Min erfaring med IRS er at det kører pissegodt. Det er jo ikke kun teori der siger at IRS er bedre end svingaksel, det er da også ganske almindelig logik og sund fornuft. Der er bedre styr på hjul vinklerne i alle de situationer du udsætter bilen for. Jeg synes selv det især mærkes i sving hvor man kører godt til den, og så opstår der pludselig noget uforudset i den ellers fine kurve man kørte ind i. Det kunne være store bløde huller, eller et rådyr man skal styre udenom (find selv på flere). Der synes jeg virkelig IRS kommer til sin ret, og gør det meget lettere og mere sikkert at manøvrere udenom.
Jeg har svært ved at se hvordan man kan finde argumenter for at vælge svingaksel fremfor IRS.... Helt ærligt, det er to stive aksler der ændrer hjulets camber vinkel markant når bilen fjedrer op og ned, endda uafhængigt på hvert hjul.
Det betyder jo at man i en farlig undvige situation (eller bare ved meget aggressiv kurvekørsel), pludselig kan gå fra at have fint bid med dækket, til næsten ingen bid, idet dækket krænges ind under bilen og kontakten mellem dæk og underlag formindskes til nærmest ingenting.
Men ja, IRS ændrer også hjulets cambervinkel, men det er altså så lidt i forhold til svingaksel (ca. +/- 2grader med IRS, er mit gæt ud fra hvad jeg kunne måle)
http://www.youtube.com/watch?v=TQ08GnK-gGU