Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  IRS eller Straightaxel?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg ville lige høre jeres meninger om hvad der er bedst. IRS eller Straightaxel. Jeg køre som sagt hele året i min 66er men mest vinter. Den er meget lav og jeg kan lide den sådan, men jeg syntes at hun er lidt "løs" bagi. Jeg ved godt at dækkene ikke har fat med hele trædefladen og derfor overvejer jeg at bygge den om til IRS for bedre kørsel. Men er der noget der kan "betale" sig at gøre?

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) kew Member
Skrev for 11 years siden | | | |

en IRS vil også stå med negativ camper hvis den er meget lav, så du skal nok kikke på andre ting - dæk, støddæmper, sporing

img_0466.jpg

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja ved ved jeg men vel ikke så meget som straightaxel. Dækkene får vel også bedre greb da trædefladen bliver bedre?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

66eren er nok ikke den bedste at konverter da bagsvingerne ved sænkning går på støddæmpertårnet pga den hængebue profil kontra de nyere

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hmm det må jeg lige se på på onsdag på værket. Bunden er med bærkugleforbro, men jeg ved ikke hvordan den er bagtil i forhold til en 68er eller nyere?????
Er bare lidt lun på tanken med IRS.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

billede

foto 2 small.jpg
foto 2 large.jpg
04-1021-1_z2.jpg
04-1021_z1.jpg

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 11 years siden | | | |

I så fald kan det løses ved at flytte en komplet 1303 bagende over, men det er sgu noget af et projekt

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

eller konvertere en nyere, de senere har også mere lige tårn

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

dem der ligger på græsset er begge swingaksel

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg ville nu ikke flytte hele bagenden over, men bruge de beslag man kan købe og så bygge dem på. Ved godt at man skal lave en jig for at beslagene kommer til at sidde rigtigt.
Jeg kan ikke huske hvordan mine ser ud. Det bliver imorgen på værket..

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) kew Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Husk også at der skal laves plads til de led (cv) i ramme gafler for at de kan være der, og der skal skæres i bunden der hvor beslag A arme skal sidde, så du skal have karossen af,
Du kan løse problemet med bagsvinger med at lave et nocth i A armen

Men hvad med at hæve gearkasse ?

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Der skulle teoretisk være bedre køreegenskaber at hente med fireleddet ophæng(IRS) men nu har jeg haft to biler der er ombygget til IRS.
Den seneste er min speedster. Samtidig har min nabo også bygget en speedster og hans er med pendulaksler. I begge tilfælde syntes jeg at bilen med pendulaksler kører bedst. Den kører som en folkevogn. Jeg tror det hænger sammen med et komponenterne er tungere på IRS. Hvis jeg skal have en bobbel igen (og det skal jeg) skal den være med pendulaksler. IRS kom på type1 for at tilfredsstille et amerikansk marked der lige var blevet skræmt fra vid og sans af Ralf Nader der havde skrevet tykke bøger om hvor farligt det var at køre i biler med pendulaksler (Chevrolet Corvair) Derfor kom type1 med IRS i USA medens vi sagtens kunne køre med pendulaksler i Europa.
Hvis du vil sænke meget skal du ikke vælge IRS. Der er mindre plads før delene støder sammen. Men min speedster kører også bedre desto mere jeg har hævet den og sat kortere gennemslagsgummier på så undervognen kan bevæge sig. Men om det er fordi speedsteren er tungere i røven end en bobbel ? Kunne jeg godt mistænke den for -
Stor negativ camber gør ikke nødvendigvis noget så længe du får sporingen til at passe, mere toe-out bagpå.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kører du med stabilisator/camberkompensator bag ?
Hvis ikke og du sætter en sådan på og justerer den som Frank siger får du en "ny" bil

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeps, IRS er (som Frank er inde på) noget der blev lavet, idet særligt amerikanerne (og dermed vw´s største export marked) tilbage i 1960´erne fik en generel frygt for biler med pendulaksler.

Og hvilket artikler som denne, med elendig testkørsel, kun var med til at fremme. Så på med IRS, hvis du ikke kan holde på gassen gennem sving...

(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Min erfaring med IRS er at det kører pissegodt. Det er jo ikke kun teori der siger at IRS er bedre end svingaksel, det er da også ganske almindelig logik og sund fornuft. Der er bedre styr på hjul vinklerne i alle de situationer du udsætter bilen for. Jeg synes selv det især mærkes i sving hvor man kører godt til den, og så opstår der pludselig noget uforudset i den ellers fine kurve man kørte ind i. Det kunne være store bløde huller, eller et rådyr man skal styre udenom (find selv på flere). Der synes jeg virkelig IRS kommer til sin ret, og gør det meget lettere og mere sikkert at manøvrere udenom.

Jeg har svært ved at se hvordan man kan finde argumenter for at vælge svingaksel fremfor IRS.... Helt ærligt, det er to stive aksler der ændrer hjulets camber vinkel markant når bilen fjedrer op og ned, endda uafhængigt på hvert hjul.
Det betyder jo at man i en farlig undvige situation (eller bare ved meget aggressiv kurvekørsel), pludselig kan gå fra at have fint bid med dækket, til næsten ingen bid, idet dækket krænges ind under bilen og kontakten mellem dæk og underlag formindskes til nærmest ingenting.

Men ja, IRS ændrer også hjulets cambervinkel, men det er altså så lidt i forhold til svingaksel (ca. +/- 2grader med IRS, er mit gæt ud fra hvad jeg kunne måle)
http://www.youtube.com/watch?v=TQ08GnK-gGU

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

når man EN gang har prøvet et seriøst "pendulaxelbump" så vil man aldrig prøve det igen.

også er den sådan set ikke længerer. der findes udstyr til at forebygge det- korrekt, men så er spørgsmålet om man skal ha pendulaxler med udstyr eller IRS.

men vil dog gerne påpege - det kræver AGGRESIV KURVEKØRSEL. ;0)
og jeg er ikke bevidst om det er muligt i en bobbel - jeg prøvede det i en sambabus.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Om man kommer ud i en situation hvor man pludselig må reagere således at dæk, affjedring, støddæmper samt krængningsstabilisator kommer helt ud at arbejde i situationer de normalvis ikke er i til daglig
- det er jo egentlig ikke noget man selv bestemmer, men man kan da forsøge at forberede sig en smule på det ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En god kraftig krængningsstabilisator foran hjælper altså også godt på både en svingaksel eller IRS bil.

Men det problem du snakker om Peter, hvor bagenden føles lidt levende. Det kommer du nok kun til livs ved enten at hæve bilen, eller montere IRS. Således at du får en mere fornuftig cambervinkel på baghjulene. Men du har sikkert også sænket din rimelig meget bagi, så hjulene får en ret ekstrem cambervinkel?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hva så, Bornholmer - væltede du dengang, med den sambabus..???

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

nej - men jeg var ikke tryg ved at være så tæt på.

den kører jo stadig præcis ligedan - og det er en 16 år gammel konvetering nu.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kyllinger!! køb toyota eller seat hvis i vil have moderne køreegenskaber!

Ellers så spor bilen, stabillisatorer på, stropper på akslerne osv..
Folk kører altså ræs med svingaksler.. Og vinder!
Hæve gearkassen lyder som en god ide.. Beslagene kan købes..

-------------------------------------------
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Enig..! I er squ nogle kyllinger - især dig, Rasser... :)

(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Haha ;-)

I er sgu søde :-) og så kører i alt alt for lidt i jeres biler kan jeg høre ;-)

Jeg vil dog sige at hvis det er rundt rundt ræs, så kører de hurtigste biler nu nok IRS. Men er det 1/4 mile, så kører de fleste nok svingaksel.... bortset fra de hurtigste (Skinne) :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Aggg det har ikke noget med at være en kylling. Det har noget at gøre med at jeg vil lave denne bil så den køre pisse godt. Også når den er lav. Jeg vil hæve den lidt iforhold til nu og selvfølgelig spore den, Men jeg kommer ikke uden om at min camper er pænt meget, og det ville jeg gerne til livs. Endvidere var min tanke henad at dækkene har bedre kontakt til vejen og at den lidt livlige ende kunne forbedres. Dem der kender mig ved at jeg tit køre med højre fod pænt plantet i gulvet og syntes at det er sjovt at køre lidt sidelæns, men den skal ikke være levende hele tiden.
Jeg er selv meget tændt på at bygge den om til IRS. Både for sikkerhedens skyld og for en evt komforts skyld. Nu har jeg ikke kørt ret meget i bobbeler med IRS. Faktisk kun nogle få gange og det er mange år siden. Men jeg kan tydeligt mærke forskel på min bay kontra de splitbusser jeg har haft (både med org gearkasse og straightaxel), og den er altså stor syntes jeg.

Jeg ved også godt at der er nogen som kun vil køre pendulaksler og nogen som er til IRS. Jeg vil bare gerne vælge det rigtige setup når jeg skal til at lave bilen om 1-2 år. Både hvad angår motor, bremser, undervogn, gearkasse, kabine mm, da jeg ikke gider at lave det om. Hvis i forstår.......

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tror din bil kører uroligt med bagenden er fordi den er sænket for meget og ikke kan fjedre. Det eneste der kan give lidt efter er luften i dækkene.
Du må ikke sænke den mere end en 1300 fra 68- Den med kompensationsfjeder. Det nogen tror er en stabilisator. En pendulakselbil med stabilisator, bagpå, er kun til banekørsel hvis man har brug for at kunne kaste med bagenden (overstyring) Ellers er det en dødsfælde.
Kompensationsfjederen gør ikke noget for køreegenskaberne, som sådan. Den gør kun at man kan læsse bilen ligeså meget som en 1200, der har kraftigere bagfjedre. 1300 har svagere fjedre så bilen får lidt mere negativ camber som modvirker det hjulløft man er bange for på en bil med pendulaksler. Der er også noget med at den svagere bagfjeder gør et eller andet med vægtforskydningen som jeg ikke kan huske. Det skulle gøre en hækmotorbil mere retningsstabil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.