Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tænding 7,5 eller 10 grader før TDC

Tags:
No tags yet.

(permalink) kentfp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

I min splitbus uden reduktionsgear og med 1200 motor kører jeg i øjeblikket med tænding indstillet til 10 grader før TDC selvom det vel egentlig burde være 7,5 hvis manualen skulle følges. Bør jeg indstille til 7,5 grader før TDC eller er det bedst med 10 grader når jeg slæber rundt med campingvogn (eller gør de 2,5 grader ingen forskel)? Hvad gør i andre når der skal slæbes rundt med hele familien, 600 kg på trækkrogen og 2 cykler på bagklappen?

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

10 grader bør være OK. Du kan jo alligevel ikke købe 87-88 oktan benzin.
Der er jo lidt mere liv med 10 graders fortænding.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kentfp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hmm - hvad gør oktan-tallet i forhold til tændingstidspunktet?

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Oktantallet er et udtryk for benzinens evne til at forhindre tændingsbanken . Og når du indstiller tændingen tidligere vil motoren måske tændingbanke. Kompressionsforholdet har også noget at sige, men det er lavt på en 1200. Jeg mener motoren oprindeligt var beregnet til at køre på 88 oktan, men det er ikke til at skaffe mere :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kentfp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Øges motoreffekten ved at indstille på 10 i stedet for 7,5?

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Marginalt, fordi den er så lavkomprimeret. Men den går renere i tomgang.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Vil det sige at eneste ulempe eller grund til at lade være er hvis der opstår tændingsbanken? - det har jeg nemlig ikke oplevet som et problem...

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com

Reply

You must log in to post.