jeg har i dag monteret en ny hovedcylinder på min t1 113 de luxe, forsøger så at udlufte på normal vis ved hjulene, men det har så stået på i 2 timer nu uden resultat... ????? gør jeg noget forkert ?
Type 1 113 De luxe 1961
jeg har i dag monteret en ny hovedcylinder på min t1 113 de luxe, forsøger så at udlufte på normal vis ved hjulene, men det har så stået på i 2 timer nu uden resultat... ????? gør jeg noget forkert ?
Hvad gør du ? Kommer der luft ude i hjulene, tager den væske til sig eller hvad sker der ?
den tager ikke væske til sig... der kommer luft ud ved hjulene, men burde den ikke tage væske ?
har forsøgt på helt normal vis at udlufte ved hjulene, men det hjælper ikke. skal man udlufte hovedcylinderen også eller ?
Den skal tage væske til sig. Du er nødt til at være mistænksom og være sikker på at der løber væske til fra beholderen.
Stemplet skal komme helt tilbage, frigang ved stødstangen -
Jeg ville lade bilen stå med alle fire udluftningsskruer åbne og så vente på det begynder at dryppe. Eller måske bare venstre forhjul. Rens udluftningsskruerne for rust.
Men sommetider kan man faktisk udskifte en hovedcyl. UDEN at lufte ud. Luften søger jo op i beholderen.
Der er vel ikke en prop i den nye cyl. du har glemt at pille ud ?
der løber væske til, har lige prøvet at tage slangen af og det drypper fint... hvor skulle den prop lige sidde ?
I den studs hvor tilløbsslangen sidder på. Men din etkreds, er den ikke ? Der er ingen studs, kun en gummigennemføring ?
det er en etkreds så der sidder bare en gummigennemføring ja...
skal lige være med her frank, hvad mener du med frigang ved stød stangen ?
Stødstangens spids går jo ind i enden af hovedcyl. stempel. Der skal være en mm. før den rører bunden. Det vil give 1-2cm. slør på pedalen.
Hvis ikke der er slør, kommer stemplet ikke helt tilbage og tager ny væske ind, eller lukker trykket af systemet så bremsen slipper.
fandt en prop i den nye gummigennemføring... FLOT ikk :) hvor effektive kan man forvente bremser på sådan en hund er ?
:-) ?
jamen jeg kørte lige en tur... og du ved i forhold til en ny bil sker der jo nul når man trykker på bremsen... den skal vel ikke kunne blokere vel ? der er tromler foran...
Hvis du træder hårdt nok blokerer den vel ?
Men jo vi er blevet forvente med servostyring og bremseforstærker. Meen tænk nu på hvor hurtigt kan den køre. Hvor meget bremser har man brug for ?
Så skulle du prøve en Opel Kadett eller en Morris Mascot. Så finder du ud af at en bobbel har super bremser.
Men hvis din stødstang har meget lille slør kan det hjælpe at give den en ekstra millimeter. Det er som om at man får flere kræfter hvis pedalen går lidt længere ned. En etkreds er meget kontant.
jeg prøver at justere stødstangen lidt længere ud, også udlufte igen i morgen. men nej den blokerer ikke... den render vist 100 MAX :)
Ud/ind. Mere spillerum, så stangen skal være kortere.
altså du vil have at der skal være mere "slør" inden den rammer stemplet ?
Jep. Man får flere kræfter når pedalen nærmer sig lodret.
Sådan en etkreds med bremserne helt nyjusterede kan godt virke meget hård.
Men i 68 bliver flere dele lidt større og det hjælper.
det gir ikke rigtig mening at man skal lave stangen kortere, så der længere inden den rammer stemplet... eller er det mig der har misforstået det ?
Du opdager ikke at der er lidt mere slør når du kører bilen. Men du skal ikke overdrive. Jeg siger bare at hvis alting har været rodet med og justeret og strammet og nulret, så kan man godt opleve en bil med meget hård pedal som ikke bremser så godt som en der mærker lidt slasket.
I den originale rep.håndbog kan man læse at det er strengt forbudt at stille på trykstangen :-)
You must log in to post.