Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Rep. af giver til tankmåler på 1303

Tags:
No tags yet.

(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har lige siden jeg købte min 1303 haft problemer med tankmålingen. Når jeg tankt helt op viste uret knap fuld tank, og når tanken nærmede sig tom viste uret stadig ¼ fuld. Jeg har haft den glæde, 2 gange at kunne undre mig over, at bilen ikke ville starte, når jeg skulle hjemmefra – uret viste stadig, at der var benzin til stede i tanken. Men ak nej lo---t var kørt tør, da jeg nåede min indkørsel. I alt 3 gange kørt tør i sidste sæson – surt.

Nu skulle det være – rode på VW–Nettet for gode råd – modstand i tankenhed osv.
Giveren viste 10,7 Ohm. ved fuld tank og det skulle være nogenlunde ok, men ved tom tank viste giveren kun 36 Ohm, som jo bestemt ikke er i nærheden af de ca. 75 Ohm som den burde vise.

Giveren var altså syg – hvad så. Her trådte min medfødte fynske nærighed og mine tyske gener fra mine forfædre i funktion.

1. Jeg rensede spolen, akselen hvor kobbertråden går til stel og selve
”glideren” med vatpinde dyppet i 32 procent eddikesyre. Kraftig og megen
rensning.

2. Efterskyllede med vand.

3. Blæste ren med trykluft

4. Fik ændret – bøjet – kobberglideren en smule, så den fik en lidt anden
bane.

Herefter ny måling. Tom tank. 74,8 Ohm. og fuld tank 10,8 Ohm.
Så nu burde den være ok igen.

Jeg kunne heller ikke forstå at vore venner hos VDO havde lavet noget klamp, som ikke engang kunne i mere end 40 år.

ct 005.jpg
ct 004.jpg
ct 002.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Cool at det kunne lade sig gøre at lave giveren. Skal selv i gang på min cab. Da jeg købte den kunne hverken vise helt fuld eller tom. Benzinuret var dårligt, det har jeg lavet, men fandt som dig ud af på den hårde måde., at den stadig ikke kunne vise under 1/4 tank selv om uret var ok.

(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

God arbejdslyst Henrik.
Når det kunne lykkedes for mig - så burde også kunne lykkedes for andre - der findes sikkert mange hurtigere hjul i gearkassen end mig. Stort smil.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Godt initiativ.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mange tak Frank.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så er giveren monteret i tanken, tanken puttet i hullet igen og - - - "Tomtankprøven" udført og nålen kom stille og roligt ud fra venstre og parkerede sig ved TOM TANK.
Jeg tror godt jeg kan konkludere, at dette er vejen for fattigrøve og nærige gamle mænd (tænker på mig selv). Glæder mig til at hælde benzin på tanken igen.

Undskyld til vore sonsore !!

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så er 5 liters prøven også udført og det ser ganske fornuftigt ud.

ct 007.jpg
ct 008.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) bobbelmedklud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

super indlæg, jeg har lige et supplerende spørgsmål, jeg har også haft min giver ude og renset, dog er det ikke helt i orden endnu, men jeg tror det er messingskruerne bag på uret, den flytter sig i hvert fald når man banker på det.
Men mit egentlige spørgsmål går på om du kunne få giveren ud og ind uden at løsne tanken, for jeg havde store problmemer med at få den i igen... nogle tips?

-------------------------------------------
vejr uden nedbør er VW-vejr
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du skal drejer giveren lidt mod høre mener jeg det er og holde de 2 "bolde" ned ad, der er nogle skvulpeplader i tanken, den ellers vil gå i mod. Så får du den ned i hullet og kan dreje den på plads mod venstre.

Keine hexerei, nur behändichkeit

Køb en ny pakning og sæt i inden du samler. Der findes en illustration i rep hånd bog, måske nogle har den som pdf og kan ligge ind.

Det med messingskruer er da noget nemmer at checke på en 02, kan du ikke komme til det ude fra baggagerummet? og også få giveren ud uden at skulle løfte tanken op.

(permalink) bobbelmedklud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo, jeg kan godt komme til ude fra bagagerummet, men jeg havde store problemer med at få giveren på plads, selv og jeg maggede meget frem og tilbage, det er jo skvulpepladerne som er i vejen... tak for svar.

-------------------------------------------
vejr uden nedbør er VW-vejr
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg skal indrømme, at da min tank var tom, så kiggede jeg lidt på den plads der var til rådighed mellem giveren og "huset" til visker motoren (1303) og blev enig med mig selv om, at det var nemmere, at fjerne de 4 skruer, som holder tanken på plads - løsne slangen ved benzinpåfyldningen og så pille tanken ud.
Herefter var opgaven ret enkel.
Hvis man måler modstanden, som er til stede i hver yderstilling og modstanden ligger på henholdsvis ca. 10 - 11 Ohm og 75 Ohm den modsatte yderstilling, så skulle giveren være ok.

img017.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja TK, men en 02 har mere plads grundet den flade forrude. Der er ikke den "kasse" til visker som 03 har. Skidt nu med det. Og det var lige præcis den illustration jeg mente du har sat på

(permalink) bobbelmedklud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nej, Henrik det er rigtigt, men der er så til gengæld kassen med blæseren, men den er nu nem og tage af (3 skr.) og så tror jeg det er nemmere, men det er rigtig TK at det jo heller ikke er så slemt at løsne tanken. Det bliver nok nødvendigt, jeg målte 13,5 Ohm med næsten fuld tank, og har efterspændt messingskruerne. det er muligvis noget med instrumentet, er det ikke noget med at der sidder en lille spole som gerne skulle blive varm?

-------------------------------------------
vejr uden nedbør er VW-vejr
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tror, at du bør prøve om du kan ændre en smule på den glider, som bevæger sig hen over kobbertråden (spolen)
Jeg satte forsigtigt en meget tynd skruetrækker ind mellem det tynde blad på glideren og spolesiden. Herefter pressede jeg forsigtigt på det tynde blad - fladt instrument ind mellem oversiden af bladet med modhold i selve "kassen"
Jeg prøver, at tegne det jeg gjorde - så er det nok lidt nemmere at forklare.
Du må vente en god times tid på skitsen
Mvh.
TK

Der skal ikke sparet på eddikesyren - godt med vand og forsigtig blæs
Prøv at bevæge bladet over spolen en hel del gange medens der er eddikesyre på både tap og spole.
Jeg målte modstanden inden jeg monterede giveren igen

img018.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lige den sidste opfølgning på denne tråd her, hvor sæsonen er godt igang.
Nu efter 3 opfyldninger af tanken kan jeg konstatere, at nålen lige knap kommer helt op ved fuld tank - men når brændstoffet forbruges følger nålen fint med og ved mærket for reserve beholdning passer mængden fint med det, som står i instruktions bogen og når nålen siger NÆSTEN tom tank, ja så er tanken faktisk også næsten tom. Det er nok det vigtigste, så man undgår at køre tør.
Resultatet er efter min mening godkendt.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Super, jeg kaster mig over min giver i morgen og håber jeg kan opnå samme resultat :-)

Tak for god inspiration!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) TK Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det var så lidt - det er det mindste man kan gøre når man får en ide og samtidig har fået stor hjælp af andre på dette forum

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) HNC Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lige en lille opdatering på denne tråd. Jeg har omsider også fået renset og justeret min og det ser formidabelt ud. Nålen kommer helt i top ved flyderen i øverste position, og står på tom tank når flyderen er i bund. Fantastisk!

Jeg nåede dog aldrig at få brugt det indkøbte eddikesyre, for det viste sig at den orange cillit bang havde samme effekt ;-) Så eddikesyren kom i kaffemaskinen i stedet for.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Super godt at høre.
Må desværre indrømme at knolden her kørte tør 400 m. fra garagen den 15. marts.
Tankmåleren viste tom, men jeg troede ikke på den. FLOVT

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021

Reply

You must log in to post.