Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Buggy går sjovt i tomgang

Tags:
No tags yet.

(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej.

Så fik jeg købt mig en buggy, men jeg vil gerne have indstillet den 100%.

Den er monteret med dobbelt 40mm weber karburator. Den står ikke helt godt i tomgang, og tror den godt kunne klare en god justering. Har tjekket youtube og google en hel del. Men er det til at gå til selv, uden bilmotor erfaring? Jeg kan lave en knallert i søvne, men ved ikke om det er samme princip på sådan en luftkølet vw motor?

Uden at have kigget 100% så ligner den her lidt min karburator:
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/XSUAAOxyLchRwgn6/$T2eC16V,!y0E9s2S65WwBRwgn5qF9Q~~60_3.JPG

Ihvertfald er det de to/tre nederste skruer jeg er i tvivl om. Hvad er til hvad?

Jeg læser mange steder, at det er som på knallert hvor man får den til at gå rigtig højt i tomgang med mixture skruen, for så at skrue den ned i tomgang igen. Men igen, jeg ved ikke hvad der er hvilken skrue :)

Og vigtigst af alt: Kan jeg ødelægge noget, andet end min motor vil gå lidt sjovt? Jeg kan jo altid skrive indstillingerne ned, så jeg kan skrue det tilbage hvis det går helt galt.

Jeg er fra Esbjerg og har en lille garage med plads til at skrue lidt motor, hvis der skulle være nogen behjælpelige. Men ellers er jeg typen der godt kan lide at lave det selv. Skal bare lige sparkes igang med tips og tricks! :)

- Daniel.

(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det hjælper at kopirer hele linket, og sætte det ind i browseren.

(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

http://i00.i.aliimg.com/photo/v1/402621794/VW_Beetle_Weber_Carburetor_43_1010_40IDF.jpg

Det ligner meget denne karburator, skrue mæssigt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den lange skrue med fjeder på er mængdeskruen (blandeskruen) til tomgang.
Skruen med kontramøtrik på er til luftomløb, skal som udgangspunkt være lukket.
Oppe på spjældarmen sidder hastighedsskruen. Den bestemmer hvor meget gasspjældet bliver åbnet til at køre tomgang på. Det er den man skruer på for at få to karburatorer til at køre sammen i tomgang.
Start med at rense tomgangsdyserne. Kærvskruer ind fra siden oppe ved slangestudsen.
Den hyppigste fejl, og farligste, er at en af tomgangsdyserne er tilstoppet. For motoren kører, ved gadebrug, meget af tiden på tomgangsdysen(erne) helt op til 140 km/t. med let fod på motorvejen.

http://www.google.dk/search?q=weber+karburator&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=R-zeUZrCIMmB4gT19IHwCg&ved=0CC8QsAQ&biw=1920&bih=974

Det er ligemeget om de er vandret eller lodret. De virker på samme måde. Lad være med at blive bange fordi der er fire karburatorer. Du indstiller bare alle fire.

http://www.ducati.dk/teknik/weber.html

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så dvs. tomgangssdysen kan jeg rense ved at skrue kærvskruerne ud, som sidder på siden oppe ves slangestudsen. Er det korrekt forstået? :)

Er det så korrekt forstået, at jeg skal skrue mængdeskruen (blandeskruen) ud/ind til jeg rammer maximalt rpm, og så skruer jeg den ned i tomgang endten på spjældarmen?

Fordi så er det jo faktisk næsten som en knallert :)

Men hvad er tricket så, til at få begge til at kører godt. Piller man vippearmen fra, så det kun er den ene karburator man kan give gas med, og justere så èn ind afgange, eller justere man på begge midt i det hele, og hopper lidt fra venstre karb til højre karb og justere blandeskrue? :)

(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Kan lige beskrive, hvad det er den gør helt præcist.

Ved tomgang falder den langsomt, og går tilsidst ud.

Skruer jeg på spjældarmen, så den står højere i tomgang, så har den svært ved at falde i omdrejninger når man slipper gassen.

Ved stille kørsel, fx i første gear, så kan den hakke lidt hvis man kun trykker gassen ind 1 cm, men så ved at trykke den 2mm mere ind så trækker den helt vildt. Man kan ikke bare holde jævn gas, så endten dør den eller trækker. Det er kun et problem i første gear ved 10-15 km/t.

Jeg forestiller mig det er forkert indstillet mængde/luft skrue?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Dysen sidder fast i skruen og følger med ud.
Ja man skruer mængdeskruen ind til motoren begynder at sætte ud på den cyl. Og så ud til den netop ånder lettet op.
Du skal have noget at måle med så du kan indstillet suget i tomgang.
Ja de to karb. skal ikke være koblet sammen når man indstiller.
Til sidst kobler man dem sammen og indstiller speedertrækket så det trækker samtidigt.
Hvilken strømfordeler har du. Den kan godt gøre at motoren er svær at indstille. Så skal fordeleren ændres.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Strømfordeleren er ny og ikke en original. Jeg har et billede, men det ændre nok ikke så meget? :) Hvad er det, du mener jeg bør ændre? Jeg har aldrig stillet tænding før, men det kan man vel også lærer.

http://bil2.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/548/2739376-vw-beach-buggy

Jeg har godt set sådan en måler man sætter på indsugningen, kan den købes diverse standard steder?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du skal ændre på strømfordelerens centrifugalmekanisme så den begynder at avancere lige over tomgang.
Hvis din tomgang, pga. af en anden knastaksel, skal ligge på f.eks. 1100 omdr. Så nytter det ikke noget at fordeleren begynder at avancere ved 900 omdr. Så kan du ikke styre tomgangen fordi motoren tager flere omdr. "af sig selv" når avanceringen kommer.
Så skal du ændre fordeleren til at starte ved 1125- ca.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så er der nyheder.

Jeg fik svigerfar til at hjælpe.

Tændingen gik skævt, strømforedeler dækslet sad skævt på og ikke nede i det hak den skulle. Tændingen stod til at slå til en del før top, så det blev også rettet ind. Nu gnister den lige omkring top. Det gjorde en helveds til forskel på lyden alene af motoren, renere lyd.

Så justerede vi ventiler. Fandt noget i nogen vw manualer og lign at en 1600 motor skulle stå med 0.15 på indsugningsventil og 0.20 på udstødningsventil, så det er de sat til.

Så justerede vi karburator ind. Fandt også lige ud af ved et nærmere kig, at det altså er dobbelt dellorto, og ikke weber som først antaget af sælger? :) Men det er jo kun til den gode side!

Så karburator blev justeret lidt ind som vi nu kunne, uden at kunne måle ansugningen fra dem hver især.

Næste skridt bliver at få fat i nye tændkabler og strømfordelerdæksel. Kablerne har nemlig ramt blokken/karburatorstuds og andre varme ting, så de er smeltet lidt nogen steder. Kunne tyde på den gnistede igennem.

Ydermere ska der nok nye filtre på, de ser lidt slidt ud.

En anden lille ting vi fandt, var at i den ene karburator havde man valgt at sætte en umbracobolt ind istedet for en strålespids. Det må være den der er lav tomgangsskrue? Det var ihvertfald en af de yderste små. Så den ska der lige købes ny af! Utrolig at vi kunne få motoren til at gå så rent, trods den ene side slet ikke kan indstilles.

Falsk luft fandt vi egentlig også. Der var et vacumsug på den ene karburator der ikke var lukket af. Det gjorde også en god forskel at få lukket den af :)

Resultatet blev en motor der går i tomgang og trækker meget mere jævnt. Den går renere nu og skyder ikke så meget som den gjorde før.

Hyggelig fredag aften at få sådan noget lavet :)

(permalink) warp Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg tænker det er utroligt at den motor overhovedet kunne køre med de fejl du beskriver! ...men godt I lader til at have fået mere fod på det.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Helt enig, det er sku lidt utroligt. Det blev vi også enige om :)

Noget helt andet er, hvad olie anbefaler folk man smider i? Jeg ved der er fuld syntetisk i, så det vil jeg sådan set have ud rimelig hurtig. Det virker lidt for tynd i mine ører.

(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Efter at have læst nærmere herinde har jeg købt en 15/40 i haraldnyborg :)

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

har du ikke et syncrometer at måle karberatorene med, kan man med lidt god vilje gøre det med en stump vandslange i øret også lytte sig frem selvom man ser latterlig ud.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Syncrometer! Fedt, det er det den hedder. SÅdan en må jeg ha fat i, hvis ikke de er voldsomt dyre?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

knap 500 - men de er giviet godt ud

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Skalledalle Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Helt bestemt. Men hvor fanden købes de? :)


Reply

You must log in to post.