Du tænker i helt forkerte baner når nu du gerne vil køre med en modificeret std karburator. (Men du er ikke den første) En w110 er alt for skrap til sådan en, især hvis du påtænker at øge momentet i bunden, og 1,25 vipper ovenpå, så går det helt galt.
Hvis du sætter de to ombygninger overfor hinanden, vil langslags motoren stadig blive den dyreste, fordi du jo skal ud at købe en krumtap. Dernæst skal du have lavet afstandsringe under cylindere plus det løse. (Forstå mig ret, jeg er helt pjattet med ministrokere, bare ikke i den opsætning du er igang med. Der er den mere almindelige "big bore" løsning mere cost effektive.) Desuden er det ikke "bare lige" at skulle tilpasse std stempler til 76 mm slag, så de går fri af krumtappen. Maskinarbejdet på blokken er ikke noget problem. Det kan jeg klare, eller hvis det er nemmere for dig, GetBackOnTrack i Århus.
Jeg har opsætninger både til super torque og til lidt rappere motortyper, også med std karburator.
En af de ting jeg har fundet ud af er, at disse opsætnnger er ret følsomme overfor en korrekt kombination. "En" opsætning kan køre ganske udmærket, set fra en lægmands synspunkt, mens en "anden" tilsvarende opsætning men med et andet knastfabrikat i sammegruppe, kan gå som en skoldet trold. - Kunsten er, at kombinere knastaksel, topstykke bearbejdning og kompressionsforhold, sådan lidt firkantet sagt. Jeg skal ikke påstå, at jeg har fundet de vises sten, men jeg har hvertfald fået barberet de knapt så effektive kombinationer fra.
Til illustration kan jeg fortælle at min 70 hk std plus 1600 motor opsætning trækker mellem 137 og 140 Nm moment v. 3100 omdr. Men den trækker mere end 120 NM fra 2100 til 4000 omdr. og den rykker helt rent fra 1200 omdr i 3. gear og 1300 i 4. på en "S" gearkasse. Den går fra 30 km/t til 120 km/t i 3. gear på ca. 30 sek i en 1303. Se det er brugbart moment. ;-)
Nå, det var et sidespring. Men jeg har delene du skal bruge, uanset om du vælger moment- eller den lidt kvikkere løsning, med undtagelse af cylindersættet. Men der kommer nye i februar.
Og HUSK SÅ at få skidtet afbalanceret!!! inden du samler.
T