Her er min 1954 Oval, jeg har haft siden 2002. Den er ganske original, pånær lidt fælge og sænkning. Jeg har to motorer til den, en original 30 HK og en 30 HK med et Wolfsburg West Okrasa kit jeg købte lige da de kom frem.
Sættet er et af de første fra november 2009. Jeg byggede sættet på en 1955 motor, som jeg hovedrenoverede over vinteren 2010/2011. Efter instalation i bilen har den kørt ca 6000 km.
Den har hele tiden haft en tøven lige over tomgang.......
En ven af mig har en rullende landevej til MC. Ved hjælp af en VW gearkasse og lidt opfindsomhed har han bygget dette her:
Så var det jo bare at:
Efter vi havde sat bøsninger i karburatorerne om spjældakselerne, svandt lidt af tøveriet, men ikke helt godt nok, der manglede sådan ca 8HK ifølge The Samba tråde om kittet. Den ydede ca 40 HK ved 4700 omdr/min.
Der var kun en vej, find de manglende.
Topstykker af, rette ventilsæder, slibe ventiler, på bænken igen, gav 1-2 HK :-(
Efter lidt grubleri og forskellige forsøg med karburator og tændningsindstilling, fandt vi ud af at stempelringene ikke havde det bid de skal have. Et ubrugt 78 mm (2. overstørrelse) cylindersæt komplet indhandledes ved Jan Koed. Motoren blev revet og genopbygget på en aften. Efter en urolig nats søvn, testede vi igen. Resultat 47,08 HK ved 4500 omdr/min. med træk til ca 5200 omdr/min. Motoren taber ikke pusten med et brat fald i HK, men den vil bare ikke videre op i omdr.
Endnu et par timer blev brugt til at få air/fuel kurven jævn og taget tøven ud i bunden, herefter avancering af tændingen fra 35 grader til 40 grader og retur til start ved 30 graders total avancering, hvor vi fik flest HK. nu på 47,48 HK.
Tændrørsskifte til NGK BP6HS fra B5HS der var lige 1 HK mere. Så fuldsyntetisk letløbsolie i motoren tabte en 1/2 HK i første træk, i andet træk kom der en 1/4 tilbage, i tredje yderligere en kvart og i fjerde træk yderligere en kvart, så dagen sluttede med 48,74 HK.
Nu er motor med alle 49 HK hjemme og står klar til montering på værkstedets gulv.
Kom godt vejr, kom første køretur, kom nu.....