Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motorprojekt ...left lane cruiser

(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej det er en Honeywell sensor. Ja det er en rigtig god placering som Jakob har fundet der.

Jakob

(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tilgiv mig min uvidenhed... jeg aner intet om type4 motorer :-) Sidder der ikke en sensor dér originalt? Eller er det kun med en wbx/oxy at man er så heldig?

Er der nogen der kan hjælpe med et link til yderligere info/dimensioner for den honeywell sensor? Det vil jo være ekstra bonus hvis den passer i det originale vw-hul der er i min motor :-)

/Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lerup:
Nej det er ikke en original sensor. Nu skriver Blob at det er en Honeywell sensor, men det er bare navnet på firmaet der laver dem. Det er en almindelig hall sensor, som giver et firkant signal som output. Når et magnetisk materiale kommer tæt på sensoren påvirkes dens magnetfelt og outputtet går lav, fjernes det magnetiske materiale går outputtet høj igen. (Se evt. mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor)
Den sensor som sidder på din vandboxer er vist bare en toppunktssensor og kan ikke bruges til at trigge tænding mig bekendt. Nogle type 4 motorer har også denne sensor, men ikke alle.
GT-1 sensoren (som honeywell sensoren rigtigt hedder) passer ikke direkte i hullet, men det kan nemt tilpasses. Her er databladet på sensoren http://www.lightflying.com.au/Stratomaster%20Manuals/GP-1%20Data%20Sheet.pdf

Jeg har også et laserskåret tandhjul til at sætte bag remhjulet på en type 4 motor, men besluttede ikke at bruge det da løsningen med at trigge på svinghjulet virker som en mere stabil og clean løsning i mine øjne.

...inden du kaster dig over en hall sensor som GT-1 så sikre dig lige at den passer til din styreboks.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Taktak, jeg er helt på det rene med principperne bag hallsensorer :-) Havde ikke engang overvejet om den sensor jeg har siddende som "blændprop" kunne bruges - gik implicit ud fra at det ikke var en option.

Hmm... kan se at GT1 sensoren er noget "grov" i opløsningen. Jeg får problemer med at klemme 60 tænder ind, hvis jeg skal overholde specifikationerne vedr tandbredde/mellemrum, og samtidigt bibeholde en nogenlunde fornuftig styrke i svinghjulet. Må se at få lavet en FEA analyse af svinghjulet ved lejlighed :-) Måske er vejen frem for mit vedkommende, at beholde den sensor jeg allerede har, da den kan se væsentligt mindre tænder (i.e. kræver ikke så stort et tandmellemrum som GT1 sensoren)- og så sætte den i en adaptor på pladsen bag svinghjulet.

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Lerup m. fl. GT1 sensoren er udmærket til 32-1 tandkreds. Men til 60-1 ville jeg osse vælge en anden type med højere opløsning. Jeg bruger nogen, som jeg har købt efter anbefaling fra "boostit.dk" Kan ikke huske navnet, men de tar 60-2 i Ø 160 mm. uden problemer, og signalet er helt skarpt, - hvertfald til 7000 omdr. jeg skal snart til at forberede en mere. Så skal jeg lige finde navnet og typen.
t

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Farmer - det lyder mægtigt, jeg hører gerne nærmere!

Warp - jeg underskylder på det groveste min lille hijacking af din udemærkede projekttråd. Det var absolut ikke meningen at det skulle gribe om sig :-)

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lerup:
Nu ved jeg ikke noget om din motor, men kan forstå at triggerhjulet er eftermonteret ...right?
Hvorfor bruger du ikke et trigger hjul med et mindre antal tænder end 60-2?
I min optik er den eneste grund til at bruge 60-2 hvis det er på en motor hvor der fra fabrikken allerede er monteret den type triggerhjul eller hvis det er den eneste type styreboksen kan forstå.
Tændingen bliver ikke mere præcis bare fordi der er flere tænder...

Lige en note ang. GT-1 sensoren: Der findes mange forskellige hall sensorer som er super hurtige osv., GT-1 er altså ikke noget vidunder på nogen måde. Jeg har bare valgt GT-1 fordi jeg lige havde én liggende på hylden og den passer fint til mit formål. Som Farmer skriver skal man jo have en der passer til det hjul den skal køre sammenmed.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du har helt ret, men desværre æder min styreboks kun 60-2 tænder :-( Det er en ældre Tec2 fra Electromotive - den har fulgt mig gennem tykt og tyndt i adskillige biler igennem 10år. Den kan det den skal, og jeg er fortrolig med den... men jeg har da overvejet at hoppe på en MS-boks, "but why fix it when it ain't broke" :-)

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

If it works don't fix it! ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Roger that !

BTW. Hvis nogen skulle stå og mangle en Tech 2 til en 6 cyl motor, har jeg en liggende, som jeg ikke får brug for alligevel. Og det er for bøvlet at konvertere den til 4 cyl.
Med manual.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er ikke den store update lige p.t. da jeg venter på at få krumtap og svinghjul tilbage fra afbalancering hvilket trækker lidt ud desværre.
Jeg fik dog lige en lille dims med posten, som skal sættes i bilen når motoren er færdig. (Se billede)
Det er et lille Air/Fuel ratio ur, som kan snakke sammen med min LC-1 wideband lambdasonde.
I mit sidste MegaSquirt projekt blev jeg lidt træt af altid at skulle have en laptop tilsluttet under kørsel for at kunne holde øje med AFR, så i dette projekt bliver der monteret et AFR gauge fast i bilen.
Det er ikke nemt at finde et AFR ur i dag, som ikke er spækket med blå dioder, kulfiber og fartstriber, men synes selv dette ur passer meget godt sammen med ældre klassisk udseende instrumenter.

afr_ur.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Warp,

Jeg skal så småt til at trække mine 2x AN-6 benzinrør og finde ud af hvor og hvordan jeg skal placere min benzinpumpe + filtre under tanken, og leder efter lidt inspiration. Har du nogle konkrete fifs til udforming af beslag, hvor der er bedst plads osv.?

Mvh Lars

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg kan ikke lige finde et billede af hvordan jeg monterede min pumpe sidste gang. Jeg brugte bare galvaniseret patentbånd og spændte pumpen fast på den vandrette "hylde" på rammehovedet lige bag forbroen (der hvor beslaget til bremseslangen også er monteret) Men pas på ikke at klemme for meget på pumpen da den er ret blød og ikke kan køre rundt hvis den får buler. Jeg havde også en tyk blød gummi-fætter udenom pumpen for at dæmpe viberationer og undgå patentbåndet lavede buler i pumpen.
Det var så en beskrivelse af hvordan jeg lavede på den sidste motor, men til min nye motor bliver det lavet noget anderledes da der kommer en lavtryks fødepumpe ind i systemet for at undgå starvation (ved ikke lige hvad det hedder på dansk) og derved ustabilt benzintryk. Tror pumperne (en lavtryks og en højtryks) bliver placeret under grisekassen denne gang i stedet, men dette er kun muligt pga. fødepumpen. Hvis du kun bruger én højtrykspumpe SKAL den sidde så tæt på tanken som muligt og med stor diameter på føde slangen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok... har overvejet "hylden", men er gået lidt væk fra det igen da jeg synes der samler sig en del skidt dér. Overvejer et beslag så jeg kan montere pumpen lidt længere oppe mod bunden af tanken.

Hvilken lavtrykspumpe bruger du?

-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja jo tættere på tanken jo bedre. Det kan også være jeg nøjes med én højtrykspumpe og så i stedet montere den HELT oppe under bunden på tanken.
Jeg havde tænkt mig at bruge en Bosch pumpe jeg har liggende på hylden.

Min erfaring er at det ikke er et problem med skidt på "hylden", men det kan jo godt være du kører nogle andre steder end mig. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) schultze Member
Skrev for 14 years siden | | | |

dit projekt ser rigtigt godt ud og har et par spørgsmål til tænding, hvilken styreboks har du tænkt at bruge, og om du evt har en hjemmeside hvor monteringen er beskrevet altså mere med ledninger, indstilling, tilkobling af labtop osv. faktisk lidt alt inden for opbygning af ekstern motorstyring.
Grunden til at jeg spørger er at jeg har en alfa 33 motor liggende som jeg har en ide om skal ombygges med anden motorstyring (er også med indsprøjtning) og MÅSKE turbo.

-------------------------------------------
vw type årg 62 og 70, vw typ 3 notchback årg 63, vw t1 tanzania bus årg 62
Tlf. 28937238
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tror det er nævnt tidligere, men det er en MegaSquirt 2 styreboks jeg bruger. Du kan finde svar på næsten alle dine spørgsmål om boksen på http://www.megamanual.com/ms2/
...og ellers er der også http://www.msextra.com som er et forum for MSII extra.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lad være med at gøre det mere kompliceret end nødvendigt.
Mange biler har en fødepumpe. Men det er som oftest fordi bilfabrikken har udviklet videre på en gammel model. Så bruger man en fødepumpe, et reservoir med returløb til tanken. Så suger trykpumpen af dette reservoir og returnerer hertil også.
Men hvis der frit løb med en, typisk 12mm slange, ned på hylden på rammehovedet, til en trykpumpe tror jeg ikke det bliver et problem. Jo måske til baneløb med næsten tom tank. Men der bliver mange slanger og dimser og vattamponer til en gadebil.
Pumperne kan købes i Biltema.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Her vil jeg godt være uenig Frank.
Problemet ved kun at have én højtrykspumpe under tanker er at det tryk pumpen fødes med er proportionalt med mængden af benzin i tanken hvilket gør at fødetrykket variere og når tanken er ved at være tom og så får pumpen noglegange ikke nok benzin.
Det er ikke kun til banerace. Jeg kunne selv se det helt tydeligt på benzintrykket når tanken var ved at være tom da jeg kørte med indsprøjtning. Jeg laver det kun om fordi erfaringen siger mig det giver problemer. (og efterfølgende har fundet ud af at det er et ret typisk problem, men mange er bare ikke klar over det)
Bilfabrikanterne har løst problemet ved at sætte pumpen nede i selve benzintanken så pumpen derved altid har nok benzin at suge af. (det er ikke tilfældigt at næsten alle nyere biler kører med internpumpe)
Der er ikke noget hokus pokus i det ...bare simpel fysik

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Heey.
Nu er du snart klar til WARP speed ;-) Din krumtap er klar. Den blir sendt på mandag.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det lyder godt! Så kommer der endeligt snart til at ske noget igen. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad så når reservoiret sidder i samme højde som trykpumpen. Så er der da vel heller ikke noget fødetryk. Reservoiret har blot returløb til tanken ?
En gammel Polo har blot en 40cm lang 12mm slange fra reservoiret og ind i enden af trykpumpen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg skal vist lige være helt med på hvordan systemet ser ud i en polo.
Går returløbet fra trykregulatoren til tanken eller reservoiret? Sidder reservoiret lavere end tanken er i samme højde? Er det monopoint hvor der kun køres med 1 bar i benzintryk eller multipoint hvor der er 3 bars benzintryk?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

På bagvangen, over tankniveau, sidder der et reservoir. Lidt større end en tokreds bremsevæskebeholder på en bobbel. Det holdes hele fyldt op af en fødepumpe i tanken, med returløb til tanken. Det cirkulerer bare. Ingen tryk.
I enden af reservoiret er der en 12mm studs med en slange der slår et sving og ind i pumpen. Trykregulator oppe på motoren, i fuelrailen, et godt dansk ord. Og retur til reservoiret. 3bar, multipoint. Der opbygges ikke noget tryk i reservoiret. Der er hele tiden en 8mm slange retur til tanken. Men trykpumpen skal selv suge igennem en 40 cm slange der ligger vandret.
Derfor tror jeg også sagtens man kan køre med pumpen under tanken på en bobbel. Men til baneløb, hvor benzinen kan skvulpe væk, går det nok ikke.
Jeg har i øvrigt gjort det på to biler med CBs indsprøjtning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er heller ikke et højt fødetryk jeg er ude efter, men bare en konstant tilførsel til højtrukspumpen uden for store variationer.
Det system du beskriver er jo præcist det jeg også er ude efter ...en konstant tilførsel uden variationer i tryk/flow.
Eftersom VW har både reservoir og fødepumpe i benzinsystemet på Poloen lader der jo til at være noget om snakken ...altså at én ekstern pumper ikke er tilstrækkeligt.

Det system jeg beskriver jeg vil lave med en ekstra fødepumpe giver ikke et noget stort tryk på indløbssiden af højtrykspumpen (måske 3-4 psi hvilket jo ikke er ret meget). Derimod sikre det et konstant flow i tilførslen fordi trykket er konstant. (præcis som systemet i poloen)

Lige en note:
Jeg siger ikke at det ikke kan fungere med kun én pumpe for det kan det godt, jeg har jo selv kørt med det. Der er bare situationer hvor det kan give problemer.
En ting som en benzintryksregulator af en ordenlig kvalitet er et langt vigtigere sted at starte, men det er ikke det eneste der skal til for at sikre et stabilt benzintryk.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.