Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gode råd søges omkring starter/ opstartsproblemer...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Når nøglen drejes, virker det som om, at starteren ikke tager fat i svinghjulet.

Det skal nok lige nævnes, at motoren ( en 1200, 34 hk 6v ) har været taget ud og netop er sat i igen, klar til opstart for første gang i laaang tid.

Har idag prøvet med et nyt batteri, hvilket gav samme resultat. Starteren, som er ny, er nu afmonteret, men alt ser umiddelbart fint ud. Med hånden kan man fint trække tandhjulet ud på starteren...men kan problemet være, at tandhjulet har svært ved at fange tænderne i svinghjulet, selv når det er monteret?

Der er nok strøm på og alle ledninger er tjekket efter igen igen.

Hvad er lige næste skridt jeg skal prøve??

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mon tænderne til starteren passer til tænderne på svinghjulet?

Der var vist noget med at antallet af tænder skiftede på et tidspunkt - det ved Frank Andersen sikkert alt om...

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jo, det er vist rigtigt nok, men antallet af tænder svarer til den gamle starter.

jeg har også sat strøm til starter, efter den nu er afmonteret, for at tjekke om den smider tandhjulet ud...og det gjorde den fint(tak for det råd, Lagerchef).

Tror stadig, at jeg skal nørkle lidt mere med at få de to tandhjul (starter og svinghjul) til at gå i hak. Det gør det åbenbart ikke af sig selv?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Prøv at sætte i 1. og ryk lidt frem og tilbage i vognen. Kunne måske være kombinationen af nyt starterdrev og "slidt" svinghjul, der gør at den har svært ved at gå i indgreb. Alternativt prøv med den gamle starter, så du ved at det elektriske fungerer.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg mener at huske at antallet af tænder på starterne er ens, det er selve diameter på starterens tandkrans der er forskellig.

Check starter, og sammenlign med andre startere.

Jo starter og svinghjul går selv i hak (når de passer sammen). Det er IKKE dit problem.

Jeg gætter på forkert starter.

Hvor mange tænder har dit svinghjul?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeps...problemet er fundet, men ikke løst.

Diameteren på tandkransen og aksel på gammel og ny starter er IKKE ens. Der er ca 2 mm i forskel og den nye kan derfor ikke gå ind i bøsningen/tænderne på svinghjulet :-/

Uha Rasser...jeg talte ikke tænderne på svinghjulet, inden motoren blev monteret.

HNC; ved du om den gamle starter fungerede? Den smider nemlig IKKE tandhjulet ud, når jeg sætter strøm til, hvilket den nye gør

Til hvilket svinghjul/motor passer den nye starter så til? Og er der en, som er med på en bytter?

foto starter.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Kim Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Gert
Super flot projekt du har gang i
Du kan prøve at flytte start relæet over fra den der smider tandhjulet ud , og sætte det på din starter der ikke rykker ud
Kig også om det er et 12volts relæ den starter med det store tandhjul er jo en senere model.
Check evt lige om den gamle starter er fyldt med kulstøv. Det giver også problemer
Mvh Kim . Frederiksen

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) visti Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tag den gamle der ikke smider den ud og giv den noget fedt og motioner den, så smider den den ud, var ude for det samme her den anden dag

-------------------------------------------
Heavy Metal, Nogle Høre Det... Mens vi Andre Køre Det"
Aalborg - Flat IIII Garage
60664489 - Vis
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Har sådan en starter som den gamle, kom gerne forbi og kig på den/ lån den med hjem hvis det er du vil afprøve den i bilen, evt kan vi afprøve den gamle også

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Gert, den gamle starter virkede da engang ;-) så det er nok bare et spørgsmål om lige at sklle den ad og rense/smøre den og lige slibe kommutatoren let med en gang smergellærred.

Rasser; enig i at de normalt selv går i indgreb, det er ligesom formålet, men jeg har sgu selv oplevet det med at den ikke kan fange indgreb. Især på 6V hvor svinghjulet har været slidt på tandkransen.

Men spørgsmålet er så hvad den nye starter er til, for det er en 6V udgave?

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den er til en 6 volt fra 68-. I 68 får 6 og 12 volt samme diameter starterbøsning. Samtidig med at begge typer også får 130 tands startkrans.
Op til 67 er en 6 volt aksel større. Jeg kan ikke huske målene. Og startkransen er 109 tands. Du skal have en 6 volt starter op til 67(og så skifte bøsningen i gearkassen, når du er igang)
12 volt kommer på nogle modeller i 66-67 og i de årgange havde man så begge typer at "slås" med.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

For mig at se er den gamle starter der oprindelig var monteret af den nye type jfr billedet og Gerts tekst til det

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg vil medgive at de to startere ligner startere til 130 tands. Gert må finde ud af hvad hans bil/motor er for en :-)
En 63 er født 109 tands.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg er godt nok forvirret! Nu er det ikke mig, der har monteret den nye starter eller skruet den gamle af bilen. Det eneste jeg har kunnet konstatere, er at der sker intet (udover en knurren fra starter), når jeg drejer tændingsnøglen.

Derfor fik jeg igår konstateret, at den nye starter fungerer 100%, når den bliver afprøvet i en motorstand og at den bøsning, der sidder i gearkassen altid har været den rigtige og at starter passer fint deri. Altså tog jeg fejl igår...den passer.

Den gamle starter, har efter hvad jeg kan finde ud af, aldrig været monteret på bilen...hvis den har, så er svinghjulet IKKE det rigtige og der er kommet en anden bøsning på gearkassen.

HNC, ved du om du har skiftet svinghjulet eller sat en anden/mindre bøsning i gearkassen??

Jeg talte DESVÆRRE ikke tænderne på svinghjulet, inden motoren blev monteret, idet jeg var 100% overbevist om, at alt passede sammen...men man skal ikke tro, man skal VIDE. Motoren er en 6v 1200 34 hk, som oprindeligt skulle have siddet i bilen.

Altså har jeg nu 2 teorier;
1: det er svinghjulet eller tandhjulet på starter, der ikke passser sammen.

2: Det kan være noget strøm/ledning, der driller.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Og ja Renè, du har ret ...den "gamle" starter (med tyndere aksel og tandhjul) er til den nye type...den passser ikke til en 63`er svinghjul med 109 tænder.

Det fik jeg også konstarteret igår. Derfor kan den ikke have været monteret på bilen. Det snød mig igår, fordi jeg gik ud fra, at det var den originale, der havde siddet på bilen.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kan det konstateres ud fra dette billede, om svinghjulet er med 109 eller 130 tænder?

foto 1a.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg mener den gamle type bøsning er 13mm i hullet og den nye er 11. Hvis du nu stikker en 12mm bolt i din bøsning ville man kunne gætte lidt.
Da jeg var hos VW var vi af og til nødt til at have en hjælper til at dreje motoren og så simpelthen tælle tænderne ind gennem starterhullet.
Man kan normalt ikke bare skifte svinghjul. De passer ikke bare lige. Men der findes svinghjul i omløb fra originale ombytningsmotorer med ny type krumtap og 109 tænder. På sådan en motor vil man kunne montere et 130 tands svinghjul.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Et 130 tands svinghjul kan ikke bare lige puttes i en 109 tands gearkasse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank, du har ret mht at gammel type bøsning er 13 mm. Jeg har lånt et vw monteringsværktøj og der sidder en bøsning af gammel type i gearkassen...og min starter ER til gammel type. Og så må svinghjulet altså også være med 109 tænder...hvilket vil sige, at alt passer sammen.

Jeg roder videre med det...

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg vil sige at tænderne ligner 109. De er lidt grovere i profilen end 130.
Jeg går i garagen. Lad høre fra dig senere.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Svinghjul og starterbøsning er 100% sikkert de originale og har aldrig været skiftet. Vil også mene at den gamle starter du fik med var den oprindelige til bilen, men kan dog tage fejl. Jeg har en del startere til at ligge så en uheldig sammenblanding kan have fundet sted - kigger dog gerne i gemmerne hvad jeg har til at ligge.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Gert Member
Skrev for 11 years siden | | | |

HNC;
Du må have en gammel starter til at ligge et sted, som passer på 63`eren. Diameteren på akslen skal være ca 13 mm, kontra ca 11 mm på den nye type, tilsvarende er tandhjulet større på den gamle type, end på den nye :-)

Nå men, inden jeg idag skulle til 50 års fødselsdag, kom jeg lidt videre med fejlsøgningen.
Bøsning skiftet (samme diameter som gammel) og på med starter igen. Denne gang tørner den motor!
Min teori er, at starter har haft svært ved at gå i hak i svinghjulet og intet andet.

Men...starter tørner motor meget langsomt. lyder lidt som om starter har det hårdt eller får for lidt strøm, trods et helt nyt batteri. Motor går fint, når jeg tørner den med håndkraft ved kileremmen.

Har igen tjekket op på rød ledning/forbindelser fra tændingskontakt og bagud...alt ser tilsyneladende rigtigt ud efter ledningsdiagrammet.

Næste skridt (imorgen søndag) må være:
1, at tjekke op på at der er ordentligt stelforbindelse
2, trække en hjælpeledning fra batteri - uden om tændingen - om til starter, for at se om det gør en forskel.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis starteren går i indgreb nu, så hjælper det jo ikke noget at trække en ekstra ledning uden om tændingen. Det eneste der går op gennem tændingen er jo spænding til den spole der trækker tandhjulet frem. Selve strømmen der får starteren til at dreje rundt, kommer jo direkte i det tykke kabel fra batteri til starter.

Nu har du i hvert fald styr på at det er den korrekte bøsning til den type starter du har. Det er en god start :-)
Men normalvis når en starter går trægt, så er det fordi bøsningen (eller starter) er slidt, og starteren derfor "slæber på" indvendigt. Var det en ny bøsning du monterede, og huskede du at smøre den op?

Hvis jeg var dig ville jeg give motoren en snaps ned i karburatoren, og få den motor startet op, og så lade den køre noget tid. Så får du også ladet batteriet op igen.
Jeg kan ikke se hvorfor din motor skulle være svær at dreje rundt, hvis ellers bøsning i gearkasse er ok, og dit batteri er helt opladt, og spænding er kontrolleret.

Få liv i motoren, og se hvad der sker :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) HNC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Gert, det har jeg helt sikkert, når nu du har fået "en af de andre" ;-)

Som vi snakkede om tidligere idag, er det helt essentielt at stelforbindelsen er 100% god på 6V, så mit umiddelbare gæt er nok at det er der du finder årsagen.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja stel skal selvfølgelig være god, det er en selvfølge.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.