Hej, min bettebror står og skal sælge sin bobbel fra 63, men køberen forlanger den synet.
Den gik bare ikke igennem syns pga. Den justerbare forbro.
Kan man ikke få nogle godkendelses papir på det?
8550 ryomgård
Tlf : 28698130
Hej, min bettebror står og skal sælge sin bobbel fra 63, men køberen forlanger den synet.
Den gik bare ikke igennem syns pga. Den justerbare forbro.
Kan man ikke få nogle godkendelses papir på det?
der findes en TûV i omløb som gælder 60 mm sænkning - men om synsmanden vil godkende den er tvivlsomt, men dog muligt, især hvis den kun er sænket 60 mm - er
den kun sænket 60mm tror jeg såmænd også han godkender den uden det papir - første gang den bliver fremstillet, hvis han overhovedet opdager den er sænket.
så efter bogen - nej det findes ikke, skift til org forbro, så er der ingen bøvl.
Den var hævet da han kørte til syns med den, men han ville sgu ikke godkende den.
Så må han jo igang med at finde en original;)
der findes jo desværre nogen synsmand som ved lidt om tingene ;0)
Ja, men det er da bare irriterende når han godkendte den for 1 år siden med samme forbro !
En anden synshal og spørg om det er et problem inden du kører ind, så du ikke spilder flere penge.
Hej. Hvis det er en af de broer som Bent, Kit og Buggy sælger så kan du sikkert få en kopi af godkendelsen hos ham(har selv købt der men ved ikke lige hvor papirerne er). Han svarer ikke altid så hurtigt men han er pisse flink og ved noget om de ting han sælger. Mvh Kim-w
Kim - har du læst de papirer ved du også det er en TûV godkendelse til de 60mm - præcis som beskrevet !
den godkendelse er iøvrigt illusteret med de afstivningsarme som sidder på en jagtvogn - men der er ikke ret mange der har haft dem på ved godkendelsen vil jeg tro.
Der ligger nogen papirer på buggyforum på forbro, om de kan bruges ved jeg ikke..
http://www.buggyforum.dk/viewtopic.php?f=30&t=79
Der er altid to sider af samme sag. Det omtalte køretøj var i 2011 til syn ved Synshal X og blev godkendt uden anmærkninger. I 2013 var køretøjet til syn ved Synshal Y og blev ikke godkendt med mulighed for omsyn, blandt andet på grund af manglende sideblink og en uoriginal, konstruktivt ændret forbro.
Skift til en standard forbro, og kør til syn med den. Så er det op til køber om han vil sætte den anen på efter synet når han har købt bilen.
Jan_vw
De manglende ting på bilen er jo som det er. Men mht. forbroen. Hvis det er en "Puma" forbro, altså den med "hakker" til justering af højden,i mangel af bedre forklaring, og bilen ikke er sænket mere end 40 mm. kræves ikke dokumentation for ombygning. Af samme grund udstedes der ikke en decideret Tüv erklæring på disse forbroer mere, men derimod en ABE, som sådan set bare er en indbygningsvejledning.
Mvh.
T
Jeg mener at jeg har et tüv papir på min der hjemme. kigger lige og scanner hvis det er det...
de er også kun til en max 60 mm sænkning - og måske på betingelse af de afstivningsarme. Så din TüV er ikke gyldig mere.
sænker man den derimod kun 40mm kræver det ingen godkendelse, men så kan mand jo lige så godt la være... det er præcis det farmer jo skriver !!!
reglerne bærer tydeligt præg af at være myntet på biler med spiralfjedre.
Dertil vil jeg indskyde: At det er også dumt at møde op til syn uden sideblinkere og så blive "knaldet" på forbroen også. Jeg forstår ikke de synsmænd der kasserer en bil på en justérbar forbro. Så krakilske står der ikke noget om i reglerne at man som synsmand, skal være. Men min oplevelse i synshallerne er at bilerne som regel ikke er i orden og så kan man ligeså godt tage det hele med. Fejlede bilen ikke andet end forbroen var det let at "overse"
Og hvis man som synsmand er i tvivl har vi ret til at forlange godkendelser på sænkninger under 40mm. Men i første omgang er det ikke et krav.
Det er utvivlsomt en konstruktiv ændring at lave en original forbro justérbar, men der findes jo gyldig dokumentation for denne ændring.
En hjemmelavet alá smedemester forbro, der er justérbar, bør vel ikke overses af nogen synsmand?
Hvis så bare den var lavet af en smed. Det er jo ikke rumteknologi. Det underlige er jo at den man kan købe med tilhørende dok. nok er lavet i Kina eller Brasilien -
Ja, kvaliteten fra en dansk smedemester er unægteligt bedre end noget kinabras med e-mærkning, der lige så godt kunne høre til en brødrister. Men i et certificeret synssystem vejer kinesiske godkendelser desværre tungere end sund fornuft....
Som jeg skrev tidligere, så kræves der IKKE dokumentation for en Puma forbro. Sådan har det været de sidste hvertfald 10 år. Ingen grund til at komplicere et syn mere end højst nødvendigt. Du KAN kræve det, hvis du absolut vil være på tværs. Det er din ret. Men som sagt ikke påkrævet.
Men resten af bilen skal selvfølgelig være iorden, ingen tvivl om det.
T
You must log in to post.