Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motorprojekt ...left lane cruiser

(permalink) Hummel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Warp. Lige et par spørgsmål til dit projekt.

Er din MS2 med Ekstra codes?

Hvorfor bruger du Hall-sensor istedet for VR ? Bedre ?

Er det LS1 tændspoler eller lignende du bruger ? Kører de med Wasted spark? Hvis ikke hvad bruger du så som Driver? og hvor for du Knast signal fra?

hvorfor opgav du med MS2 ? pga af indsprøjtnings problemmer eller andet?

Skal selv igang med en MS2 til min, dog kun til at styre tændingen i første omgang, derfor jeg spørg, du må da om nogen være lidt inde i det Megasquirt de fleste kalder L...! :)

Cool projekt håber jeg for den at se en dag.

Mvh Hummel

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tidligere kørte jeg med MS2 + extra code, senere skiftede jeg til 3.0 koden, men blev aldrig helt tilfreds.
Jeg bruger hall-sensor fordi signalet fra sådan en sensor er meget nemmere at have med at gøre og ikke nær så følsom over for støj som VR.
Nej det er LS2 spoler konfigureret som wasted spark, dog med 4 spoler i stedet for 2. (trigger 2 spoler på samme tid)
Jeg har en fuldt udbygget MS3 liggende som skal på når jeg får tid, da jeg aldrig blevet helt tilfreds med MS2. Det er ikke noget der mærkes når man kører i bilen, men i rullefeldtet var det tydeligt at der ikke var styr nok på indsprøjtningstidspunktet under dellast. For at komme ud over det kræver det sekventiel indsprøjtning som MS2 ikke tilbyder. MS2 kan være helt fin på en mere mild motor, men stort overlap på knasten giver det problemer ved lave omdrejninger og lav belastning. Ved fuld hane er der ikke noget problem. Det skal ikke lyde som MS2 ikke dur, det kører fint og sikkert bedre end mange motorer med karburator, men det kan bare blive bedre endnu når man kigger på resultaterne fra rullefeltet og specielt på tunede motorer!
Til at styre tænding er MS2 helt fint, jeg har i hvertfald ikke haft problemer på den front. Kan kun sige at de LS2 spoler rykker og giver super kraftig gnist.
Årsagen til at nogle kalder MS for lort tror jeg primært er fordi de ikke forstår at sætte det rigtigt op og få det trimmet rigtigt. Skal man have noget super nemt skal man gå en anden vej, men hvis man vil have mest "bang for the bug" vil jeg mene MS er et godt bud. Den kan stort set alt, men det er ikke altid nemt. For at få det til at spille 120% skal der både tålmodighed og erfaring til.
At styre tænding alene burde ikke være det store problem, det er ret simpelt.
Skulle jeg starte fra bunden i dag havde jeg haft svært ved at vælge hvilken hest jeg skulle satse på, men nu har jeg efterhånden brugt nogle år på MS og fået godt styr på det så det giver ikke mening for mig at skifte til VEMS eller andet. Men der er helt sikkert andre alternativer, men vil påstå at MS er den billigste og mest fleksible.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Herligt. Takker ! Held og lykke med MS3

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Så er det vist på tide med en opdatering igen. Efter halvandet år på hylden har jeg nu endelig fået monteret MS3 i bilen og konfigureret boksen til at køre fuld sekventiel indsprøjtning. For at kunne gøre det er det nødvendigt at montere en knastføler hvilket er lidt bøvlet. Jeg har modificeret en strømfordeler fra en CU motor som kørte med elektronisk tænding og derfor har en hall sensor i fordeleren i stedet for platiner. Det er ikke den kønneste løsning, men nemt at lave for at se om det virker efter hensigten. Laver nok en mere elegant løsning senere.
Motoren startede i første forsøg efter "operationen" (lidt mod forventning) og alle signaler ser ud som de skal. Det første jeg bemærkede var at jeg skulle reducere mængden af benzin med ca. 20% i tomgang for at få motoren til at gå bedst, så indtil videre virker det lovende.
Jeg har ikke været ude at køre motoren ind endnu da jeg venter på en ny lambdasonde som kommer om et par dage.

Næste trin er at finde det optimale indsprøjtningstidspunkt og få benzin mappet kørt ind.
(Hvis der er nogen der ved noget om hvordan det optimale indsprøjtningstidspunkt kan beregnes så sig til)

20140704_172722.jpg
20140721_123351.jpg
20140721_150909.jpg
20140721_183001.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Fedt projekt.

Er selv igang med noget lignen.

Har du olie og lufttemp. Føler til motorstyringen?

Vh
Christian.

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja jeg har temperaturføler på indsugningsluften og så har jeg en føler i topstykket i stedet for olien.
Problemet med en føler i olien er at den er langsom om at blive varm/kold så min erfaring er at topstykket reagere meget hurtigere og giver et bedre billede af motorens temperatur.

Hvilken styreboks bruger du og hvad er det for en motor?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 9 years siden | | | |

God ide, det med at placer føleren i topstykket.

Jamen det er en 1700 type 4 motor. Som er bygget om oppe hos Hr Spring.
Der kommer indspøjtning på og en EMU motorstyring.

Den skal bruges i min bay.

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Cool. Jeg kender ikke styrringen, men den ser ud til at være rigtig god bang for the buck! Lav endelig en tråd om dit projekt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Håber det iorden jeg lige deler nogen billeder med dig.

Jeg har brugt en hall giver til min krumtaps.

Og har sat den foroven.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Warp.
Jeg er lidt nysgerrig Jacob, men hvordan skrider projektet frem?
Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Peter,
Lige nu står motoren faktisk på gulvet i mit værksted og er pillet ud af bilen. Det er ikke fordi den fejler noget, men havde lige brug for at lægge en anden motor i af praktiske årsager.
Overvejer p.t. hvad der skal ske med den, enten skal den i en type 1 igen eller i min splitbus eller sælges.
Hvis jeg vælger at putte den i en af mine biler igen laver jeg nok et par ændringer for at gøre det mere praktisk at servicere osv. Ting som at alle 4 tændspoler sidder på bagsiden af blæsehuset giver et clean look, men det er ret upraktisk at komme til dem når motoren er i bilen. En anden ting er placeringen af åndeboksen. Den var for det første lige det største og for det andet gjorde dens placering det desuden svært at komme om bag ved motoren og komme til spjældhusene og vakuumslanger osv. i den ene side.
Må også indrømme at jeg er lidt træt af det kabelspeedertræk, som sidder på. Det ser smart ud, men er bedst til race vil jeg mene. Vil foretrække et godt gammelt Berg træk i stedet, som giver bedre føling med speederen når man ikke skal køre med fuld hane.
En anden ting jeg overvejer er at lave den lidt mere anonym så den ikke springer så meget i øjnene og øre. Jeg vil gerne ofre et par heste på et center luftfilter for at få lidt ro (er nok blevet gammel :-) ) og så en hide-away udstødning evt. med 2 potter så den ikke sætte bilalarmer i gang når den får lidt gas. :-)
Som sagt ved jeg ikke om jeg vælger at lægge den i en bil igen og lave de ændringer jeg nævner, eller om den kommer til salg til fordel for et ny projekt, men det må tiden vise. Har ikke fået så mange kilometer på motoren siden jeg opgraderede til MS3, hvilket irriterer mig lidt, men jeg har p.t. flere biler end jeg har tid til at køre i. (eller skrue i)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ha ha, Jakob. Du er ved at blive morfar agtig, som os andre... Nu der også er kommet unger ind i billedet.

Mvh
Henrik
(som også synes luftfilter larmer på hans, og ligeskåren knasthjul er noget støjende skrammel.. :0))

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Warp.

Har du fundet en løsning med at montere en bankesensor?

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) warp Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nej det har jeg ikke rodet med da jeg ikke har haft behov for knock sensor. Det burde dog ikke være noget problem at monterer på blokken.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvor ville du placere den?
Jeg overvejer lidt det originale temp. Sensor hul der sidder bag cylinder 1.
Men det bedste havde jo været ved toppen af det ene stempel.

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn
(permalink) warp Member
Skrev for 8 years siden | | | |

De fleste sætter den på en af boltene der spænder blokken sammen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Christian Rasmussen. Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Okay. Må lige kigge på det til vinter, når motoren kommer ud.

Tak for hjælpen;)

-------------------------------------------
Bay Crossover 72.
Fyn

Reply

You must log in to post.