Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilke torsionstænger skal man vælge?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Skal have afhjulpet at min bobbel fra 1959 fjedre dårligt bagi (den er meget sænket)

Har bestilt speciellavet fjedreplader til bilen, som skulle afhjælpe noget af fjedrevandringen, men har besluttet at skifte torsionstænger samtidig.

Bilen en som sagt alm bobbel fra 1959, men er sænket og har en 1500 gearkasse og en 1600 motor så det må betyde lidt mere vægt bagi..

Udfordring:
Syntes at kunne læse mig frem til at standard torsionstang til denne model er ca. 62,7 cm lange og har en diameter på 24

Auto Year Length Diameter Preload Angle
Bug up to 1960 24 11/16” 24 mm 13
(kilde:http://vw.zenseeker.net/Wheels-TorsionBars.htm)

Men skal man vælge en torsionstang som er tykkere i diameter for at den kan klare belastning med større motor og gearkasse? altså 25-26mm?

Håber der er nogle der har et godt svar:-)

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Din motor og gearkasse vejer ikke mere end de originale.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hey Anders

Underligt, jeg var af den overbevisning at en 1200 motor var lettere end en 1600 motor, fysisk virker den jo også større, det samme vedr. 1200 gearkasse kontra 1500 gearkasse?

Mvh
Lyng

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

En 30hk. Som din bil nok er født med, er nok lidt lettere end en 13-1600. Men hvis du vil have bilen til at fjedre skal du sørge for at den har plads til at fjedre, så tingene kan bevæge sig.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Slet ikke nogen der kan svare på det rigtige spørgsmål.. . ? Omkring torsionstængerne og tykkelse?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår problemet rigtigt.

Er dit problem at den er så sænket at den hurtigt går i bund på affjedringen, og du derfor gerne vil have lidt mere vandring den kan fjedre på? eller synes du vandringen er ok, men vil have en stivere fjeder for at den ikke så nemt skal slå i bund? Eller hvori består problemet/udfordringen?

De få kg din opsætning MÅSKE er tungere i forhold til en std., er absolut ikke noget jeg overhovedet gad mig bekymre mig om. Hvad gør du så når du har 2 mand med bagi, så bliver den pludselig 150kg tungere!?

En 26mm torsionsstang er seriøs hård på en gadebil! tror faktisk bare din er med 22mm??
Mener en porsche 944 kører med 24mm torsionsstænger bagi.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Rasser

Tak for svar:-)

Vandring bliver løst med "bukkede" fjedreplader som også er en tand længere for at undgå Toe-in..

Men som opsæning er i dag virker den meget blød, for ikke at sige esktrem blød..
Derfor var min tanke at udskifte torsionstænger til nogle nye friske..

Men udfordringen kom da jeg kunne se at der blev tilbudt flere tykkelser på sammen længde??

Så det var egentlig et spørgsmål om - er der nogen fordel i at gå op i tykkelse og derved for en måske lidt hårdere affjedring? (nogle erfaringer?)

Mvh
Lyng

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

VW går ned i tykkelse i 67- for at få bilen til at blive mere retningsstabil. De må jo have haft noget erfaring.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.