Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Indstilling af ventiler

Tags:
No tags yet.

(permalink) Red Bug Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er igang med at stille ventiler efter at have monteret nye topstykker, og nu er mit problem: Jeg kan stille alle ventiler på nær cylinder nr. 2, den ene kan jeg godt,men den anden sidder fjederen i vejen, jeg kan dreje skruen helt tilbage, uden at kunne få søgerbladet ind. Når så 'alle' er indstillet og jeg drejer motoren om til cylinder nr. 2, så er vippetøjet laller løst ved cylinder nr 3? Kan det være at stødstængerne ikke sidder rigtigt, jeg har ingen motorholder, så jeg kan vippe motoren?

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

(?) Har du fået fræst toppe for kompression?
Anden knastaksel ?

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Prøv at afmonter vippetøjet, og check at alle stødstænger er faldet rigtig på plads nede i løfteren....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Roder du ikke bare rundt i tændingsrækkefølge og cylindernumre ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 11 years siden | | | |

What Frank said..

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En VW skal indstilles efter overlapningsmetoden. Ikke efter "9"-metoden. Det er sådan set ligegyldig om man kender tændingsrækkefølgen på en VW.
Når cyl.3 står i overlapning kan man indstille begge ventiler på cyl.1 og omvendt.
Når cyl.4 står i overlapning kan man indstille begge ventiler på cyl.2 og omvendt.
Dvs. man kan betragte de to forreste cyl. (1 og 3) og de to bageste (2 og 4) som "makkere". Det kan man af og til være nødsaget til hvis man render ind i en motor hvor alt er rodet sammen og samlet forkert. Så er man nødt til at gå tilbage til det basale for at holde hovedet koldt.
Overlapning er der hvor begge ventiler står lidt åbne, så er stemplet i top og den modsatte cyl. står til tænding/kompression (begge ventiler lukkede) Så kan man sammenholde det om ikke også krumtapremskiven står med mærket i top. Dog kun på 1 og 3. På 2 og 4 sidder topmærket jo lige ned.
Og så drejer man en VW-motor baglæns. Det lærte jeg da jeg var lære ved VW. Så jeg kommer tit i tvivl hvis nogen spørger mig om tændingsrækkefølgen på en VW ? 1-2-3-4, når man drejer baglæns. Så skal man heller ikke dreje så langt når man stiller ventiler. Kun en kvart omgang på fordeleren, baglæns, mod uret.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bobbelmedklud Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har haft glæde af denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=T3MgWSXTwWQ
http://www.youtube.com/watch?v=isYX7b5r5Ng

/Sonny

-------------------------------------------
vejr uden nedbør er VW-vejr
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.
Tak for alle jeres svar,- tror dog at problemet er fundet,- som Frank skriver, der er "rod" i motoren,- mærket på strønfordeleren vender helt forkert, i forhold til det beskrevne. Så nu prøver jeg den metode Frank beskriver, den har jo kunne køre sidste sommer.....

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Og slut så af med at placere fordeleren rigtigt. Der er ikke noget der ser mere amatøragtigt ud end en VW hvor kablerne er byttet rundt for at få motoren til at køre. Måske skal du flytte fordelerdrevet.
Lidt efter fordelertype skal 1-eren sidde ca. KL 2. Feks. op til 70 eller 009.
Efter 70, 1302-03, skal 1-eren sidde KL 4.
En gammel fordeler skal sidde rigtigt ellers kommer cyl. 3 til at tænde for tidligt. Den er jo 3 grader "forsinket". Gælder også en ægte 009.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.