstænger med ARP2000 bolte (ca. 300g lettere pr. stk. end originale 2L plejlstænger)
- 103 mm JE stempler
- AA cylindere
- Web 86b knastaksel
- SLR ventilløftere
- 3/8" SUPER-HD alu stødstænger
- Porsche 914 2.0L topstykker portet en anelse og med dobbelt fjedre og 42mm x 36mm rustfrie ventiler
- 1 5/8" merge header i rustfri + rustfri phatboy potte
- Type 1 style køling med ekstern oliekøler
- 215 mm svinghjul med udfræsninger til crank trigger for fordelerløs tænding
- Kraftigere koblingstrykfod og std. lamel
- Jenvey spjældhuse
- Denso indsprøjtningsdyser
- Megasquirt 2 ECU for programmerbar indsprøjtning og tænding
- LC1 wideband lambdasonde fra Innovate Motorsports
...og sikkert en masse andet diller daller som jeg har glemt.
Status lige nu er at blokken er blevet boret op, toppe er fræset, har nye styr, nye SS ventiler, nye db. fjedre. Svinghjul er rettet af og fræset til 36-1 trigger, de fleste af delene er målt efter og godkendt.
Next up er afbalancering af roterende dele og sætte propper i blokken før samling af short block.
Her er et par billeder af nogle af stumperne som de ser ud p.t.
Opdateringer kommer efterhånden som projektet skrider frem.
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com