hvad motor olie skal jeg bruge i min 59´ 1200 bobbel ?
/ian lindholm-clausen
VW Type1 59´
hvad motor olie skal jeg bruge i min 59´ 1200 bobbel ?
Prøv at skrive: "hvilken motorolie" i søgefeltet
blev jeg ik meget klogere på :D
http://vwnettet.dk/topic/152168
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8693694155&n=-2027216156&pn=-2027216094
Kan vidst fåes billigere andre steder
har kørt mange KM på den olie i en 62'er 1200 Karmann Ghia
Der er skrevet væggge op og stolper ned om lige nøjagtigt olie, søg på olie og læs og forstå, frank kan ikke gi dig oplysninger som ikke er skrevet 100 gange før her på vw nettet, ønsker dig god læsning
Mvh Kenneth
Noget frisk, ikke syntetisk 15-40.
Det er verdens stærkest motor, den skal bare have frisk olie.
Der er en grund til en bobbel motor var monteret på alt der skulle virke, pumper, generator osv.
Bilka rally 15-40
koster 199,- for 5L. Frank plejer at sige ok for den, så det stoler jeg på ;-)
Jens
tak for svar guys
Jens hvorfor give 199 når du kan købe det samme hos Harald Nyborg til 129 kr. Fungere ubeklageligt, og min motor har kørt med det de sidste 3 år.
jeg kunne ikke lige huske prisen, men det er der omkring :-)
sidste gang jeg købte det var det på tilbud 2x4L 199,- så bliver det nok ikke billiger.
Jeg ville da være mere bekymret om at de skriver: "udviklet for nyere benzin og diesel drevne person/varebiler med og uden turbo." vores biler er jo ikke just nye?
Det giver dunken i hvert fald indtrykket af ;-)
Hvis det skal være Castrol, så skal det næsten være Vantage typen, der er forhøjet zddp indhold. Som er godt for vores motortyper.
Men motoren skal altså også være ny og i orden for at jeg gider bruge penge på ordentlig olie. Hvis det bare er en slidt gammel motor, så fyldte jeg også bare det billigste smørelse på den.
"Jeg bruger kun Castrol Classic 20w50.... Det passer med hvad de havde at byde på da bilerne var nye i sin tid.... "
Og det er så ikke ret rigtigt.
Før ca. 1969 anbefaledes SAE 30 om sommeren og SAE 20 om vinteren på vores breddegrader. Efter 1969 var multigrade olier blevet en "standardvare". Derefter anbefaledes 15w/40.
VW har ikke anbefalet 20w/50 olie til biler som kører på denne side af Alperne. Det er en generel misforståelse. Og det bliver ikke mere rigtigt af at fortælle den gang på gang. (Selv om nogen synes at have den opfattelse)
20w/50 på racermotorer er en anden sag. De var og til dels er, bygget med andre tolerancer, som gør at, der er plads til olien så at sige.
AL motorolie som er rated SH eller højere er som udgangspunkt ikke velegnet til stødstangsmotorer, VW eller Volvo. At nogen så slipper afsted med at køre 5-6000 km med en std motor uden at der "sker" noget er ikke ensbetydende med, at det er noget sludder vi fyrer af.
Nogen af de nyere olier har ganske gode egenskaber på andre områder, andre er middelmådige til dårlige, set med luftkølede øjne. Kører man med mere end std ventilfjedertryk er det meget vigtigt at additivpakken passer med hvad der er foreskrevet.
En std motor som måske lige når at runde 1000 km på en sæson vil jo kunne overleve et pænt stykke tid selv på en ikke egent olie. En busmotor, måske med lidt godav i, som blir brugt vil kunne dø på en sæson.
Og så har jeg kun nævnt noget om smøre delen. Derefter kommer køledelen af problemet.
T
Skal man så købe SAE 30 olie?
hvad med det Brad Penn olie du sælger, kan du ikke anbefale ham at købe noget af det, mener du en gang har skrevet et indlæg hvor du havde dokumenteret at der var mærkbart forskel på motor temperatur med nogle forskellige olier ..
Joo, det kunne jeg godt. Men folk synes jeg er en nørd når jeg taler om det (Det er måske heller ikke helt ved siden af) 50% af dem der kører veteran could´nt care less, sålænge det de skal bruge er billigt. 25% tror mere på gamle forvrængede reklamer end på nyere tests. Så derfor skriver jeg ikke så meget om det mere, men lader dem der kører med det komme med erfaringer og anbefalinger. Der findes nu osse andre olier, som gør jobbet fint selv om der ikke står BP på det. Men 5 l. for 199.- er ikke en af dem IMHO.
- Faktisk fungerer især visse mærker SAE 30 olie temmelig godt i luftkølede motorer. Men multiviskositets olier er jo den type vi generelt bruger idag. Og det er der ikke noget galt i for såvidt.
Har du gjort dig nogle tanker om den her Torben?
http://www.mgcenter.dk/pi/Millers_Oil_High_Performance_15w50_Classic_5L_3787_77.aspx
Den findes også i en alm Classic 20/50, og i en Sport Classic 20/50 - pas nu på ikke at kigge på "mini" udgaven!
Hey Rasser.
Jeg har ingen personlig kendskab til den. Men nogle af "vores" Britiske venner, som er godt orienteret er glade for den. Jeg ved den var med i Raby´s store olietest for hvad 5-6 år siden. Der faldt den på et eller andet. Men jeg hørte aldrig hvad. Og når man nu kender Raby, så ved man at det godt kan have været marginaler der har talt.
Men ovennævnte har hverfald gode KV tal, viskositets tal og Zink level. Så som udgangspunkt er der gode sansynligheder for at den dækker vores behov.
Men BPén er da stadig billigere end Miller´s ;-)
T
Speaking of oil, så er jeg begyndt at sælge Shell Rimula 15w/40 med ZDDPlus i 5l. dunke til kr. 365,-
Det er et godt og relativt billigt alternativ til dem som ikke synes at 80 kr literen er acceptabelt.
T
You must log in to post.