Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Søger en gearkasse m. navreduktioner (splitbus)

Tags:
No tags yet.

(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg mangler en org. gearkasse med reduktionsgear til en splitbus, som er i ok stand.
Helst en sen model 1964-67 til 200mm svinghjul.

Send en sms med hvad du har og en pris... på 50 50 97 67

Helst på Sjælland.

Mvh Michael

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) FrostyRacing Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Michael finder du ikke noget på Sjælland har jeg bremser komplette og reduktions boxe fra Bella Bussen årg. 1967 med lav km.
HILSEN Per

-------------------------------------------
http://www.aircooled.dk
Er fra AA
(permalink) visti Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg mener LupoJesper har en til 1600,-

-------------------------------------------
Heavy Metal, Nogle Høre Det... Mens vi Andre Køre Det"
Aalborg - Flat IIII Garage
60664489 - Vis
(permalink) retrosmed Member
Skrev for 11 years siden | | | |

har en !
men ved ikke årgang.den er uden bremser men ellers hel

ring mig for info
retro

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tror jeg har fundet en der er i fin stand...
Mvh Michael

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) Genau Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Navreduktion, endelig en i normal højde. hihi

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

en 67er har rygte for at være radikalt mere slidstærk i boxe med mere end de ældre modeller - bare lige en bi info.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for info. Ib (det var jeg ikke klar over) Jeg har nu tre dårlige gearkasser liggende, så har tænkt på at prøve at finde det værktøj ,man skal bruge for for at samle en gearkasse ud af de bedste dele fra de tre.
Ib er det muligt at mont. navreduktionerne på en type 1 gearkasse, hvis man vender kronhjulet(bytter side) og hvilken gearkasse har samme gearing (1200-1300-1500)som bus gearkassen uden reduktionsgearérne ?
Hvor finder man de blå danske reprationsbøger til splitbus (gearkasse)?
Mvh. Michael Lillebror

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har lidt info på sen splitbus med stor bolt (64-67), ser lige om ikke jeg kan finde det.

Det er 64-67 der har den højeste gearing - big nut tranny som de kalder det på den anden side af atlanten. Har aldrig hørt om at 67 skulle være speciel, men måske....

Selv om du vender kron/spidshjulet, så er gearingen ikke identisk med type 1, men mener at 64-67 har 4.12 kron/spidshjul ( som 1500 type1), men som så selvfølgelig bliver reduceret ned i reduktionsboksene.

Hvad med at montere type 1 IRS undervogn på den, og så en std. 1200 IRS type 1 gearkasse (Så er gearingen nogenlunde identisk med tilsvarende 64-67 bus). Eller 1500 hvis du virkelig vil gøre noget ved gearingen...
Hvis du vælger IRS, så høster du jo både fordelen af at få markant lavere støjniveau i kabinen, og mere moderne køreegenskaber. Du kan jo stadig beholde den i nogenlunde std. højde og 5x205 boltmønster.
Bare en tanke....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå jeg har fundet de sider der viser gearingerne..

Min manual dækker 63-67 står der på den.... meeeeen er nu ikke helt sikker på det er rigtigt, nogle af tallene herunder mistænker jeg gælder for de ældre 1200 busser. Men jeg tror du kan regne med at de type 2 reduktionsgearkasser med stor møtrik (46mm), er type 2 1500 gearkasser (4.12x0.82.1.26)

Lidt udregninger:
Type 2 1500 = 4.12 x 0.82 x 1.26 = 4.25 total gearing

Type 1 1200 IRS = 4.37 x 0.93 = 4.05 total gearing

Type 2 1200 = 4.12 x0.82 x 1.39 = 4.69 total gearing

Jeg tør slet ikke lave udregningen på den der Type 2 1200 - 1 Ton model.... puha den er lavt gearet! :-)
.

Du får en lidt højere gearing med en 1200 type1 IRS gearkasse ( i forhold til type 2 1500 64-67)

Hvis du vælger at bruge en 1200 svingaksel gearkasse og så vende kron/spidshjulet, og så anvende aksler og reduktionsgear fra en 64-67 bus, så får du en gearing der hedder:
4.37 x 0.93 x 1.26 = 5.12 total gearing.... (på ingen måde noget jeg ville anbefale :-))

Selvom du gik op og fandt en 1500 type 1 gearkasse (+red. bus gear) så ville det stadig ende ud med at være lavere gearet end en std. 64-67 bus:
4.12 x 0.89 x 1.26 = 4.62

Håber du kan bruge det til noget
Rasmus

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak.. det er en super måde du har forklaret det på, havde håbet man kunne bruge en std. type gearkasse , men den må sku ikke blive gearet lavere end org. ,så render den livet ud af sig. Jeg vil prøve at holde den så org. som muligt, så Irs bliver ikke en mulighed, også selvom jeg godt ved at den ikke er ødelagt og den bare kan skrues retur. Du må ikke tro, at jeg er en af dem der ikke er til ombyggede biler, men min camper står næsten 100 procent org. og det vil helst ikke lave om på.
Jeg har købt en anden gearkasse idag, og har her til aften afmont. motor/gear ,så nu er det bare at vende skralden og skrue den rigtige vej igen,
Håber at denne gearkasse så virker .
/Michael

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg kan sagtens følge dig i at du vil holde den org. når nu resten er så fint org. - Det har bestemt også sin charme.

Den er også ok gearet sådan en 64-67 bus gearkasse, det føles faktisk ok at køre med. Jeg kan da huske at jeg havde min oppe at gå 115 ifølge gps´en, med en std. 1600 motor. Landevejskørsel føltes også ganske ok, men er du sindsyg den larmede helt vildt fra gearkasse og reduktionsgearene - helt vildt! Den var tydeligvis meget slidt. Jeg valgte at skifte til IRS, men jeg ville jo også ha den sænket samtidig, så der var valget lidt nemmere.
Jeg har dog gemt den gamle org. gearkasse til når nu engang den skal bygges tilbage igen :-)

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kim Rimer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej og undskyld jeg bryder ind i dette super seriøse indlæg.
Rasser tror jeg er i samme situation som Michael med indlægget her, dvs. har en 64-67 bus gearkasse i ukendt stand, og ønsker den original og i god stand inden maling mm.
- Er der nogen sikker måde at se på gearkasse og reduktions bokse, "at det er noget/meget slidt"?
- Udover lejer vil der være tydelige indikeringer på "slidte tandhjul" mm.?
- Kan det lade sig gøre at renovere en standard 64-67 bus gearkasse, dvs. finde delene/købe de rette dele, og måske for få tusind kr.?
- Er det her at man skal bruge meget orig. VW special værktøj? eller kan man klare sig med traditionelle aftrækkere/presser/gas-ilt.... og sidder det meste med Not/ stiftede eller hvordan ?

Kim Rimer.

-------------------------------------------
Mobil: 92441400
Mail: KRA@kawasakirobot.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Rasser - det var det der "big nut tranny" jeg havde i tankerne - også har jeg læst at 67 only havde reduktiongear med en hårde legering, har dog dobbeltchecket det i mit reservedelskatalog nu, og der er kun et reservedelsnummer som er opdateret med kuglepen mange steder - så mon dog.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) FrostyRacing Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Michael, har du fundet det du mangler?
Ellers http://vwnettet.dk/topic/186418

Hilsen Per

-------------------------------------------
http://www.aircooled.dk
Er fra AA
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Per .. håber at den gearkasse jeg er ved at mont. virker som den skal, for ellers står jeg igen og mangler en. Den skulle være afmont. fordi man ville lave om til IRS, og ikke fejle noget. Er ved at være træt af at afmont,/mont. bremser, motor og gear.
Men ellers har jeg dig i tankerne.

Mvh. Michael Lillebror

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har du snakket med doktor T. Michael.

Kim, jeg har 2 afskårne reduktionsbokse med næsten nye lejer, dækplader osv. til salg
Efter udskiftning af alle lejer i reduktionsboksene, så viste det sig at selve gearkasse var dårlig. Så nu konverterer vi til irs med bay dele.
Og min makker kan godt lide at køre fuld skrald på motorvejen, så er det bedre med irs.

Det løb i 2-3k med de lejer.
Tror godt min makker vil sælge det hele for 1k.
Det har max kørt 1000km

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er ikke reduktionsbokse der er mit problem ,men selve gearkasserne.Jeg har 3 sæt (6stk) reduktionsbokse som kører fint,men som sidder på 3 dårlige gearkasser.
Så dem mangler jeg ikke.
Mvh Michael

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nope, det ved jeg godt Michael.
Tilbuddet var til Kim Rimer mv

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) kentfp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der nogen af jer der har ekstra bærearme liggende til reduktionsbokse?

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Sorry.. var ikke lige vågen ;-)

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767

Reply

You must log in to post.