Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motorprojekt ...left lane cruiser

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så kom den nye hall sensor (rart at arbejde i et firma der kan få elektronikstumper leveret fra dag til dag :-) )
Den nye sensor ser noget mere robust ud end den gamle og bliver meget nemmere at montere/justere end den gamle da den har M12 udvendig gevind.
Så vil jeg håbe den lever op til forventningen! :-)

hamlin_55075.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) ploug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er fandme fed læsning !! - glæder mig til en opstarts video

-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) Teodor Fælgen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nu kan vi snart ikke vente længere....

-------------------------------------------
Spænd hjælmen kammerat !!!
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det kan jeg snart heller ikke! ...men kæresten har fødselsdag i dag så jeg kommer ikke i garagen før i morgen. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hold den derude. Vi er mange som er så spændte at vi næsten ikke kan holde ud at være i skindet længere. Fedt projekt...

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så lykkedes det!
Efter 3-4 dage med alverdens problemer så kører motoren nu.
Her er en meget kort video (sorry for den dårlige lyd) http://www.youtube.com/user/MrWarp911?blend=2&ob=5#p/a/u/0/mxrfR96OpUY

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) vwheino Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fedt!!! fedt projekt... God læsning;-)

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu skal jeg komme og holde kameraet, så du kan give den noget GAS! ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Virkelig fedt projekt. -Bliv endelig ved med at skrive om projektets forløb.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Rasser: Det er i orden, så må du jo se at komme op af sofaen gammelfar! ;-)
@AndersHH: Jep skal nok prøve at holde tråden opdateret, under indkøringen også.

Jeg har droppet at bruge svinghjulet som trigger lige p.t. da det er for bøvlet at rode med når sensoren sidder bag blæsehuset. I stedet har jeg middelertidigt monteret et triggerhjul på remhjulet og som det ses på billedet giver det et super clean triggersignal. Når motoren først er kørt ind, og alle de værste fejl er luet ud, vil jeg nok prøve at montere sensoren på svinghjulet igen, da det er en mere clean løsning.

photo 53.jpg
photo 54.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fedt fedt, det er så super cool, det du har gang i der

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu er jeg vist efterhånden klar til at begynde at køre motoren ind og regner med at skulle ud og trille lidt i morgen. Jeg har fået lavet nogle småting, som haltede lidt, og som gerne skulle være færdige inden jeg begynder at køre alt for meget i bilen.
Det lykkedes alligevel at finde et oliefilter, der kunne være der for headeren, så nu er jeg sluppet af med de ekstra slanger og filter ude i skærmen. Jeg har også fået monteret en anden starter. Jeg har den sidste uges tid været gennem 4 forskellige startere for at finde en, der kunne drive motoren ordenligt rundt. Ikke før jeg lånte en Hi-Torque starter af Elnef begyndte der at ske noget. Men da sådan en koster et par på skallen har jeg nu i stedet monteret en starter fra en Felicia, den lader til at gøre arbejdet lige så godt som en IMI Hi-Torque starter, men koster kun en brøkdel.
Desuden har jeg fået modificeret speedertrækket så spjældhusene nu giver fuld gas når speederen er i bund, der skulle trylles en del før det spillede, men nu er det som det skal være.
Der mangler stadig lidt afdækning i motorrummet og lidt elarbejde inde jeg skal ud at køre langt, men det begynder at ligne noget nu.

photo 55.jpg
photo 56.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ser skide godt ud, dog for indviklet til jeg kan give gode råd he he
Forstår bare ikke du bruger så lang tid på at lægge den type4 i din bil, den passer jo "bare" lige i, lige på nær det, det, det, det, det og det o.s.v. he he
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det er sgu kun de 4 huller på gearkassen der passer ...hæhæ

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så kom jeg ud at køre den første tur i dag! :-D De første 2 kilometer kørte den jo som en kænguro indtil der lige kom lidt styr på benzinen i mellemområdet, men derefter gik det faktisk meget godt. Det var dog kun lige en kort tur for at se om alting var som det skulle være og jeg har nok kun fået den kørt 10% ind, men tror nok den skal blive meget kørbar når den bliver kørt helt ind. Den trækker i hvertfald som en bryggerhest på trods af den kun fik 30% gas.

Jeg fik også lige lavet en ordenlig vakuummanifold til at samle de 4 vakuumsignaler i og "glatte" dem lidt inden det samlede signal sendes ind i styreboksen.

Desværre har jeg p.t. opgivet Felicia starteren igen da den ikke laver stort nok indgreb i tænderne på svinghjulet, men i stedet gerne vil æde hjørnerne på tænderne. Måske jeg prøver at fræse lidt af anlægsfladen på starterne og give den en chance mere, men det bliver først på et senere tidspunkt, lige nu sætter jeg bare en anden starter i stedet.

photo 57.jpg
photo 58.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kæmpe respekt Jakob, og tak for snakken forleden.

Tænkte nok du nok skulle have masser af bund i din motor også

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Henrik: Ja i lige måde! Vi må lige mødes når vi begge er blevet godt kørende. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu ser det ud til at starterproblemerne endelig er løst. Jeg fik en 2 hk. 911 starter med posten i dag og den trækker motoren fint rundt som den skal og nu lyder den ikke som en skoda når den starter mere ...hæhæ
Jeg håber på at få mappet motoren lidt ind i aften.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Fik kørt lidt i bilen igår og på en halv time havde jeg justeret benzinen så meget ind at den kører ret fornuftigt. Er overrasket over hvor godt "VE Analyze Live" i Tuner Studio fungerer, den justerer benzinen lynhurtigt. Jeg måtte dog ændre noget på min opringelige air/fuel target tabel da motorens arbejdsområde lå ret højt oppe i tabellerne da den ikke laver så meget vakuum som jeg havde regnet med. Det er helt sikkert pga. knasten og de individuelle spjældhuse. Jeg har justeret på vakuumskalaen så motorens arbejdsområde nu dækker det meste af både fuel map, tændings map, og AFR map og det ser en del bedre ud nu, hvilket også burde give lidt mere kørbarhed.
Efter køreturen opdagede jeg så at jeg ikke kan slippe afsted med den lille snollede åndeboks jeg har monteret, men bliver nødt til at lave en ordenlig boks fra starten. Olien står op gennem den lille åndeboks så der er olie over alt i motorrummet. Jeg har hele tiden vidst hvordan den skal se ud, men har bare ikke lige haft tid til at lave den, men det må jeg jo så tage mig tid til alligevel når jeg kommer hjem fra Hannover.
Vi ses dernede! :-D

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Husk nu at lave en bøtte der er stor nok, og så tænke på hvad du vil bruge til at smøre lejerne med, når 3/4 dele af olien er oppe i bøtten - :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvordan gik turen derned. Tænker på km/l og motorkraft mm?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

@Frank: Jeg har lavet en boks på 1.5L og det er måske lige i underkanten, men der er ikke rigtigt plads til mere i motorrummet så jeg vil prøve den i første omgang og se hvordan det går. Er 1.5L ikke nok må jeg jo tænke mig om én gang til og finde noget mere plads til en større boks.
Det kunne være jeg skulle sætte en klar slange på siden af boksen så man kan se om der konstant står 1.5L oppe i boksen. :-)

@Peter: Turen gik fint, både derned og hjem, ca. 11 km/L ...men det var i Rassers oval :-D
Jeg vil ikke køre 1200 km. med en motor hvor olien står ud ad åndeboksen. Alle børnesygdommene skal være fikset før den skal brændes af på autobahn.

Men jeg fik meget god inspiration i Hannover, der var rigtig mange fede type 4 motorer dernede.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er da helt forståligt. Jeg er spændt på/interesseret i at høre lidt om øknomien i den, og hvordan den arbejder. Og ja der var mange fede Type4 motorere i Hannover.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så er der lidt nyt igen. Jeg har vist efterhånden fået styr på åndeboksen, den er ikke køn og bliver nok lavet lidt om til vinter, men den ser ud til at virke efter hensigten nu. Desuden har jeg monteret en svejst mølle og fikset lidt andre småting.
Jeg var ude for at køre motoren ind med full throttle i de høje omdrejninger i dag, men jeg rammer desværre 90% duty cycle allerede ved 5100 omdrejninger så mine dyser er desværre lidt for små. Jeg vil dog prøve at hæve benzintrykket for at se om jeg på den måde kan hente det sidste benzin og blive klar til Dynoday på lørdag. På sigt vil jeg nok sætte nogle større dyser i, men de er jo ikke gratis så det bliver ikke lige nu.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tænkte det lige var tid til en lille opdatering.
Jeg valgte ikke at få motoren rullet til MIB Dynodag alligevel da jeg synes der var for mange småting, der ikke helt var på plads endnu på daværende tidspunkt.
Siden Dynoday har jeg fået monteret et sæt større insprøjtningsdyser, jeg lavede en ret god handel på Ebay på et sæt nye 440 cc/min dyser fra RC Engineering, som er et sæt gode dyser til tuning. De skulle kunne følge med til ca. 285 heste ved 3 bar, så mon ikke det er nok! :-)
Løsningen med at hæve benzintrykket på de gamle dyser virkede også fint, men jeg kan ikke lide at køre helt ude på marginalerne af hvad dyserne kan klare. Desuden var de kun rated til 43 psi og jeg var helt oppe over 65 psi i benzintryk for at få nok sovs ud af dem i de høje omdrejninger. Løsningen med 440 cc/min dyser er meget mere stabil på sigt.
Den afgørende årsag til at jeg ikke fik motoren rullet til Dynoday var dog at jeg har lidt problemer med vibrationer i mit triggerhjul lige omkring 5000 omdrejninger hvilket gør at sensoren kan finde på at springe over en tand eller to ved 5000 omdrejninger hvorved styreboksen melder en fejl. Der er ingen problemer hverken under eller over 5000 rpm så det er nok noget med at jeg lige rammer en egenfrekvens som får triggerhjulet til at vibrere en smule.
Jeg har dog et par forskellige løsninger på problemet som jeg skal prøve de kommende dage. Fik bl.a. et billigt trigger hjul på Ebay den anden dag som er noget kraftigere end det nuværende.
Efter skift til større dyser skal jeg også lige have kigget på fuel mappet igen da den nogle stedet får lige rigeligt med benzin nu, men det burde hurtigt være klaret.

triggerhjul.jpg
dyser.jpg
photo jun. 11 5 43 04 e.m..jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.