Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål til renovering af DP AD motor,

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Som jeg ser det, er du på vej til at bygge en småhysterisk 1600, som ligger ret langt fra det du lagde ud med mht. en moment motor.
En 1600 med std indsugning og W100 knast går ret dårlig/ujævn tomgang. Der er mig bekendt mindst 2 andre fabrikater i samme gruppe der er væsentlig bedre til formålet. Både mht. tomgangskvalitet og kørbarhed i de lavere omdr. (Bygger du med 2 enkeltkarburatorer er den såmænd ganske OK.)
Man skal passe på med at porte toppene på sådan en motor. Det handler ikke om størrelsen, men gørelsen.
Alt over 28 mm venturi og vacumsignalet fra karburatoren bliver ubrugeligt. Så skal du enten bygge din fordeler om, eller skifte til en "009"
Boltede vippeaksler ja. Porsche style justerskruer, ja. (De er noget nemmere at have med at gøre end Mazda style, og så "larmer" de mindre.

Som jeg har nævnt før, så er sådan en std karburator motor MEGET følsom overfor kombinationen. Når så først du har ramt bolden i måsen, så kører det som en drøm, og med meget lidt servicering.
Jeg skal ikke bestemme hvad du gør, men jeg synes det er synd, at du gør lige nøjagtig det, som vi allerede ved der ikke fungerer optimalt. Og det ligger som nævnt ret langt fra det du lagde ud med. Jeg tror jeg kan sige uden at prale, at jeg er den i DK der har rodet testet flest forskellige opsætninger med std eller modificerede std karburator. Derfor siger jeg som jeg gør.

Tag nu lige en dyb indånding, og bestem så hvad det er du vil, istedet for at gøre begge dele halvt, og kun komme halvt i mål.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

PS. Nu kan jeg ikke lige huske hvor det er du holder til, men indenfor nogle få dage har jeg en 1303 med en 70 hk´s 1600 std plus klar til levering på Øen. Du kunne jo evt. (hvis det er på Sjælland du opholder dig) Spørge ejeren om en prøvetur, så du kan få en ide om hvad det er jeg taler om.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

OK Torben,
Ud fra de stumper jeg har til rådighed hvad er så dit råd til opsætningen?
Jeg vil stadig gerne beholde min centercarburator.
Det er lidt nemmere for mig end hvad jeg ikke skal gøre:-)

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Allerførst bør du gøre op med dig selv hvilken karakteristik du vil have. (Du har talt om en "moment motor", men dine valg af dele tyder som nævnt i en anden retning)

Når du har gjort det, så ringer du til mig. Så skal jeg nok sætte en "pakke" sammen til dig, som fungerer godt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så blev næsen drejet i den rigtige retning, tak for det Torben.

Har fået adskilt 2 stk F motorer samt 1 stk AD motor. Der er mange fine stumper og projektet ser ud til at ende op med 2 stk 1600 DP motorer.

Når de to motorer er kørende skriver jeg her hvad konfigurationen er på dem, samt hvordan de opfører sig.

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Henning hvis du får 1300 cylindersæt i overskud er jeg aftager
Mvh bo
Tlf 25173329

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

OK Bo,
Det skal jeg huske

Henning

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så blev det dommens dag.
Den første F motor er fuldstændig ædt op af vejsalt, så den er til reservedele.
Den er utrolig fin indeni. Har en Type I 1200 fra 1964 der skal have renoveret motoren. Gad vide om den kan køre med tilpassede 1300 plejlstænger med tilhørende 1300 cylindersæt. Det må jeg vidst spørge de kloge om!!

Den anden F motor "F 0513947" har en let bøjet plejlstang pga. tabt ventilhoved.
Dette må være sket i motorens barndom da den er ganske fin uden trygninger i
anlægsfladerne til lejerne samt ingen grater på kanterne af anlægsfladerne.
Der er ingen synlige skader på blokken, ingen grater i oliepumpen men indmaden smider jeg væk. Lidt træls den kun har en reduktionsventil men fullflow med extern oliefilter skal nok hjælpe her (de tunede da også motorer før 1970).

Den anden motor "AD 055918" ser knap så fin ud, den skal sendes til flugtboring.
Den havde foruden relativ nye stempler og cylindrer renoverede topstykker med nye ventilstyr. Tidligere ejer har rigtig haft muldvarpen fremme på et tidspunkt.

Hvis der er kvantumsrabat på flugtboring hopper jeg gerne med, hvis der er en lidelsesfælde der skal have sendt noget afsted. Motoren ryger til TørisBlæsning før afsendelse.

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) jensl Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej

den halvblinde skrev at man ikke kan få Mahle mere, men det kan man da her:
http://www.vwcustomspeed.com/luftkylt/luft_listor/motor_mahle.html

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Lad være med at rode med at kombinere 1200 og 13-1600 motorere. De har meget få dele til fælles.
En eller to reduktionsventiler har ikke noget med fullflow at gøre. En motor med to ventiler er blot de seneste udvikling fra VW, men det gør ikke de ældre ubrugelige. Der kørte millioner af motorer rundt i verden med kun en ventil. Vore bedsteforældre kørte intetanende på ferieture over hele Europa med fire mennesker og fuld oppakning og kun en ventil. Uden motoren brød sammen.
Desuden er det min erfaring at det ikke er manglende filtrering der tager livet af en VW-motor. Det er knækkede ventiler og andre ting. Krumtappen og lejerne fejler ikke noget før nogen har været inde at rode.
Fullflowsystemer giver flere problemer end de løser.
Hvis du skiller 100 AB-AR-AS-eller AD-motorer ad, finder du ikke 5 hvor blokken kan bruges. Her ville filtrering ikke have hjulpet. Og de kører jo i øvrigt alle med to ventiler og 26mm. Oliepumper :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kan man deraf konkludere; at skal man anskaffe sig en motor til renovering skal det ikke være af de ovennævnte typer; AB-AD OSV.Disse typer har lidt overlast ifm. den høje slagvolumen.
Så hvis den snodtbløde alukasse kaldet krumtaphus skal have en rimelig chance for at overleve i længere tid, er det et must at afballancere krumtap med svinghjul, samt afveje hvad afvejes kan, stempler-plejl-krydspind osv.
Hvad er så overlevelseschancerne for disse BigBore motorer? Det er måske bedre at bibeholde de 1300 ccm og tune lidt på dem (måske det også var sjovere).

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) jimmy Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det bedste er nok at købe en ny blok og bliver nok billigere i længden som at købe masser af brugte inden man finder en brugbar en ny blok koster ca 4 - 7 k lidt efter hvor og hvad den er lavet af og gjort klar til .
I 1979 var det nok lettere at finde en god blok som nu hvor de har kørt eller ligget stille i 34 år .
Mit råd køb en ny blok så ved du at du har en god base at bygge videre på

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Blokken er lavet i en magnesiumlegering (AS41) Og hedengangne Gene Berg har også skrevet side op og stolper ned om at han var chokeret over at se på data om den legering at den lå lige på grænsen af at kunne anvendes ved de temperaturer en VW-motor arbejder under. Samme Gene Berg hævder så også at det ikke nytter noget at flugtbore. Blokken har taget skade. Og han hævder også at VW-fabrikken opgav at sælge ombytningsmotorer med flugtborede blokke og gik over til at bruge nye.
Derfor er det som regel også AS og AD (1600) der har kørt i type2 der har taget mest skade. Om det er noget snotblødt materiale ? Jah, men det er også ved at være 40 år gammelt.
De ældre typer.F(1300),H(1500)og B(1600) blev måske ikke så gamle fordi de knækkede en ventil på cyl.3. Så fik VW styr på topstyktemperaturerne med den nye type oliekøler, bredere blæser, osv. i 71 og så kørte de længere ?
Det hjælper måske at afbalancere. Det er nu ikke helt tosset fra fabrikken. Men det der rigtigt hjælper er kontravægte på krumtappen og så styr på temperaturerne.
Jeg tror ikke man kan fordoble effekten fra 50HK og til bare 100, med den samme køleflade. Og så tro at det kan holde ?
Hvis du ser de gamle tyske tuningsfirmaer så brugte de altid frontmonterede oliekølere. Og deres 2L motorer ydede typisk ikke mere end 75-90HK.
Lad være med at falde for fristelsen og købe en blok i aluminium. De er i svingende kvalitet og jeg tror ikke udvidelseskoefficienten passer til en VW. De rasler ihvertflad meget.
Det bedste bud vil være at lave en motor med en vandboxerblok som grundlag.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jimmy Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ok my bad frank men jeg er jo også en rokkie

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå ja, rolig nu. Alt hvad jeg siger er ikke nødvendigvis den rene sandhed. Men nu er det ! For nu kan man finde det på indernætted :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Old man Berg sagde en masse lort, - og en masse godt.
Det med flugtboringer er en halv sandhed, for der er mange blokke der er for ringe til det, ja, og det blir ikke bedre med tiden. Dernæst er flugtboringen ikke bedre end det værktøj og den mand der står og gør det. Men derfra og så til at sige, at det ikke dur er noget ÆVL ! Jeg har brugt de første 75 blokke der er blevet flugtboret af John Brewster i gamle dage, og i de senere år har det været Ahnendorp. Sidstnævnte har haft en enkelt svipser, men ellers er det fint arbejde. i de "tidlige" år brugte jeg et dansk firma nede sydpå. Det duede ikke. Der var problemer med olietryk etc. Men efter at Brewster og senere Ahnendorp kom til det har jeg ikke set det. Men en ny blok er jo altid dejlig at arbejde med. dog skal man liiige se dem efter. Det er ikke altid de er 100%. Jeg er enig med Frank i at alu blokkene skal man være NÅED påpasselige med. Endvidere har de en tendens til at gå 5-8 gr. varmere end en magnesium blok. Så de kræver relativt mere køling. Jeg bruger dem kun til ræs nu om dage.
Afbalanceringen ab fabrik var rimelig 9 ud af 10 gange. Den tiende gang var det rigtig slemt.
Det er korrekt at en godt afbalanceret motor udvikler væsentlig mindre varme end en tilsvarende i dårlig balance. Men at sige at man bør bruge en modvægtet krumtap for at bygge en std eller tæt på std motor er at overdrive.
Tyskerne var for såvidt inde på noget af det rigtige mht. frontmonterede oliekølere, specielt når de ville ligge flat out på motorvejen i lang tid af gangen. Men som jeg har nævnt før, så har de mange års udvikling af disse gamle motorer gjort, at hvis man ellers gider se sig for og lade være med at gøre de samme fejl, som man begik for 20 år siden, så kan man komme rigtig langt mht. ydelse kontra køling. 100 hk uden ekstra køling går nok ikke, hvis de blir brugt. Men 85 - 90 hk er absolut muligt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har erfaret at hvis der står B efter bloknummeret på motorblokken, er den produceret af en forsøgslegering som VW rodede med sidst i tredserne. Det viser det sig at min AD blok har betegnelsen AS41 men med et B i enden af bloknummeret, så den blok duer ikke? F motoren har bogstav E, mon det betyder noget? Se vedhæftede billeder. Mvh Henning

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Fik de to motorer gennemmålt. De var begge inden for tolerancen MEN:
Jeg har læst et eller andet sted herinde, at en trepunktsmåler duer ikke og det må jeg tilslutte mig.
De to billeder viser forskellen som trepunktsmåleren ikke kunne vise. På billede et ser det ud til at lejet er banket helt ind i huset.
Der skal nok måles om igen.

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis man kan mærke nogle kanter med neglene eller fingerspidserne, så kan det slet ikke svare sig at måle det. Det skal være helt perfekt, ellers er der ikke noget godt grundlag at bygge på.
Jeg har aldrig set noget så slemt som på dit første billede!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du har selvfølgelig ret. Det var mere for at vise lidelsesfæller, hvad de kan komme ud for.
Den dårlige blok er der ofret nyt 1600 MAHLE cylindersæt på, hvilket ikke har kørt mange km. højst 5000.
Det må have banket godt i kareten ved belastning med temmelig slidte hovedlejer og øget compression.

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der har i hvert fald ikke været ret meget olietryk i den motor ser det ud til....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Bo Alstrup. Du efterlyste 1275 cylindersæt. Det har jeg tilovers. Jeg har honet lidt på en af cylindrene og slidsporerne kan godt hones væk med lidt tålmodighed. Stempelringene sidder fast nogle steder men giv et bud.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja Rasser der kan ikke have været ret meget olietryk.
Jeg er glad for at have tre motorer at tage stumper fra.
Det kunne ellers hurtigt rende op i et betragtelig beløb med
sådan en motorrenovering.

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680
(permalink) HMOERCH Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Næste øvelse er at få afballanceret krumtappen, remskive, svinghjul og kobling men, skal knasthjul leje mm være monteret på krumtappen??

-------------------------------------------
Mail: henning@moerchholt.dk. Tlf: 3166 7680

Reply »

You must log in to post.