I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Hall sensoren er blevet flyttet så den passer til det nye triggerhjul og monteringen er også noget mere robust end den gamle, som bare var en midlertidig løsning.
Håber på at få startet motoren op igen i morgen og se om den nye crank trigger har løst problemet med viberationer omkring 5000 omdrejninger.
Hvordan gik opstarten?????
update?
Jamen der er sket en masse, men bare ikke med motoren. :-) Jeg har lige købt hus på landet så de sidste par måneder er gået med at flytte og lave de tusind ting der lige skal fikses når man overtager sådan et hus. Det er dog ved at lysne og jeg tror snart der bliver tid til at lave bil igen. Nu har jeg i hvert fald fået gode rammer til at skrue bil. Helt nyt 100 kvm. værksted med lift. :-)
Jeg nåede da at lave et par ting på motoren inden det hele pludselig gik op i huskøb. Opstarten med det nye triggerhjul gik fint og motoren springer i gang i første hug. Problemet med at sensoren overser nogle tænder på triggerhjulet var der dog stadig, Efter at have fejlsøgt noget mere blev konklusionen at sensoren af en eller anden ukendt grund ikke lever op til de specifikationer der står i databladet. Løsningen på kort sigt er at jeg har købt et 12-1 triggerhjul. På det nye hjul er tænderne 3 gange så store, hvilket skulle give mig ca. 3 gange så mange omdrejninger (ca. 15.000 rpm).
På lang sigt er jeg færdig med at bruge industrielle hallsensorer og vil i stedet montere en krumtapsensor fra en Audi A2. Den er lille og mere robust og springer helt sikkert ikke over nogen tænder.
Jeg har ikke fået monteret 12-1 triggerhjulet endnu da tiden ikke har været til det, men jeg har til gengæld fået kørt nogle kilometer i bilen og under 5.000 rmp kører den upåklageligt. Jeg synes dog den er lidt for følsom på speederen, med det kabelspeedertræk jeg har på, så jeg skal have lavet noget mere udveksling på en eller anden måde så man ikke sætter afsted med 2 sorte lakridser i hvert lyskryds ...med mindre det selvfølgelig er meningen. :-)
Har forresten også fået monteret de 440 ml RC Engineering dyser jeg købte og nu ligger duty cycle på under 80% ved fuldskrald og 3 bar benzintryk så det passer vist meget godt.
Trigger hjulet er fra Trigger-Wheels.com og passer rigtigt på en Ford trækaksel (bruges til traction control), men passer lige bag på et type 4 remhjul også.
På lang sigt er jeg færdig med at bruge industrielle hallsensorer og vil i stedet montere en krumtapsensor fra en Audi A2
har du mere om det er jo også lidt i gang :-)
Ja hvad vil du vide?
Udfordringen i mit tilfælde er at finde en sensor der er tilpas lille til den kan være mellem blokken og remhjulet og så skal den kunne holde til varmen i motorrummet.
Den sensor jeg bruger nu (Hamlin 75055)ser rigtig fin ud i specifikationen, men fungerer bare ikke optimalt i et varmt motorrum.
Den omtalte sensor fra en Audi A2 tdi er en krumtapsensor som originalt er placeret mellem svinghjul og motorblok på Audi'en og trigger på et mønster inde omkring selve krumtappen, desuden er det en hall sensor og ikke en VR sensor som de fleste andre biler bruger.
Konstruktionen på audi'en ligner meget det set-up jeg har lavet på min type 4 motor så derfor vil jeg prøve sådan en sensor på sigt.
Jeg har dog også en GT-1 sensor liggende som mange andre bruger til formålet og jeg kunne forestille mig at den også kunne fungere ret godt med mit nye 12-1 triggerhjul. Måske jeg prøver den først da den kan tage noget mere varme end Hamlin sensoren kan og så passer den også i det beslag jeg allerede har lavet.
Så er det vist tid til en lille update. Det er gået ret langsomt henover vinteren, da energien mest blev brugt på at lave bus, men her i foråret har jeg fået lavet nogle af alle de løse ender og fået fikset de sidste børnesygdomme.
Først og fremmest er tændingsudsætterne omkring 5000 rpm 100% væk, så nu trækker den hele vejen op gennem omdrejningerne. :-) Problemet blev fikset ved at ændret lidt på filtrene i MS boksen så de passer bedre til den hall sensor og triggerhjul jeg bruger. Desuden har jeg monteret et andet triggerhjul som passer meget bedre i diameter til remhjulet og flyttet hall sensoren op ovenpå blokken for at komme temperaturproblemerne til livs. Dette har gjort en kæmpe forskel og sensoren bliver nu maks. 50-60 grader uanset hvor meget prygl motoren får.
Af andre løse ender der er blevet fikset kan nævnes færdiggørelse af afdækningen i motorrummet, termostatstyret blæser på oliekøleren, luftfiltre, flytning af olietemperatursensor osv. osv.
Hvad angår indkøring af MS så er jeg vist ved at være der hvor jeg ikke får mere ud af at trimme på landevejen da motoren opfører sig rigtig pænt og AFR ligger hvor den skal, men hvis motoren kommer i et rullefelt kan der helt sikkert findes lidt mere hist og her så det håber jeg at få tid til inden så længe.
Hold kæft det ser godt ud dit motorrum Jakob, man skal lige lure lidt for at se, der er pillet :o). Cool projekt du har lavet, Thumbs up
Det ser pi... godt ud, og det motorrum ser bare super lækkert ud.
Må man være så fræk at spørge hvad stumperne efterhånden er løbet op i? Jeg tænket mest på indsprøjtningsdelen.
Hilsen Peter
Jo tak, men det skal nu siges at hvad angår udseendet er jeg ikke helt i mål endnu. Der er flere ting på motoren som stadig bærer lidt for megt præg af "R&D". Bl.a. blev åndeboksen bare flækket sammen af noget karrosseri plade jeg lige havde liggende, for at se om den indretning jeg havde tænk mig virkede efter hensigten. Den skal dog ændres lidt i formen så det bliver nemmere at komme til de 4 tændspoler, som sidder bag på blæsehuset. Desuden skal den enten laves i rustfrit eller males.
Den sorte udluftningsslange der går fra strømfordelerhullet og over bag ved blæsehuset bliver droppet til fordel for noget andet og mere diskret bag ved blæsehuset ...og sådan er der en masse småting som stadig mangler.
Hvad angår pris så er jeg ærligt talt holdt op med at holde regnskab, men har da nogenlunde overblik over hvad selve indsprøjtningen koster. Der er stumper for 18-20.000,- i indsprøjtningsdele dvs. spjældhuse, fuel rails, indsprøjtningsdyser,Megasquirt 2, ledningsnet, div. sensorer, triggerhjul, trykregulator, WB lambdasonde, relay board, tændspoler, benzinpumpe. Prisen er dog uden AN slanger og fittings som jo løber en del op hvis man vælger at gå den vej.
Hej du. Hvad var det nu for en starter du endte med at bruge. Synes nemlig også at min
911 starter har lidt svært ved det nogle gange.
Jeg endte med at bruge en Bosch SR68X. Den sidder normalt på en 930 og 911 fra 80'erne så den er lavet til at trække 3.0-3.3L
Siden jeg monterede den har jeg ikke haft problemer overhovedet. Den er dog noget større end en normal type 1 eller 911/jagtvognsstarter, men den kan lige akkurat være der på en type 1.
Ok. Takker. Og den passer uden noget skal laves om?
Hej.
Lidt sent.
Men jeg er absolut heller ikke tilhænger af det kabel speedertræk der. det skulle være så godt. Men det er en PITA at justere, og så går det ud af justering på meget få km. En tur til Østrig og tilbage igen, så er den helt gal. Og som du nævner følsomheden. Der skal vist lige et par års R&D til før det er klar til brug.
Når du kommer på rullefelt vil du nok opleve, at når i piller de filtre af, så trækker den 8-10 hk mere :-/ Det er hvertfald hvad jer ser gang på gang.
T
Brugte en halv dag på rullefeltet hos Laulund igår for at køre benzin og tænding rigtigt ind. Specielt ved lav last og i mellem området ville jeg gerne have mappet motoren bedre ind da der er rigtigt meget kørbarhed at vinde her. Det skulle dog vise sig ikke at være helt nemt at få styr på.
Af (endnu) ukendte årsager havde vi svært ved at leane benzin mappet ordenligt ud ved lav last og jo mere fortænding den fik jo værre blev det. Jeg skal lige have testet et par ting på motoren inden vi går videre med at mappe den ind på rullefelt.
Vi brugte en del tid på at rode med forskellige testere for at være sikre på at det vi målte var rigtigt og derfor nåede vi ikke at mappe noget i mellemområdet eller ved fuld gas desværre. Vi rullede dog motoren en enkelt gang ved fuld gas inden vi gik igang om morgenen for lige at få et overblik. Her gav motoren 165 hk. ved 5200 omdrejninger og 230 nm ved 4700 omdrejninger. Efter at have set kurverne og blandingen er jeg dog helt sikker på at der nok skal være 5-10% mere at hente både i moment og heste når den bliver leanet lidt ud, og så kommer den nok også til at give max effekt lidt længere ude i omdrejningerne.
Selvom vi ikke nåede ret langt og vi løb ind i nogle forhindringer er jeg ret godt tilfreds. Motoren lød sund hele vejen igennem, den blev ikke for varm og vi havde ingen mekaniske eller elektroniske problemer af nogen art.
Spændende... Jeg er ihvertfalde spændt og følger meget med i dit projekt. Det er super fedt.
Hej Jacob.
Jeg er lidt nysgerrig hvordan det skrider frem med projektet? Kommer du til Hannover i år så man kan se vidunderet?
Hilsen Peter
Jamen status er at bilen har stået hos Allan Opstrup hele vinteren pga. noget ballade med en gammel forsikringssag. Det er dog ved at være afsluttet nu så jeg snart kan komme videre. Da jeg ikke har haft bilen de sidste 5 måneder har den ikke været på rullen igen. Jeg har en sprit ny styreboks stående som skal i bilen. Det er en fuldt udbygget MS3, som kan køre fuld sekventiel indsprøjtning. Da jeg kører med en tuningsknast med stort overlap "virker" den ikke så godt ved lave omdrejninger og lav belastning hvis ikke der er 100% styr på indsprøjtningstidspunktet. Derfor skifter jeg over til sekventiel indsprøjtning for at udnytte motorens potentiale ordenligt ved lav belastning og lave omdrejninger. Hele formålet med motoren er jo max kørbarhed og fornuftig økonomi så jeg er ikke tilfreds bare med at den giver nogle heste ved fuld gas.
...og nej jeg kommer desværre ikke til Hannover i år pga. arbejde, men skal da helt sikkert ud og køre nogle kilometer i bilen i år når projektet nu endeligt er ved at være færdigt. :-)
Hej
Det speedertræk du kører med er det fra svenske logmech?
hvad er dine erfaringer med det speedertræk?
Henrik
Er du kommet videre med projektet ?
Har ikke haft så meget tid her henover sommeren, men har rodet lidt med det og sekventiel indsprøjtning er helt klart løsningen.
Håber på at få det lavet færdigt inden vinter.
@Hagen: Speeder trækket er fra Sverige, men lavet af en gut der hedder Magnus Lundgren som kører race i en blå 1303. Om han sælger til Logmech ved jeg ikke.
Ejeren af logmech er magnus lundgren's far. De laver fine stumper.
/Rolf
Jamen så giver det jo mening. :-)