Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Varme problem motor - løst

Tags:
No tags yet.

(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Min ombyggede 1300 motor bliver stille og roligt varmere og varmere når jeg kører en tur.
Den har fået nye lejer og pakninger over det hele og er lavet om til 1600 cylinder sæt.
Ud over dette er den som standard.

Efter ca. 20 km ligger den omkring 100 grader, hvilket jo ikke er optimalt.
Der er glemmeplader på og varmekasser er ført helt ind til bilen, så det ikke er dens egen varm luft der driller.

Eneste "fejl" jeg ved der er med motoren på, er at den har en 009 fordeler på selvom den kun har en karburator pt.
Kan det være med til at gøre motoren varm?
Er der andre oplagte steder som jeg skal ha' målt / justeret?
Motoren har kørt omkring 250 km efter den er startet op igen.

På forhånd tak for ideer / Gudich

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det ville være rart med noget mere respons på de speedstere. Jeg havde lignende problem på min speedster før jeg gik over til vandkølet.
Jeg troede du havde løst problemet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det troede / håbede jeg også.
Temperaturen stiger nu mere stille og roligt til de 100 grader end den gjorde før jeg lavede huller indvendigt i bagklappen.
Overvejer at tage en test tur uden bagklap for at se om det gør en forskel.

Men jeg kan pt ikke udelukke at det rent faktisk er min motor der bliver for varm....

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) paer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hvor varm må olien blive? :)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har faktisk ikke målt olien direkte, men derimod mål med IR termometer forskellige steder på blokken.
Måske jeg lige skal teste om mit kød termometer kan nå ned til olien, så kan det da hurtigt blive målt efter en 20 km tur.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Åbner termostaten/spjældene ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har snydt - de står åbne hele tiden.
kommer ikke til at køre vinter kørsel.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er 100grader for varmt? På min gamle golf gti bliver olien nemt 130-140grader når den bliver brugt, men det er måske for meget til en luftkølet? Ved godt at olien en "dårligere" på en gammel luftkølet, men 100grader kan det vel tåle..

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Olie måleren kommer til det røde felt ved 100 grader, så jeg formoder at det er fordi den ikke skal blive varmere.
Men derudover er jeg ikke ekspert, så der må en af de mere erfarne komme med en kommentar... :-)

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Køb en måler der går til 120 grader :O)...

Jeg ville ikke være nervøs for at køre med 100 grader varm olie, altså rigtige grader, ikke på uret. Mange uret viser forkert.

Jeg har kørt med en temp på 110-120 grader, iflg. uret, med en 1910 type fra Prag til DK i en 1303 for år tilbage. Der var intet at se på motoren, da vi skildte den ad af andre årsager.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg får lige målt olien næste gang i stedet for blokken :-)
Hvor meget betyder olien i forhold til varme?
Jeg bruger bare en std. 15/40 pt. Ville købe Rally collection i Bilka, da jeg har brugt den sidst og hørt godt om den, men de var udsolgt.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har kompressoren der sidder i motorrummet og skaber en masse varme, det Gør at indsugnings rør og karburatoren bla. Bliver varmt. Varm indsugnings luft Gør at jeg skal sænke tænding, for at Være sikker på at der ikke er tændings banken.
Jeg har fjernet bagpladen bag ribberne, og lavet en scoop, der skovler frisk kold luft ind.

Jeg har ikke færdig testet det i nu.. Men på de første par ture, er det rigtigt godt resultat..
Efter jeg fik en lille extern oliekøler på, er olien Max 85 g ved høj belastning

20130619_145301.jpg
20130619_110256.jpg
20130619_110305.jpg
20130619_145319.jpg
20130619_145337.jpg
20130619_145327.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

God ide - hvis min test uden klap viser at jeg skal kigge i den retning, så kunne man lave et scoop ala det du har lavet.
Ser flot ud på din ghia :-)

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tak tak. Jeg er selv godt tilfreds med resultatet.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har lige fundet ud af at mit blæserhjul er den tynde model til enkeltportede motorer.
Burde jeg ikke få en del mere airflow & køling med det blæserhjul til en dobbeltportet motor?

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) TGW Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hey Gudich :)

kan overhovedet ikke hjælpe med dit problem, men har et kødtermometer jeg bruger på min egen, som du kan låne til at teste med ? ;)er i skive :)

-------------------------------------------
Vh Tobias
Stolt ejer af en bobbel fra 1960 :D
Skive (TLF 24476388)
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej TGW

Tak for det.
Det kan godt være at jeg holder dig op på det.
Skal lige prøve at skifte til et bredere blæserhjul for at se om det afhjælper problemet.
Derefter er det muligt at jeg vil se hvor stor forskellen er på olie temperatur og temperatur på blokken.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du kører med et blæserhus beregnet til den smalle blæser kan du ikke "bare lige" sætte den brede i.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Mit blæserhus er med doghouse.
Er det så ikke til det brede blæserhjul?
Min reservedels motor er single portet, mens den jeg kører med er dobbelt portet, så det er sikkert derfor der er blandet rundt i tingene...

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja så bliver det jo sjovt at se hvordan en reagerer på at få den rigtige blæser i.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Netop.
Jeg skriver en opdatering når blæserhjul er udskiftet og der er kørt test tur.
Tak for hjælpen indtil videre :-)

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) TGW Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du smider bare en SMS:-) du må låne den så længe du vil:-)

-------------------------------------------
Vh Tobias
Stolt ejer af en bobbel fra 1960 :D
Skive (TLF 24476388)
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok & tak :-)

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69
(permalink) gudich Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Efter en 40 kilometers test tur er det endelig lykkes at få temperaturen til at holde sig på max 90 grader :-D
10 graders forskel set i forhold til før med det "gamle" blæserhjul til single portet motor & da måtte jeg stoppe efter ca. 30 km pga varmen.

-------------------------------------------
Speedster 74, Jagtvogn 69

Reply

You must log in to post.