Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Køling af type4?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Selvom sommeren er godt igang i lille Danmark så er jeg begyndt at tænke lidt på den kommende vinters projekter. Og her er det så at min motor kommer ind i billedet. Da jeg skal til at begynde mit længe ventede motorprojekt ville jeg høre hvilken køling der er bedst i en baybus? Motoren er som overskriften en type4 og jeg ville høre hvad der ville køle en 2,2L bedst. Org køl, opretstående køl som type1 eller Porsche køling? Gearkassen er en 6 rib 091 fra en 79er 2,0L med 225/50-17, men jeg leger lidt med tanken om en Porsche 915 5 trins gearkasse. Men det er ikke sikkert endnu. Håber at nogen kan hjælpe.
Hilsen Peter

Ps: jeg er mest til org eller Porsche, men hvis det er Type1 der er bedst må det blive det. Vil bare lave det rigtigt første gang.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Slet ingen der har erfaringer med dette?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg monterede en ekstra oliesump på 1,5 liter, det gir en kæmpe ekstra køleflade af olien. den er faldet 20 grader i temp.
Mvh Kenneth

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det har jeg ingen frigang til. Hun er lav.....

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Så lykkedes det 1st billed at vende rigtigt

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) termhlen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Type 4 blæs syntes jeg køler fint. Min 2165cc ligger på mellem 80 & max 100 grader, når jeg køre med campingvogn. Det er da bare med at sørge for at det virker ordenligt.

-------------------------------------------
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Super. Andre der har erfaringer.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ahnendorp har netop lanceret nyt Porsche kølesystem. Helt centreret på midten, og noget med turbomølle.
Læste bare flygtigt om det på facebook.

Måske det var værd at kigge nærmere på?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

https://www.facebook.com/ahnendorp

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jahh, det er så MSS der har udviklet det, og solgt det de sidste 3-4 år. Men bortset fa det er det det bedst fungerende Porsche blæse system på markedet.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tja, jeg er lige landet efter 500 km tur i det svenske med fuld familie oppakning.
Lagde mærke til at temp lå mellem 90 og 110.
Hvis jeg kørte længere stykke med 120 km/t så sneg den sig op på 110.
Men hvis jeg lå på 95-100 km/t så faldt temp til 90-95.

Type 1 køling med opretstående type4 køler, lavet helt som type1, dog vinklet udgang lidt mere vandret.
Og termostat styret udgang til lille 11 ribbers køler (åbner ved 80 grader)
Køle blik mod bagstykke er ikke komplet og flow ved ekstern køler kan forbedres lidt. (så håber på 5 -10 graders drop)

6 rib box, 3000 omdr ved 90 km/t med 15" 185/65
jeg søger 2 varevognsdæk i 15"..vil gerne op på 100 km/t ..med samme omdr.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Pas på med færre omdr. Ronnie, det går ud over kølingen.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Super med lidt læsning her i ferien og nu har jeg også tid til det. Det med gearkassen som jeg måske overvejer at sætte på var for at sænke omd på motorvejen, men men men, nu her h or det har været så varmt kan jeg godt mærke at når tøsen skal arbejde (autotrailen med min bobbel i sidste uge) bliver den godt lun. Jeg har dog ikke målt temp, men hun var sgu varm. Så jeg ved endnu ikke med den gearkasse. Det ender nok ud i Porsche kølet fra ahnendorp. Det ser lækkert ud og jeg syntes at det er lækkert at se på.
Er der nogen der har lidt målinger på olietemp på type4 med org og stadig også med de ander kølinger på 1910-2200 ccm motorer. Jeg ved godt at det er svært at regne med da det også har meget at sige med opbygningen af motorene, valg af omiekølere mm.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Peter
Jeg er ved at bygget Type4 2056 i vores 55`er cab, bygget om med CSP kit til type 1 køling, ingen oliekøler i blæserhus. BAS termostat, oliekøler som ligger over bag akslen, ekstra oliekøler med termostat og el blæser.
Planen er at køre olien først fra motoren og til den oliekøler som er i fartvinden, derefter videre til oliekøleren over bagakslen, så burde jeg være dækket ind med rigeligt med olie.
Desuden med olietemperaturmåler og udstødnings temperatur måler.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

I kan da hvertfald få brugt nogen penge. - Hvad med bare at lave det så det dur (?) en type 4 bygget til at slæbe en bus (bay) - feks en 120 hk powerstroke eller en 150 hk 2260 performer kan klare sig med alm type 4 køling. Dem der kører meget sydpå i høje temperaturer, eller kører stærkt når de skal hjem, kan have gavn af feks en 11 eller 13 rækkes Setrab ekstern køler.
Splitbusser er lidt anderledes, fordi luftmængden til motorrummet er begrænset af arealet på gællerne.
Olien er STADIG vigtig. Der kan nemt være 10 gr forskel i drift temp ved skift af olie til en der dur til luftkølede motorer.
Det bedste kølesystem til type 4 feks i splitbusser er stadig DTM. Jeg har ingen kunder der kører med det system og designede motorer der har varmeproblemer. De har nærmest det modsatte i forår og efterår. Så vi har leget lidt med at hæve temperaturen på termostaten med 10 gr. så motoren rent faktisk blir driftvarm og kan "brænde" kondensen af.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Alm type4 køl har jeg masser af, jeg viste bare ikke om de var effektivt nok ved ca 2,2L for så er der helt klar det jeg vil bruge istedet for og så bruge mere på selve motoren.
Torben hvor meget kan de orginale indsprøjtning følge med til? Ville gerne til at lege med lidt indsprøjtning på et tidspunkt.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hjælper det noget at sætte en termostat på, som BAS, når det alligevel kommer lige fra motorens indbyggede termostat?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har haft den samme tanke Frank.

Når ja jeg ville helst undgå større cylinder end 96 mm, så jeg ville lægge en krumtap i med enten 74 eller 78 mm slag. Men hvad er bedst, og hvilken knast ville gøre sig godt samt toppe (her tænker jeg på ventilstørrelser) samt udstødning (overvejer en Python fra CSP)

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har en 78mm. krumtap med plejstænger, 95mm. nye, originale cyl/stempler og nye std. 412S 41/34 topstykker. Og en WEB73 knast med løftere. Så du skal ikke blive ved at vente. Det giver 2210cc.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

"Hjælper det noget at sætte en termostat på, som BAS, når det alligevel kommer lige fra motorens indbyggede termostat?"

Jamen det gør det da. Især hvis du har en større end std oliekøler på, for ellers tar det jo for ever at opnå drift temp ved alm kørsel.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Peter - når du køber ind i Netto (Ebeltoft) 50 meter fra min garage kunne du da lige kigge ind.. Prøvede at spotte dig blandt kunderne uden held :)

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeps farmer det der var også min mening, olie er faktisk lang tid om at blive varm jo.
Jeg skal fortælle om mit set up virker når jeg får den ud og køre.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank jeg vender nok lige tilbage ang stumperne

Lupojesper det lyder godt. Altid spændende med lidt projekter at følge med i.

Gustav pas på for jeg tager dig nok på ordet. Jeg/vi er her til på lørdag og det kunne være hyggeligt med lidt VW snak. Er i lyngsbæk feriecenter. Super hyggeligt sted. Kan rigtig godt lidt Djursland og fedt vand til undervandsjagt ved stranden.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har også 74mm, 96 stempler/cyl. osv.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.