Jeg har lige siden jeg købte min 1303 haft problemer med tankmålingen. Når jeg tankt helt op viste uret knap fuld tank, og når tanken nærmede sig tom viste uret stadig ¼ fuld. Jeg har haft den glæde, 2 gange at kunne undre mig over, at bilen ikke ville starte, når jeg skulle hjemmefra – uret viste stadig, at der var benzin til stede i tanken. Men ak nej lo---t var kørt tør, da jeg nåede min indkørsel. I alt 3 gange kørt tør i sidste sæson – surt.
Nu skulle det være – rode på VW–Nettet for gode råd – modstand i tankenhed osv.
Giveren viste 10,7 Ohm. ved fuld tank og det skulle være nogenlunde ok, men ved tom tank viste giveren kun 36 Ohm, som jo bestemt ikke er i nærheden af de ca. 75 Ohm som den burde vise.
Giveren var altså syg – hvad så. Her trådte min medfødte fynske nærighed og mine tyske gener fra mine forfædre i funktion.
1. Jeg rensede spolen, akselen hvor kobbertråden går til stel og selve
”glideren” med vatpinde dyppet i 32 procent eddikesyre. Kraftig og megen
rensning.
2. Efterskyllede med vand.
3. Blæste ren med trykluft
4. Fik ændret – bøjet – kobberglideren en smule, så den fik en lidt anden
bane.
Herefter ny måling. Tom tank. 74,8 Ohm. og fuld tank 10,8 Ohm.
Så nu burde den være ok igen.
Jeg kunne heller ikke forstå at vore venner hos VDO havde lavet noget klamp, som ikke engang kunne i mere end 40 år.
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021