Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til problem med gear

Tags:
No tags yet.

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej, jeg har fået et problem med min gearkasse i min buggy.

Ved acceleration fra 70-80 km/t i 4. gear og op springer den ud af gear. Jeg kan så koble ud og sætte den i gear igen, ved konstant fart forbliver den i gearn, men ved accelation springer den igen ud.

Hvis jeg holder hånden på gearstangen kan jeg sagtens accelerere til langt over 100 km/t. Der er ingen mislyde eller noget.

Hvad kan dette skyldes? Og hvordan afhjælpes det?

Nogen gode idéer?

Og er der evt. nogen på Vestsjælland, som jeg kan tale med herom. Også omkring motor.

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er et kendt problem, afhjælpes nemmest med en anden gearkasse.
Det er vist noget med en "bus" der er slidt...

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kan det virkelig være rigtigt, at gearkassen skal skiftes?

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tjek at dine gearkasse ophæng ikke er revnet. Særligt det foreste

Revnet ophæng, får motor og gearkasse til at bevæge sig så meget, at den kan gå ud af gear.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Martin, så vil den gøre det i alle gear... Men dette er kun i 4.gear..... Gearkassens er slidt, en anden kasse kan anskaffes for ca' 1000kr, en rep koster nok gange 4...
Ræk fingeren i vejret hvis i har haft sådan en gearkasse der springer ud af gear...
Thomas og Lars er krydset af....

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hmm, hvis det er tilfældet hvem har så en gearkasse?
Gerne en der også kan klare nogle kræfter- kører med ca. 90 hk nu og påtænker større og stærkere motor.

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tjek nu lige de ophæng.
Du har mere belastning i 4 gear, end de andre.
Det tager 5 min at undersøge.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det lurer jeg lige på. Kan jeg se det uden at bilen skal på lift?

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu er det jo en buggy, så den nemmeste måde at tjekke ophænget på, er at skrue låget af ned til gearforbindelsen og så ta' dig en tur... hopper gearkasse "enden" op og ned når du belaster og slipper igen, er det her det kan være galt., Mere end Ca' 2-3cm.... hvis ikke, gå til nummer to indlæg...

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Donkraft i siden... Lig dig Ind under med koben, det er ophæng helt forest

Hvis det er revnet, er det tydeligt at se.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu er jeg nok en klovn til at se om ophænget er gået. Har kigget og kan ikke rigtig se noget- og ja dækslet kan ej afmonteres pga styrtbøjle. Hmm- er derfor stadig på bar bund.

Hvem på Sjælland/ Vestsjælland skal man have fat i for at få hjælp til rep? Også gerne med kendskab til motor og tuning?

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

1 løft bilen med donkraft
2 lig dig på ryggen
3 glid ind under bilen
4 kig på de 3 synlige gummi ophæng på gearkassen
5 tag koben og bevæg gearkassen
6 kig om gummiophæng er revnet

Du kan ikke se noget oppe fra gennem inspektion lugen. Kig nedefra, og hvis ophæng ikke er defekt, er det gearkassen..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Husk lige støttebukke inden gå lægger ind under vognen.

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har også et short shift kit monteret- har tænkt på om det mon kan være en justering i dette der forårsager at bilen ryger ud af 4. gear?

Der er umiddelbart ingen mislyde og trækker fint. Skal ikke bruge kræfter for af holde den i gear, dog holde gearstangen på plads med et par fingre.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er medbringeren på 4.gears hjulet og 3-4 gears skiftemuffe der er slidt op.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad vil det sige i praksis Frank?

Dyrt? Lille eller stor reparation?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Dyr lille rep. Hvis man kan købe stumperne. Altså delene er dyre.
Det billigste er at finde en brugt gearkasse.
Og så er der jo arbejdet med at skifte den.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Okay- har ikke så meget forstand på det. Hvad er dyrt? og hvor bestiller jeg det?

CSP eller?

Evt. link til delene?

På forhånd tak!

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Gearkassen skulle være en forstærket 1500 med langt 4. gear og kraftigere sideplader. Har vist tidligere holdt til rigtig mange HK.
Derfor jeg gerne ville bibeholde denne gearkasse fremfor at ombytte.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så ville jeg finde brugte dele og reparere den. Nye dele købes originalt og det findes nok kun på stumpemarkeder.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nogen der har sådan noget liggende, de vil sælge?
Eller er det Jan Koed i St. merløse jeg skal have fat i?

(permalink) kentfp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvor revner det forreste ophæng typisk - er det vulkaniseringen der slipper? Har nogen evt. taget et billede af et defekt ophæng mens kobensmanøvren gennemføres?

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er oftest vulkaniseringen der ryger, og det er typisk ophængene der ryger. Gearkassen er relativt stærk, og har den ikke kørt uden olie så er mit bud også ophængene. De bagerste kan du kontrollere ved at sætte en donkraft under motoren og hæve den op... Slipper vulkaniseringen så er det på med 2 nye, og her skal du gå efter kvalitetsprodukter- ikke det billige aftermarked. Det forreste skal du vride godt med et koben... Der skal lægges kræfter i. Du kan være heldig at se det forreste gabe når du har hævet bilen med donkraften under motoren.

Grunden til at den ryger ud af gear ved acceleration, er at motoren krænger gearkassen, og det skal ophængene modarbejde. Ophængene er sliddele og de vil gå i ny og næ... Specielt hvis de er uoriginale

http://www.vw-resource.com/transaxle.html her er billede af de bagerste

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) kentfp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Måske et dumt spørgsmål, men er det ikke lidt voldsomt at løfte hele bagenden i de to bageste gearkasseophæng? Jeg tænker bare på om man netop risikerer at ødelægge dem ved denne test medmindre ophængene er dimensioneret til store trækkræfter.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com

Reply

You must log in to post.