Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål til renovering af DP AD motor,

(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Min idé til opbygningen:
Kontravægtet krumtap 74/76mm slaglængde (jeg vil prøve med forøget slaglængde i stedet for større cylindre, pga køling)
Lettet svinghjul
Standard 1600ccm cylinder/stempel sæt
Standard knast (hvis ikke der er forslag til andet)
Renovering af topstykker (Portning af DP topstykker (måske jeg køber mig til denne ydelse, hvad er prisen)nye ventiler og styr)
CP på ca. 8-1.
28mm venturi i 34 PICT carb (omdysning)
Performance centerstykke til carb.
nye varmekasser med forøget udstødningsdiameter.
Performance udstødning (hvilken?)

Dette forum er jo en vidensbank som jeg her vil involvere i mine overvejelser.
Jeg har ikke renoveret VW-motorer siden 1979. Der er nok gået meget i glemmebogen samt kommet meget nyt siden.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Som altid vil jeg foreslå at du vælger at køre med to karburatorer. Sammen med en tarmslyngsudstødning vil det være de billigste HK. Også når du alligevel tuner ville alt andet være spild af 10-15 HK. ellers er dine større varmekasser også spild.
Jeg har i øvrigt at sæt originale 1600 cyl, med stempler der er pillet af en ny original motor fordi de er med hule stempler. Hvis man drejede lidt af toppen på stemplerne ville de blive gode i en motor med længere slaglængde.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank,
Jeg vil gerne bibeholde det orginale look så lang hen af vejen det lader sig gøre, derfor vil jeg bibeholde den orginale karb.
Hvilken tarmslyngsudstødning vil gå godt med varmekasserne, uden vognen kommer til at larme som en F-16?
Og hvad er prisen for dit 1600 cylinder kit?
Motoren skal gerne sejtrække fra lave omdrejninger. Jeg skal ikke køre stærkt, bare komme godt fra land og kunne overhale søndagsbilisterne over en kort strækning;-)

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Std karb er fint, sålænge man bygger efterfølgende.
En motor af den type som du refererer til er ikke nødvendigvis en god løsning. Denne type motorer "virker" faktisk bedre med std slag og mere boring, (feks 90,5 mm)
En anderledes knastaksel er et must efter min smag. Ellers blir motoren for "doven".
Bearbejdning af toppe og endestykker er også ret væsentlig.

Der er ingen grund til større varmekasser eller dia. udst. de originale er rigeligt fine til formålet, sammen med feks ovennævnte 1 3/8 header eller en std plus udst eller en VS afh. af pengepung og temperament.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

800 for sættet

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank,
Angående hule stempler; var de ikke beregnet på lande hvor oktantallet ikke ver tilstrækkelig?
Hvis det ender med udskiftning af krumtap er jeg køber, det ved jeg om en uges tid.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Farmer,
Vil det være OK med en ENGLE 110 knast? og hvad med 1.25/1 nikketøj, kan det gå sammen
Hvis jeg tænker lidt økonomisk og sætter de to ting over for hinanden:
Ny krumtap 74/76mm slag
Cylinder/stempelsæt standard
KONTRA
Opboring af motorblok
tilpasning af topstykker til oversize cylindre
Cylinder/stempelsæt 90.5mm

jeg har ikke et maskinværksted til rådighed, så noget af arbejdet skal tilkøbes.

Har du stumper liggende der passer ind i mit projekt?

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du tænker i helt forkerte baner når nu du gerne vil køre med en modificeret std karburator. (Men du er ikke den første) En w110 er alt for skrap til sådan en, især hvis du påtænker at øge momentet i bunden, og 1,25 vipper ovenpå, så går det helt galt.
Hvis du sætter de to ombygninger overfor hinanden, vil langslags motoren stadig blive den dyreste, fordi du jo skal ud at købe en krumtap. Dernæst skal du have lavet afstandsringe under cylindere plus det løse. (Forstå mig ret, jeg er helt pjattet med ministrokere, bare ikke i den opsætning du er igang med. Der er den mere almindelige "big bore" løsning mere cost effektive.) Desuden er det ikke "bare lige" at skulle tilpasse std stempler til 76 mm slag, så de går fri af krumtappen. Maskinarbejdet på blokken er ikke noget problem. Det kan jeg klare, eller hvis det er nemmere for dig, GetBackOnTrack i Århus.

Jeg har opsætninger både til super torque og til lidt rappere motortyper, også med std karburator.
En af de ting jeg har fundet ud af er, at disse opsætnnger er ret følsomme overfor en korrekt kombination. "En" opsætning kan køre ganske udmærket, set fra en lægmands synspunkt, mens en "anden" tilsvarende opsætning men med et andet knastfabrikat i sammegruppe, kan gå som en skoldet trold. - Kunsten er, at kombinere knastaksel, topstykke bearbejdning og kompressionsforhold, sådan lidt firkantet sagt. Jeg skal ikke påstå, at jeg har fundet de vises sten, men jeg har hvertfald fået barberet de knapt så effektive kombinationer fra.

Til illustration kan jeg fortælle at min 70 hk std plus 1600 motor opsætning trækker mellem 137 og 140 Nm moment v. 3100 omdr. Men den trækker mere end 120 NM fra 2100 til 4000 omdr. og den rykker helt rent fra 1200 omdr i 3. gear og 1300 i 4. på en "S" gearkasse. Den går fra 30 km/t til 120 km/t i 3. gear på ca. 30 sek i en 1303. Se det er brugbart moment. ;-)

Nå, det var et sidespring. Men jeg har delene du skal bruge, uanset om du vælger moment- eller den lidt kvikkere løsning, med undtagelse af cylindersættet. Men der kommer nye i februar.
Og HUSK SÅ at få skidtet afbalanceret!!! inden du samler.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak fordi du deler ud af din viden og dine erfaringer Farmer. jeg føler mig meget oplyst.
Jeg vil ikke udelukke en to-carb. løsning på sigt som Frank forslår. Det kunne jo være man blev fulstændig opslugt.

Er du interesseret i at sende mig en mail med forslag til stumper og pris evt:
Knast
Oliepumpe
Extern olieffilter
Indsugningsmanifold, center carb. stor diameter
Venturi 28 mm til PICT 34 carb.
Dyser
Cylindersæt 90,5
Maskinarbejde
Vippetøj
Pakningssæt
Kobling
Elektronisk tænding

Så begynder jeg at se lyset forude:)

Mail: henning@moerchholt.dk

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg syntes jo også at tokarburatoropsætningen er klassisk :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg ved ikke rigtigt angående det optiske ved tokarburatorsystemet??
Når man ser på motoren er det som om der mangler noget væsentlig lige midt for,
det samme som når der bliver for lang afstand mellem brysterne på konen:)

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja kvinder burde have tre bryster- et på ryggen til dans :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Meen to karburatorer er da klassisk VWtuning. Og lyden :-) uha, jeg elsker lyden når knasten begynder at virke, men det er nok bare mig.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Variant Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ahhh .... det er vist ikke bare dig Frank.

-------------------------------------------
Tlf. 4072 2806
73 412LE automatic variant
70 1600TLE automatic
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Spørgsmål??
Efter adskillelse finder jeg at stempler og cylindre ser forholdsvis nye ud. Der er meget lidt slid men!! på toppen af stemplerne står der 85.45 indvendig står der MAHLE og BRAZIL. Stemplerne er helt sorte på siderne men der er næsten ingen koksaflejringer på toppen. Er der erfaring med dårlige reservedele inden for kategorien MAHLE / BRAZIL? Hvis dette er tilfældet søger jeg et 1641 sæt.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 11 years siden | | | |

mahle er ok men fås ikke mere da kina har overtaget

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis stemplerne er sorte ned af siderne er det fordi ringene ikke har været tætte.
Få cylindrene målt og honede, rens ringrillerne og sæt nye ringe i hvis cylindrene er OK.
OG KØR SÅ RINGENE RIGTIGT TIL. Hvis ikke de har taget skade af noget andet, overophedning, tændingsbanken,-?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for input.
Jeg slår koldt vand i blodet og måler skidtet.
Stempler og cylindre skulle jo gerne kunne holde til
en W100 knast, portede topstykker, CP på ca. 9-1 og et tarmslyng.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja stempler/cyl. skal nok "holde" Men hvis de er ovale eller koniske kan ringene ikke holde tæt. Heller ikke hvis de aldrig blev kørt til.
9:1 er nok at stramme den med W100 og 95 oktan.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Frank
Angående CP på 9:1.
Toppene er målt til 42 ccm, CP 9:1 ved vendehøjde på 1,2.
Hvilken CP anbefales der så og hvormeget skal der ligges under cylinderne,
altså hvilken vendehøjde. Det er lidt længe siden jeg har rodet med matematik.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Overvej om du evt. skal investere i nye topstykker....
For hvis du bruger de samme topstykker på en motor med 90.5 i boring, så ender du nærmere på 10:1 i CR istedet for de nuværende 9:1. Selvfølgelig kan du hente lidt ccm i forbrændingskammeret, ved at åbne kammeret op ud mod den nye cylindervæg, men det er slet ikke nok til at sænke kompressionen ned til et niveau der vil fungere med den knast du har i tankerne.

Bare lige så du har det med i overvejelserne....
Du skal ikke gå på kompromis med vendehøjden, hold dig ved de 1.2mm, det er rigtig fint!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har stadig ikke forstået:
Hvilken str den motor skal have?
Hvilket fødesystem skal den have?
Hvilken udstødning ?

Disse ting er jo RET væsentlige ift. valg af knastaksel, kompression etc.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Farmer,
Det kan jeg godt forstå. Ingen er jo tankelæser.
Jeg har taget mange af de gode råd der er kommet til efterretning.
Min edé er stadig at beholde centercarburatoren så projektet ser således ud:
Slagvoulumen på 1600 ccm.
Portede toppe købt hos Jesper Spring.Fræst for comp ca 9:1. Portede indsugninger og udstødningskanaler.Nye HD enkeltfjedre.
Engel W100 knast. (anbefales til centercarburator)
Engel Lifters.
Double Thrust Cam Bearings.
Header Bugpack 1 3/8" tarmslyng (udstødningspotte tænker jeg lige over)
Carburator 34 PICT-3, med 28 eller 30 mm venturi (får jeg fremstillet). Forøget dysestørrelse.
Nyt forbedret indsugningsmanifold.
Jeg beholder strømfordeleren der passer sammen med 34 PICT-3 carburatoren.

Nogle forslår boltet nikketøj, hvorfor det?
Er det nødvendig med nye stødstænger, jeg forventer jo ikke en raket med meget over 5000 omdrejninger.
Hvis du mener CR på 9:1 er i overkanten vil det så hjælpe med de hule stempler Frank har til salg?
Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Boltet nikketøj er nødvendigt med de strammere fjedre. De originale bølgeskiver og hårnåleclips kan ikke holde.
Mine cyl. er solgte til anden side.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

OK Frank.
Mon disse kan købes herhjemme i Danmark?

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680

Reply »

You must log in to post.